گزارش ویژه العالم ..

انتخابات پارلمانی اردن و تأثیر عملیات شهید اردنی در گذرگاه الکرامه بر نتایج آن

 انتخابات پارلمانی اردن و تأثیر عملیات شهید اردنی در گذرگاه الکرامه بر نتایج آن
سه شنبه 20 شهريور 1403 - 22:30

شبکه العالم در گزارشی به نقل از منابع غیررسمی، اعلام کرد "صندوق‌های رای برای انتخابات پارلمانی اردن با مشارکت 34 درصدی رای دهندگان ، بسته شد.

العالم - اردن

این در حالی ست که عملیات قهرمانانه شهروند اردنی شهید "ماهر الجازی" در گذرگاه کرامه علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی ،بعد از کشتار در غزه و نیز وضعیت اقتصادی اردن، نقش اصلی را در این انتخابات ایفا کرده است.

به گزارش العالم در چارچوب عملیات قهرمانانه "ماهر الجازی" این شهروند شهید اردنی، انتخابات پارلمانی اردن بر اساس قانون جدیدی برگزار می شود که طبق آن تعداد کرسی های مجلس نمایندگان به هشت کرسی افزایش یافت و تعداد چهل و یک کرسی دیگر پارلمان نیز به احزاب اختصاص داده شد و این امر بعنوان تلاشی برای ایجاد انگیزه در میان فعالیت سیاسی احزابی که اکثریت آنها میانه رو و نزدیک به جهت گیری های دولت هستند، صورت گرفته است.

این شبکه توضیح می دهد که این انتخابات اگر چه همزمان با تجاوزات مستمر به غزه و تأثیر گرفته وضعیت اسفبار فلسطینی ها در قتل عام شان توسط "اسرائیل" در بحبوحه بی توجهی های بین المللی، عربی و اسلامی صورت گرفته اما این مساله حمایت از فلسطین و مردم آن در اردن مورد توجه بسیار قرار دارد چرا که بیش از شصت درصد اردنی ها خود اصالتا فلسطینی هستند.

بنابراین، احزاب شرکت کننده در انتخابات این موضوع را مورد توجه قرار می دهند و نقش آن را بعنوان بازیگری مهم در حصول نتایج مورد انتظار، به ویژه به نفع طرف هایی که به طور برجسته از آرمان های فلسطین حمایت می کنند بر می شمارند..

و در این راستا عملیات الکرامه، انگیزه ای قوی به این حزبها و نیروها داد، که از جمله ی آنها می توان به حزب جبهه عمل اسلامی، که بعنوان بازوی سیاسی اخوان المسلمین و برجسته ترین حزب اپوزیسیون در کشور اردن بحساب می آید، و یا نامزدهای نمایندگی قبایل اصلی اردن، از جمله طایفه الحویطات، که شهید الجازی به آن تعلق داشت را در نظر گرفت که مراسم بزرگی هم برای تبریک شهادت او در عملیات شهادت طلبانه اش بر گزار نمودند، اشاره نمود و یا از نیروهای مستقل و احزاب چپ گرا و تجار اردنی که در انتخابات شرکت کرده اند، نام برد.

نکته ی قابل توجه آنست که کمپین های انتخاباتی به دلیل خشم اردنیها علیه تجاوزات اسرائیلی که وارد دوازدهمین ماه شده است، چندان مورد توجه مردم قرار نگرفته است.

از سوی دیگر، تجاوز اسرائیل به طور کلی بخش گردشگری اردن را که یکی از ارکان اقتصاد این کشور است را تحت تاثیر قرار داده و به گفته ی "مکرم القیسی" وزیر گردشگری اردن، این جنایات به بخش گردشگری بین 250 تا 281 میلیون دلار در ماه خسارت وارد کرده است...

انتظار می رود نتایج این انتخابات ظرف چهل و هشت ساعت پس از بسته شدن صندوقهای رای گیری که در هجده حوزه انتخاباتی برگزار می گردیده، اعلام شود.

انتخاباتی که در آن یک هزار و ششصد و چهل نامزد از جمله سیصد و هشتاد و دو زن به رقابت با هم پرداخته اند و بیش از پنج میلیون رای دهنده برای رای دادن دعوت شده اند.

پربیننده ترین خبرها