آیا مذاکرات آتش‌بس در لبنان به سرنوشت مذاکرات غزه دچار می‌شود؟

آیا مذاکرات آتش‌بس در لبنان به سرنوشت مذاکرات غزه دچار می‌شود؟
جمعه 6 مهر 1403 - 11:03

در سایه تشدید حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان، ظرف دو روز گذشته صحبت از مذاکره برای آتش‌بس در جبهه لبنان مطرح‌ شده است، اما شواهد موجود حکایت از آن دارند که هنوز فاصله زیادی تا آغاز مذاکره وجود دارد.

العالم - لبنان

در همین راستا با‌ توجه‌ به شواهد و قراین احتمال دارد که مذاکرات لبنان هم به سرنوشت مذاکرات غزه دچار شود؛ از یک سو طوری صحبت از پیشرفت در مذاکرات – معمولا از سوی آمریکا – مطرح می‌شود که انگار یک شبه به نتیجه می رسد اما ناگهان طرف اسرائیلی تمام این صحبت‌ها را تکذیب می‌کند.

منابع آگاه گفته‌اند از‌ جمله نکات قابل‌توجه در این زمینه این است که همان اسرائیلی‌هایی که – معمولا به جناح‌های راست افراطی منصوب هستند – هر‌گونه طرح آتش‌بس در غزه را خنثی می‌کردند، اکنون هم همان‌ها درباره آتش‌بس در لبنان تصمیم گیرنده هستند. مضاف بر اینکه اکنون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هم به این تیم اضافه شده است و این موضوع، کار را پیچیده‌تر کرده است چرا که نتانیاهو در جبهه لبنان هم با معضل درماندگی در برابر احزاب افراطی کابینه خود رو‌به‌روست. وی از ترس فروپاشی ائتلاف در کابینه خود، نمی‌خواهد این احزاب را خشمگین کند.

معضل دیگری که منابع آگاه به آن اشاره کرده‌اند، مربوط به توانایی در ایجاد راه‌حلی است که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد و اصلی‌ترین مشکل در‌ این‌ خصوص، ارتباط بین جبهه جنوب لبنان و جبهه غزه است؛ به نظر می‌رسد که حزب الله به‌ هیچ‌ وجه حاضر نیست از مواضع خود در‌خصوص حمایت از غزه دست بکشد و در مقابل، رژیم صهیونیستی هم تصور می‌کند که از این مرحله عبور کرده و اکنون می‌کوشد با بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال فلسطین اشغالی در ازای بازگشت اهالی جنوب به خانه‌هایشان، معادله جدیدی ایجاد کند.
این منابع گفته‌اند در چنین وضعیتی دستیابی به توافق آتش‌بس در آینده نزدیک دور از انتظار خواهد بود، از یک سو حزب الله حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیست چون در این صورت آنهم پس از دریافت چنین ضربات شدیدی، بازنده جنگ به شمار خواهد آمد؛ حزب الله از همان ابتدا توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه را شرط توقف عملیات نظامی خود تعریف کرد و پس از عملیات انفجار پیجر و بی‌سیم‌ها، سید حسن نصر الله بار دیگر براین هدف تاکید کرد.

منابع مذکور گفته‌اند که رژیم صهیونیستی هم از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. چون اگر قرار بود آتش‌بسی را بپذیرد که بازگشت شهرک‌نشینان صهیونیست به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را بپذیرد، هرگز دست به چنین ماجراجویی نمی‌زد و به لبنان حمله نمی‌کرد. از نظر این رژیم ، پذیرش شرط حزب الله در‌خصوص ارتباط بین دو جبهه غزه و لبنان، به رغم تمام فجایعی که مرتکب شده است، به معنای پذیرش شکست در برابر حزب الله است.
منابع آگاه معتقدند که رژیم صهیونیستی هنوز هم تصور می‌کند می‌تواند تا رسیدن به نتیجه بهتر به حملات خود ادامه دهد. این در حالی است که سران سیاسی و نظامی این رژیم به این باور رسیده‌اند که نمی‌توانند چندان بر اهداف از پیش تعیین شده خود اصرار بورزند زیرا می‌دانند که شرایط جنگ با حزب الله یا آنچه که در برابر حماس داشتند، فرق می‌کند.
در‌ نهایت منابع آگاه خاطرنشان می‌کنند که به احتمال زیاد درگیری‌ها تا رسیدن به نتایج بهتر ادامه می‌یابد و این، بستگی به حزب الله دارد که بتواند با عملکرد خود، تعادل را به جبهه بازگرداند.

پربیننده ترین خبرها