آیا توافق اوکراین با تروریست‌های سوریه بازی اردوغان است؟

آیا توافق اوکراین با تروریست‌های سوریه بازی اردوغان است؟
جمعه 30 شهريور 1403 - 13:49

یک تحلیلگر سیاسی روسیه در مقاله‌ای، به بازی جدید رئیس‌جمهوری ترکیه برای رهایی از تروریست‌های گروهک موسوم به "هیئت تحریر الشام"، با هزینه روسیه و سوریه پرداخت.

العالم ـ‌ اروپا

چند روز پیش رسانه ترکیه‌ای "ایدینلیک" داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد نمایندگانی از دستگاه اطلاعاتی اوکراین در ماه ژوئن گذشته در ادلب سوریه مذاکراتی با گروهک تندروی هیئت تحریر الشام ترتیب داده‌اند که محور آن، ارسال جنگجویانی به اوکراین برای جنگ علیه روسیه بود.

ترکیه در اجرای راهبرد آفریقایی برای ایجاد هلالی اطراف مصر، سودان و سومالی تا لیبی از طریق چاد، نیجریه و مالی به مسیر خود ادامه می‌دهد، لذا راهبرد آفریقایی بازوی چپ به شمار رفته و راهبرد سوریه بازوی راست محسوب می‌شود.

اما عاد‌ی‌سازی برخی دولت‌های عربی با دمشق، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر از طریق اتحادیه عرب، تا حدودی "رجب طیب اردوغان" را در وضعیتی قرار داده که مبارزه با هیئت تحریر الشام را با توازنی حدودی انجام دهد و برای جایگزینی این ترکیب جهنمی از افراط‌گرایان خارجی، باید آنها را به جایی دیگر بفرستد.

بخش اول مسیر اردوغان به آفریقا روشن است. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ این افراد از لیبی، سودان، مغرب، تونس و غیره به سوریه منتقل شدند. اما بخش دیگر آنها به کجا رفتند؟

اگر پیشتر صحبت از این بود که تروریست‌های ادلب ممکن است به طور پیش‌فرض به اوکراین بروند، رویدادهای کنونی نشان می‌دهد که این کار راهی مناسب برای رهایی ترکیه از آنها است.

اکنون روسیه نباید این موضوع را نادیده بگیرد که این عملیات به طور ملموسی مجموعه‌ای از توافق‌ها و تدارکات را در سراسر اروپا به خود اختصاص دهد. این بدان معنا است که مسکو باید به طور جدی به عملیات دفن هیئت تحریر الشام در خاک بازگردد.

پربیننده ترین خبرها