هراس رژیم صهیونیستی از پاسخ حزب الله؛ جنگی فراگیر در راه است

هراس رژیم صهیونیستی از پاسخ حزب الله؛ جنگی فراگیر در راه است
پنج‌شنبه 29 شهريور 1403 - 15:37

به رغم جنایات دردناک اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، حقیقت مسلم این است که این رژیم به زودی درمی یابد که نه تنها به اهداف خود نزدیک هم نشده است بلکه بیش از هر وقت دیگری از آن فاصله گرفته است.

العالم - لبنان

این رژیم به زودی بهای دردناکی برای این جنایت پرداخت خواهد کرد. زیرا حزب الله از همان ابتدا قواعد جنگ را در حمایت از غزه، در راستای حفاظت از امنیت شهروندان لبنانی پایه ریزی کرد.

اندکی تأمل در بیانیه سه‌شنبه حزب الله نشان می دهد که از دید این حزب، دشمن این بار هم در برآوردهای خود و گسترش دامنه تجاوزات دچار اشتباه شده است؛ چرا که با این حرکت، مقاومت را به سمت تاکتیک عملیاتی جدید و انتقامی از نوع جدید سوق می دهد.

به نظر می رسد که دشمن در این مرحله از حیث سیاسی و تجسسی، تمام توجه و تمرکز خود را بر تعقیب و تحلیل مواضع حزب الله معطوف کرده است تا شاید بتواند مسیر تحولات بعدی را حدس بزند.

با وقوع جنایات جدید، روند درگیری در جبهه لبنان وارد مرحله تازه ای خواهد شد. لذا دستگاه های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تمام توجه و تمرکز خود را بر بررسی گزینه ها و رویکردهای انتقام جویانه حزب الله معطوف کرده اند.

در همین راستا این رژیم اقدام به تقویت استقرار نظامیان خود و افزایش سطح آمادگی آنها در مرزهای شمالی با لبنان کرده است تا شاید بتواند از این طریق عامل بازدارنده ای در برابر پاسخ حزب الله ایجاد و چنین وانمود کند که برای مقابله با هر گونه حادثه امنیتی و سناریو در این منطقه آماده است.

سئوالی که اکنون مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، زمانبندی این تجاوزگری است مخصوصا که می شد آن را تا زمان شروع جنگ به تعویق انداخت؟

نکته قطعی این است که تصمیم گیری در مورد حمله ای در این سطح، کار دستگاه های امنیتی نیست کما اینکه این حمله به تمام حملاتی که سیاستمداران رژیم به طور سنتی در مورد آن تصمیم گیری می کردند هم فرق دارد. چنین عملیاتی در واقع باید از همه ابعاد استراتژیک و از حیث اهداف و پیامدها مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد.

لذا نمی توان آن را جدای از پیش زمینه هایی که به چنین تصمیمی انجامیده است، دانست. قطعا پیش از اجرای این حمله، رایزنی های گسترده ای بین مقامات ارشد آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره سناریوهای آینده در جبهه لبنان، صورت گرفته است.

مضافا بر اینکه آمریکا همیشه در همه سطوح تجسسی، عملیاتی و سیاسی از این رژیم حمایت کرده است.

با این تفاصیل کاملا روشن است که تجاوز امنیتی فراگیر رژیم صهیونیستی علیه رزمندگان مقاومت و غیر نظامیان در چنین سطح گسترده ای، نتیجه همین جلسات و رایزنی های است که می تواند به جنگ نظامی گسترده ای در منطقه بینجامند.

به نظر می رسد که فرماندهان این رژیم با ارتکاب چنین جنایتی امیدوارند که بتوانند در برابر ادامه حمایت های استراتژیک حزب الله از مقاومت غزه بازدارندگی ایجاد کنند و منشأ چنین امیدی در میان فرماندهان این رژیم این است که حزب الله تمایلی به جنگ فراگیر ندارد و هر گونه عملیات انتقام جویانه از سوی این حزب محکوم به رعایت همین سقف پایین جنگ است.

در مقابل، رژیم صهیونیستی ناچار است که با در نظر گرفتن خطرات پنهان در گزینه های پیش روی خود، خود را با حقایق جبهه های پیش رو اعم از غزه تا لبنان تا یمن و عراق، سازگار کند وهمزمان از مشکلات و پیچیدگی های نهاد سیاست رژیم که معمولا بنا بر انگیزه های ایدئولوژیک و دولتی و شخصی در انتخاب گزینه ها عمل می کند، غافل نباشد.

از نظر نتایج عملی هم باید گفت که پس از صدور بیانیه های حزب الله و مواضع رهبران آن کاملا روشن است که جنایت اخیر رژیم صهیونیستی به نتایج مطلوب نرسیده است. ظاهرا رژیم اشغالگر رفته رفته متوجه می شود که نتایجی کاملا خلاف آنچه که انتظار داشت، به دست آورده است.

روزنامه هاارتس نوشته است حجم این حمله به گونه ای است که م یتواند ملاحظات حزب الله را تحت تأثیر قرار داده و - همان طور که شیخ صفی الدین گفته است- مسیر سیاست های عملیاتی آن را عوض کند و روزنه جدیدی در عملیات های حزب الله علیه رژیم صهیونیستی باز کند.

خلاصه اینکه شماری از کارشناسان و تحلیل گران رژیم اشغالگر در برآوردی جامع به این نتیجه رسیده اند که در شرایطی که نتانیاهو به اسرائیلی ها وعده پیروزی مطلق داده است، بر عکس این رژیم بیش از همیشه به جنگی گسترده و همه جانبه با حزب الله نزدیک شده است. جنگی که هیچ سرانجام و نتایجی برایش مصور نیست.

  • علی حيدر

پربیننده ترین خبرها