انصارالله یمن چگونه "پهپادهای ریپر" ۳۰ میلیون دلاری آمریکا را سرنگون می‌کند؟

انصارالله یمن چگونه
جمعه 30 شهريور 1403 - 20:03

انصارالله یمن از آغاز جنگ غزه تاکنون ده‌ها پهپاد ریپر آمریکا را سرنگون کردند و یا هدف قرار داده است و پنتاگون هم هفته گذشته سقوط یکی از آن‌ها را تایید کرد.

العالم- یمن

انصارالله یمن اخیرا از سرنگونی چندین پهپاد ریپر MQ-9 آمریکایی خبر داد.

پهپاد MQ-9 آمریکایی ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد و می‌تواند بدون نیاز به توقف تا ۲۴ ساعت و تا ارتفاع ۵۰ هزار پایی (۱۵ هزار و ۲۴۰ متری) پرواز کند. این پهپاد غول‌پیکر علاوه بر عملیات جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات قادر به حمل موشک‌های هل‌فایر (Hellfire) و انجام عملیات تهاجمی است. ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) مدت‌هاست که از این پهپاد بر فراز یمن استفاده می‌کنند.

انصارالله هفته گذشته یک پهپاد MQ-9 را هدف قرار داد، اما این پهپاد در نهایت موفق به فرود شد و آمریکایی‌ها آن را بازیابی کردند.

مقاومت یمنی از آغاز جنگ غزه تاکنون ده‌ها پهپاد ریپر دیگر را سرنگون کردند و یا هدف قرار دادند. آن‌ها روز یکشنبه هفته گذشته نیز سرنگونی یک MQ-9 دیگر را اعلام کردند.

پهپاد آمریکایی چگونه سرنگون می‌شود؟

آمریکا از طریق ماهواره با این پهپاد‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را کنترل و می‌کند و دشمنان ایالات متحده در سال‌های اخیر بار‌ها توانسته‌اند این ارتباط را مختل و یا مسدود کرده و پهپاد را از کنترل آمریکا خارج کنند. در نتیجه این اقدامات، پهپاد ممکن است از مسیر خارج شود، سقوط کند و یا دست‌کم به هدف آسان‌تری برای موشک‌ها تبدیل شود.

روس‌ها مدت‌ها است که چنین روشی را علیه پهپاد‌های آمریکایی بر فراز اروپای شرقی و سوریه به کار می‌گیرند. چنین تداخل‌هایی به شدت توانایی جمع‌آوری اطلاعات آمریکا را مهار کرده و باعث می‌شود احتمال ورود پهپاد به محدوده‌های هوایی کشورهای متخاصم بیشتر شود. البته، در بسیاری از موارد پهپاد‌ها برای مدتی از مسیر خارج شده، اما سپس به سلامت به پایگاه بازگشته‌اند.

"مایکل نایتز" از موسسه "واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک" گفت که سامانه‌های پدافند هوایی انصارالله در چند ماه اخیر با استفاده از "تسلیحات غالبا ایرانی" بهبود و توانایی آن‌ها برای هدف قرار دادن پهپاد‌ها افزایش یافته است.

نایتز مدعی شد: بنابر اطلاعات ما، حوثی‌ها در حال توسعه پدافند هوایی خود هستند. آن‌ها اخیرا موشک‌های ۳۵۸ و سام را از ایران دریافت کرده‌اند. این موشک‌ها می‌توانند برای سرنگونی ریپر‌ها و یا هر پهپاد دیگری مورد استفاده قرار گیرند.

انصارالله یمن به جای رادار از سامانه‌های الکترو-نوری (Electro-Optical) استفاده می‌کند. این سامانه‌ها هیچ مشخصه راداری ندارند و به همین دلیل ردیابی و انهدام آن‌ها برای ارتش آمریکا چالش برانگیز است.

مایکل نایتز همچنین گفت که نیروهای یمنی با استفاده از تهدید موشک‌های بالستیک و سطح به هوایشان عملا به طور موثری جلوی عملیات کشتی‌های نظامی آمریکایی و کشتی‌های تجاری را در دریای سرخ گرفته‌اند.

پربیننده ترین خبرها