اهداف پشت پرده حمله پیجری رژیم صهیونیستی به لبنان چیست؟

اهداف پشت پرده حمله پیجری رژیم صهیونیستی به لبنان چیست؟
چهارشنبه 28 شهريور 1403 - 14:23

انفجار دستگاه‌های ارتباطی پیجر متعلق به نیرو‌های حزب الله – که دستکم ٩ شهید و بیش از ٢٨٠٠ مجروح بر جای گذاشت – یک بار دیگر موضوع نقش رژیم صهیونیستی در درگیری‌های منطقه را و اینکه آیا این عملیات امنیتی بخشی از یک استراتژی بزرگتر برای شعله‌ور کردن منطقه است، مطرح می‌کند.

العالم - لبنان

به گزارش الحره، با اینکه رژیم صهیونیستی مسئولیت این حمله را علنی به عهده نگرفته است اما همه شواهد حکایت از دخالت این‌این رژیم دارد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: "اسرائیل با بمبگذاری در یک محموله جدید از دستگاه‌های ارتباطی که در تایوان، تولید و به لبنان ارسال شده است، روز سه‌شنبه دست به عملیات علیه حزب الله لبنان‌ زده است".
عنان وهبی، مشاور شورای امنیت قومی رژیم صهیونیستی و استاد علوم سیاسی در دانشگاه حیفا در گفتگو با شبکه "الحره" ادعا کرد که با‌توجه‌به ادامه جنگ و اینکه وقوع چنین حملاتی معمولا به "اسرائیل" و نیروی هوایی آن نسبت داده می‌شود، "ابهام رسانه‌ای درباره این عملیات هنوز وجود دارد".
وهبی خاطرنشان کرد که خودداری اسرائیل از اعلام مسئولیت در این حمله به دلیل "تمایل همه طرف‌ها برای مهار بحران است".
اما "رضوان عقیل" نویسنده و پژوهش‌گر سیاسی لبنانی این انفجار‌ها را به مثابه حمله متجاوزانه خطرناک و جنایتی علیه همه لبنان دانست.
عقیل گفت: "این حمله فقط علیه حزب الله نبود بلکه تجاوزی به سراسر لبنان بود. اسرائیل می‌کوشد با این قبیل رفتار‌ها دامنه جنگ را گسترش دهد و اگر رفتار‌های این رژیم مهار نشود، کار به جنگی فراگیر در کل منطقه کشیده خواهد شد".
حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی را مسئول کامل این عملیات می‌داند؛ به همین دلیل ترس و نگرانی بابت تشدید اوضاع متشنج بالا گرفته است.
وهبی در گفتگو با شبکه الحره، این انفجار‌ها را "نسل چهارم جنگ" دانست و گفت که این حادثه بیانگر پیشرفت تکنولوژیک در جنگ است.
وی ادعا کرد که این عملیات می‌تواند مقدمه عملیات میدانی بزرگتر یا تلاشی باشد برای جلوگیری از تشدید تنش به‌جای شعله‌ور کردن جنگ.
این عملیات یک روز بعد از انتشار گزارش‌های رژیم صهیونیستی منتشر شد مبنی بر اینکه "اوری گوردین" فرمانده منطقه شمالی ارتش این رژیم دیگر فرماندهان را برای حمله زمینی به جنوب لبنان و ایجاد منطقه حائل تحت‌فشار قرار داده است.
شورای رادیو و تلوزیون و کانال ١٣ رژیم اشغالگر هم اذعان کردند که گوردین سیاستگزاران این رژیم را برای حمله زمینی گسترده به لبنان تحت‌فشار قرار داده است.
وهبی درباره فایده ایجاد منطقه حائل با وجود اینکه حزب الله سلاح‌هایی در دست دارد که برد آنها به عمق خاک فلسطین اشغالی می‌رسد، گفت: حوادث ٧ اکتبر آن طور که در اذهان اسرائیلی‌ها ثبت شده است، نشان می‌دهد که تا وقتی که جنگ ادامه‌دارد نیاز به منطقه حائل وجود دارد زیرا هر آن ممکن است حمله موشکی یا حمله زمینی غافل‌گیرانه نظیر آنچه که در غزه رخ داد، به‌وقوع بپیوندد.
اما رضوان عقیل، کارشناس مسائل سیاسی لبنانی می‌گوید: "اگر بگوییم حمله پیجری در لبنان، مقدمه ایجاد منطقه حائل است، سخن به گزافه نگفته ایم". وی معتقد است با‌ این‌حال بعید به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی قصد حمله زمینی به جنوب لبنان را داشته باشد. زیرا نیرو‌های حزب الله هنوز در نقطه صفر مرزی بین اسرائیل و لبنان از بحر الناقوره تا مزارع شبعا در مسافتی بیش از یکصد کیلومتر حضور دارند.
وی افزود: به نظر من اگر اسرائیل بخواهد تجربه حمله ژوییه ٢٠٠٦ را تکرار کند و وارد خاک لبنان شود، گرفتار کمین حزب الله خواهد شد.
گفتنی است در تابستان ٢٠٠٦ رژیم صهیونیستی با حمله به خاک لبنان ١٢٠٠ نفر را که اغلب غیر نظامی بودند به شهادت رساند. در این حمله ١٦٠ اسرائیلی هم به هلاکت رسیدند که اغلب نظامی بودند. با اینحال این رژیم به هدف خود از این جنگ که نابودی حزب الله بود، نرسید.
عقیل در ادامه خاطرنشان کرد که "شاید اسرائیل بتواند با حمله زمینی چنین کمربندی را ایجاد کند اما حزب الله مشابه همین کمربند را عملا در شمال فلسطین اشغالی ایجاد کرده است".
"ایلی نیسان" تحلیل گر سیاسی رژیم صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) به سایت الحره اذعان کرده بود که در حال حاضر این حزب الله است که کمربند امنیتی در داخل اسرائیل ایجاد کرده است به طوری که "شهروندان اسرائیلی" به دلیل حملات مکرر شمال فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند و این رژیم مجبور است با هر وسیله‌ای اعم از جنگ یا صلح آنها را به این منطقه بازگرداند.

پربیننده ترین خبرها