امضای توافقنامه بین تهران و بغداد و تاکید بر امنیت و ثبات عراق+ویدئو

چهارشنبه 21 شهريور 1403 - 20:24

به گزارش العالم، در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق، تعدادی توافقنامه اقتصادی، تجاری از جمله راه‌آهن در بغداد امضا و بر تقویت روابط دو کشور برادر تاکید شد.

العالم - ایران

به گزارش خبرنگار العالم در بغداد، در این سفر مهم و راهبردی "مسعود پزشکیان" رئیس‌جمهور ایران به عراق، که اولین سفر رسمی او به کشورهای خارجی از زمان تصدی ریاست جمهوری محسوب می‌شود، تهران و بغداد بر تقویت روابط دو کشور برادر و گسترش مبادلات تجاری تاکید کردند.

پزشکیان تاکید کرد که ایران می‌خواهد عراق قوی، امن، مستقل و نیز برادری و آرامش بر آن حاکم باشد.

وی افزود: دو کشور برای مقابله با تهدیدات دشمن نیازمند همکاری و توافقات امنیتی هستند.

پزشکیان در مصاحبه ویژه با شبکه العالم خاطرنشان کرد: موقعیتهای ژئوپلیتیکی دو کشور که نقطه اتصال اروپا و آسیا محسوب می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی بر تشکیل کمیتهای متشکل از کارشناسان برای مطالعه برنامه‌های راهبردی و بلند مدت تاکید کرد.

"محمد شیاع السودانی" نخست‌وزیر عراق نیز به نوبه خود بر تقویت روابط و تقویت همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل و گذرگاه‌ها و همچنین ممانعت از گسترش مجدد درگیری‌ها در منطقه، تاکید کرد.

السودانی تاکید کرد که به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که از عراق به ایران حمله کند.

نخست‌وزیر عراق افزود: ما با گسترش درگیری در منطقه و نقض حاکمیت کشورها مخالفیم.

وی تاکید کرد که ۱۴ تفاهم‌نامه امضا کردیم که در کنار تفاهم‌نامه‌های قبلی، نقشه کاری امیدوارکننده برای ارتقای همکاری‌های مشترک بین ۲ کشور را تشکیل می‌دهد و از نقش ایران در دستیابی به توافق خرید گاز از ترکمنستان تشکر می‌کنیم.

در این سفر مهم و راهبردی، ۱۴ تفاهم نامه در زمینههای همکاری مالیاتی، کشاورزی، منابع طبیعی، ارتباطات، حمل و نقل ریلی، ورزش، آموزش، گردشگری، تبادل فرهنگی و هنری، حرفه آموزی و توسعه همکاری اتاق‌های بازرگانی، میان دو طرف امضا شد.

پربیننده ترین خبرها