انفجار پیجرها در لبنان؛ جنایت به سبک داعش با مشارکت آمریکا

انفجار پیجرها در لبنان؛ جنایت به سبک داعش با مشارکت آمریکا
چهارشنبه 28 شهريور 1403 - 16:45

روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" نوشت:‌ رژیم صهیونیستی به شیوه تروریستی داعش و با مشارکت آمریکا، در خانه‌ها، محلات و اماکن دیگر لبنان اقدام به انفجار و جنایت کرد و هزاران نفر را هدف قرار داد.

العالم - لبنان

برخی محافل لبنانی و عربی، عملیات رژیم اسرائیل در انفجار هزاران دستگاه ارتباطی در لبنان را به عملیات گروه تروریستی داعش تشبیه کردند؛ زیرا اقدام اسرائیل به منفجر کردن دستگاه‌های موجود در خانه‌ها، محله‌ها، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و بازارها نه تنها به زخمی شدن شمار زیادی از اعضا و کارمندان شاغل در موسسات غیرنظامی وابسته به مقاومت منجر شد، بلکه باعث زخمی و کشته شدن کودکان و اعضای خانواده آنها نیز شد.

وزیر بهداشت لبنان از شهادت ۱۲ نفر از جمله یک دحتر بچه و زخمی شدن حدود 2750 نفر از جمله فرزند "علی عمار" از رهبران حزب الله و نماینده پارلمان خبر داد. وزیر بهداشت از همه بیمارستان‌ها خواست تا همه مجروحان را بپذیرند، در حالی که دفاع مدنی لبنان گفت که بیمارستان‌های جنوب با پذیرش بیش از حد از ظرفیت خود تلاش می‌کند مجروحان را به خارج از استان منتقل کند.

بر اساس اعلام نیروهای مقاومت و مقامات رسمی لبنان، هزاران لبنانی و نه فقط اعضای حزب الله، مجروح شدند این یعنی عبور از تمام خطوط قرمز است. هدف قرار دادن دسته‌جمعی غیرنظامیان و قتل‌عام مشابه کشتار غیرنظامیان در باریکه غزه است اما به شیوه سازمان‌های تروریستی تندرو که دست به انفجارهای تروریستی کورکورانه می‌زنند.

اینکه حزب‌الله، اسرائیل را مسئول کشتار غیرنظامیان و نه فقط مبارازن مقاومت دانسته است به این معناست که حزب‌الله تأکید دارد که اسرائیل از خط قرمز اصلی عبور کرده است. این گروه مقاومت نیز پاسخی مشابه خواهد داد و غیرنظامیان در اسرائیل هرگز از حملات حزب‌الله در امان نخواهند بود. اما به نظر نمی‌رسد که اسرائیل منتظر پاسخ حزب الله باشد، بلکه به تشدید تنش ادامه خواهد داد و به سمت رویارویی آشکار با لبنان حرکت خواهد کرد.

بعد از این حمله و با تهدیدات اسرائیل برای تغییر وضعیت شمال با استفاده از نیروی نظامی و جلسات امنیتی و نظامی که در تل‌آویو برگزار شد، معادلات جنگ تغییر کرده است، و همه اینها نشان می‌دهد که اسرائیل درصدد افزایش تنش در شمال و حمله زمینی برای اشغال چند کیلومتر از عمق نوار مرزی است، بنابراین مقاومت برای این رویارویی آماده شده و وقوع درگیری‌های سختی در مرزها تقریباً قطعی است .

شبکه 14 رژیم صهیونیستی گزارش داد از امشب، ثقل امنیتی و نظامی از باریکه غزه به جبهه شمالی منتقل می‌شود.

روزنامه عبری "اسرائیل هیوم" به نقل از یک منبع امنیتی صهیونیست نوشت که همه شهروندان اسرائیلی ممکن است به زودی به پناهگاه‌ها بروند و اگر جنگ زمستان آغاز شود، شاید با شکست اسرائیل پایان یابد، بنابراین ارتش اسرائیل اکنون برای شروع آن اقدام می‌کند.

این روزنامه افزود: نتانیاهو متوجه شده که نمی‌توان بیش از این در برابر حزب‌الله صبر کرد، بنابراین تهدید کرد که گالانت( وزیر جنگ) مخالف جنگ (با لبنان) را برکنار کند. و گالانت اکنون با نتانیاهو همسو شده و خود را برای حرکت علیه حزب‌الله آماده می‌کند.

انگشت اتهام در بیروت به سوی ایالات متحده است و این باور عمومی وجود دارد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ممکن است در عملیات منفجر کردن دستگاه‌های ارتباطی لبنانی‌ها دست داشته باشند اما هنوز تحقیقات تکمیل نشده است.

خبرهای درزیافته نشان می‌دهد که وسایل ارتباطی منفجر شده بخشی از یک محموله جدید و مجهز به باتری‌های لیتیومی بوده که در نتیجه گرمای بیش از حد منفجر شده‌اند و یک تراشه در تمام دستگاه‌های پیجر قبل از وارد شدن و استفاده توسط اعضای حزب‌الله کاشته شده بود.

این تراشه از طریق امواج رادیویی ارسال شده پهپادهای پرتاب شده رژیم اشغالگر اسرائیل به سراسر لبنان فعال می‌شد تا این پهپادها تراشه را منفجر کنند یا دمای باتری دستگاه را افزایش دهند و منجر به انفجار آن شوند. "واشنگتن پست" به نقل از یک مرکز تحقیقات امنیتی گزارش داد که آنچه در لبنان اتفاق افتاد نتیجه بزرگترین جایگزینی وسایل ارتباطی وارداتی با محموله‌ای حاوی مواد منفجره بود.

فرضیه کمک‌های فنی نظامی آمریکا همچنان وجود دارد و این فرضیه در صورت صحت و اثبات، آمریکا را شریک این اقدام تروریستی می‌کند که هزاران لبنانی را در محدوده جغرافیایی وسیعی در داخل لبنان هدف قرار داد و به خاک سوریه رسید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها