بنا بر تحلیل یک کارشناس نظامیِ؛

۴ برگ برنده حزب‌الله در مقابل حمله ی زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان

۴ برگ برنده حزب‌الله در مقابل حمله ی زمینی رژیم صهیونیستی به لبنان
سه شنبه 10 مهر 1403 - 18:12

سرلشکر بازنشسته فایز الدویری، کارشناس نظامی و استراتژیک لبنانی، گفت "حزب الله در مقابل "حمله ی زمینی" اعلام شده توسط رژیم اسرائیل به جنوب لبنان، چهار برگ اصلی قدرتمند و برنده در اختیار دارد.

العالم - لبنان

این مقام استراتژیک سابق، بر پایه ی تحلیل از صحنه نظامی تاکید کرد "این کارت‌های قدرت که در اختیار حزب‌الله است برای نیروهای اسرائیلی چالش برانگیز خواهد بود و نشانگر زمان و نحوه استفاده "حزب‌الله" از این کارت‌ها بعنوان یک عامل تعیین‌کننده‌ در مسیر جریان نبرد خواهد بود.

الدویری چهار کارت قدرتی حزب الله را اینگونه تشریح کرده است:

1. نبرد از نقطه ی صفر: به گفته ی الدویری این مقوله با سناریوی نوار غزه متفاوت است، زیرا از نقطه ی صفر آغاز و تا عمق 8 کیلومتری گسترش می یابد و این نبرد شامل استفاده از موشک های کوتاه برد مانند "کورنیت" و "پیکان سرخ" است و علاوه برآن رویارویی مستقیم زمینی را در بر دارد.

2. قابلیت های موشکی: بر اساس تحلیل وی در این بند، حزب الله دارای زرادخانه موشکی متنوعی از جمله موشک های میان برد و دوربرد است که می تواند برای تقویت نبرد زمینی مورد استفاده قرار گیرد.. و این در حالی است که حزب الله هنوز از تمام توان موشکی خود استفاده نکرده است.

3. نیروهای نخبه: الدویری بر اهمیت نیروهای نخبه ی رضوان متعلق به حزب الله تاکید و پیش بینی نمود که نقش ویژه ی این نیروها در روزهای آینده و در نبرد آتی بروز پیدا خواهد کرد.

4. توانمندی های دریایی: الدویری با یادآوری حادثه انهدام کشتی اسرائیلی "ساعر 5" در جنگ 2006، به توانائی حزب الله خلال این عملیات، در هدف قرار دادن دوباره ی کشتی های نیروی دریایی اسرائیل که به تخمین او تعداد آنها حدودا "19 عدد" است، اشاره نمود.

بر اساس تحلیل این کارشناس نظامی " در خصوص جغرافیا و استحکامات خاطرنشان کرد " حزب الله از 18 سال گذشته برای آماده سازی زمینه و تطبیق جغرافیایی آن با انجام عملیات نظامی سود برده است.

وی افزود: فیلم‌هایی که در مورد تونل‌های حزب الله نمایش داده می‌شود، نشان‌دهنده آمادگی این جنبش مقاومتی است که بسیار بزرگ‌تر و عظیم‌تر از تونل‌های غزه هستند و امکان استفاده مؤثر از آن‌ها در مدیریت نبرد وجود دارد.

او همچنین به اهمیت مکان هایی معروف به خانه های سبز در امتداد خط آبی ، که اشغالگران اسرائیلی آن را آغاز تونل های فرامرزی می دانند، اشاره کرد و وجود این خانه ها را به نقش بالقوه نیروهای رضوان حزب الله در آینده مرتبط دانست.

وی خواستار انتظار در روزهای آینده برای ارزیابی ماهیت طرح دفاعی حزب‌الله و چگونگی استفاده از نقاط قوت خود برای مقابله با عملیات اسرائیل شد.

الدویری در ارزیابی خود از توانمندی های هوایی با تاکید اذعان کرد که اگر چه نیروی هوایی اسرائیل به عنوان کارت قدرت برای طرف اسرائیلی محسوب می شود ، اما این تسلیحات وی تعیین کننده نبرد نخواهد بود و از طرفی حزب الله نیز حدود 2000 پهپاد جنگنده در اختیار دارد و از آنجا که به قولی، زمین به هر آنکه مالک آنست خدمت می کند بنابر این در این مورد عرصه به نفع حزب الله خواهد بود.

وی در پایان ارزیابی خود گفت "من در طی روزهای آینده برای ارزیابی بیشتر ماهیت طرح دفاعی حزب‌الله و چگونگی استفاده از نقاط قوت خود برای مقابله با عملیات اسرائیل در انتظار خواهم بود.

پربیننده ترین خبرها