تحلیل یدیعوت آحارونوت در باره ورود ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی

تحلیل یدیعوت آحارونوت در باره ورود ایران به جنگ با رژیم صهیونیستی
پنج‌شنبه 5 مهر 1403 - 11:04

یک رسانه عبری می گوید که تهران فعلا زمان را برای مداخله مستقیم در جنگ جاری میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان مناسب نمی‌داند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش رای الیوم، در تحلیلی که روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر کرد، راز تسمت، محقق اسرائیلی متخصص در امور ایران در موسسه مطالعات امنیت ملی، گفت: «تهران دلیل قانع کننده‌ای برای مداخله مستقیم در تنش کنونی بین اسرائیل و حزب‌الله نمی‌بیند زیرا معتقد است که حزب‌الله همچنان قادر است به تنهایی در مقابل حملات اسرائیل بایستد و با آن مقابله کند. با این حال، رهبری ایران علی‌رغم این باور فعلی که اسرائیل حتی با توجه به کاهش توانمندی‌های نظامی حزب‌الله قادر به شکست کامل آن نیست، در صورتی که ببیند قابلیت‌های استراتژیک متحدش در حال نابودی است، تصمیم به مداخله مستقیم خواهد گرفت.»

این محقق اسرائیلی به تشریح شرایط پیش روی تهران با توجه به تجاوزات اسرائیل به لبنان پرداخته و مدعی شده است که مرحله جدید رویارویی اسرائیل و حزب‌الله از نظر ایران در زمانی نامناسب صورت گرفته است زیرا دولت ایران در حال حاضر بر اقدام دیپلماتیک مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای تقویت یک توافق سیاسی احتمالی با ایالات متحده در موضوع هسته‌ای، متمرکز است.

وی خاطرنشان کرده که رئیس جمهور ایران هفته جاری همراه با مشاوران خود و در راس آنها عباس عراقچی وزیر امور خارجه از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای، وارد مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شد.

به گفته وی، آخرین گزینه‌ ایران در بحبوحه کارزار دیپلماتیک کنونی، جنگ مستقیم نظامی با اسرائیل است که حتی ممکن است به رویارویی با ایالات متحده نیز کشیده شود.

وی با اشاره به محدودیت و ملاحظات در سیاست تهران، مدعی شد این ملاحظات در ماه‌های اخیر تغییر قابل توجهی نداشته است.

این محقق اسرائیلی افزود: از ابتدای جنگ در غزه، تهران به دنبال دست‌یابی به آتش‌بسی بود که توانایی‌های حماس در غزه و قدرت نظامی حزب‌الله در لبنان را حفظ کند. با تداوم جنگ، به نظر می رسد استراتژی ایران بر فرسودگی اسرائیل از طریق یک جنگ چند جبهه‌ای، بدون نیاز به پرداخت بهای گزاف از طریق مداخله مستقیم متمرکز است.

وی همچنین مدعی شده که ایران متوجه است که هرگونه دخالت مستقیم در جنگ منجر به نتایج نامطلوب خواهد شد لذا اسراییل در حال حاضر سعی دارد با سوق دادن ایران به سمت میدان نبرد این کشور را وارد جنگ همه‌جانبه نماید.

این نویسنده اسراییلی به زعم خود خاطرنشان کرد: تهران مایل است در دامی که اسرائیل با تشدید اوضاع در غزه و نیز شمال اراضی اشغالی پهن کرده، نیفتد.

وی برای تایید گفته‌های خود به اظهارات رئیس جمهور ایران در سازمان ملل استناد و خاطرنشان کرده است که مسعود پزشکیان حمله اسرائیل را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست به حملات اسرائیل پایان دهد، اما از واکنش ایران به حمله اسرائیل به لبنان و تهدید به مداخله مستقیم در جنگ، اجتناب کرد.

وی معتقد است که چنین جنگی اسرائیل را هم از نظر نظامی و هم غیرنظامی خسته خواهد کرد و به تل‌آویو اجازه نخواهد داد که به اهداف خود چه در باریکه غزه و چه در جبهه شمال اراضی اشغالی با حزب‌الله برسد.

این نویسنده اسرائیلی می‌افزاید: «ایران ممکن است به اعمال فشار بر اسرائیل با استفاده از نیروهای مسلح مورد حمایت خود در عراق، سوریه و یمن و تقویت جبهه‌های متعدد علیه آن، بدون نیاز به دخالت مستقیم نظامی متوسل شود.»

وی گفته که در صورت مشاهده تداوم بدتر شدن اوضاع و از بین رفتن توانمندی‌های حزب‌الله، ایران ممکن است مجبور به تغییر موضع خود شود.

این نویسنده اسرائیلی فرضیه دیگری را هم مطرح کرده که چنانچه درگیری به جنگی فراگیر و دربرگیرنده زیرساخت‌های ملی لبنان، تبدیل شود، این احتمال وجود دارد که فشار بین المللی و داخلی برای تحمیل آتش‌بس بر هر دو طرف افزایش یابد. در چنین سناریویی، ایران احتمالاً قبل از رسیدن به این سطح از تشدید جنگ، باز هم از مداخله نظامی مستقیم اجتناب خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها