در گفت‌وگوی اختصاصی با العالم مطرح شد؛

جزئیات عملیات " طوفان الاقصی" از زبان عضو ارشد حماس

دوشنبه 16 مهر 1403 - 22:19

" اسامه حمدان" از رهبران ارشد جنبش مقاومت فلسطین- حماس- در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، جزئیات دقیقی از مراحل قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، مذاکرات آتش‌بس و آینده درگیری با رژیم اشغالگر را مطرح کرد.

العالم- فلسطین اشغالی

"اسامه ابوحمدان" عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: مهم‌ترین علت شروع عملیات ٧ اکتبر، طرح رژیم صهیونیستی برای حذف مساله فلسطین بود که اجرای آن با به‌قدرت رسیدن "بنیامین نتانیاهو" آغاز شد.

ابوحمدان افزود: هدف از این طرح سیطره بر مسجد الاقصی، یهودی‌سازی قدس، گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری، تصرف منطقه موسوم به "منطقه ج" است که حدود ٦٠ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، همچنین استمرار محاصره غزه، حذف مقاومت و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای که اقدام به نابودی آرمان فلسطین، مقابله با نیرو‌های مقاومت و نیرو‌های آزاد در منطقه نماید. از این‌رو، مقاومت می‌بایست برای خنثی‌سازی توطئه رژیم صهیونیستی و گسترش درگیری با دشمن، اقدامی انجام می‌داد که به این شکل طوفان الاقصی شروع شد.

هدف عملیات طوفان الاقصی محقق شده است

این رهبر حماس درباره ارزیابی خود از یک سال مقاومت پس از شروع عملیات طوفان الاقصی گفت: پس از گذشت یک سال از این عملیات، متوجه می‌شویم که این عملیات علیرغم وحشیگری دشمن در زمینه حمله به غیرنظامیان فلسطینی، توانست توطئه اسرائیلی را خنثی کرده و آرمان رهایی‌بخش ملی در زمینه زوال اشغالگری را احیا کند. حتی در غرب که همیشه از دشمن صهیونیستی حمایت کرده نیز برخی درباره آزادی فلسطین سخن می‌گویند. گرچه این صدا‌ها از حکومت‌ها نیست بلکه فقط مردمی است اما حتی آنهایی که به دوستی با رژیم صهیونیستی دل‌خوش کرده بودند در دیدگاه‌های خود تجدیدنظر کردند. بنابراین، پس از گذشت یک سال از عملیات، با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که هدفی که این عملیات برای آن آغاز شد، محقق شده و این عملیات به وضوح نشان داد که شکست دادن رژیم صهیونیستی و به‌اصطلاح "ارتش شکست‌ناپذیر آن " امکان‌پذیر است.

ائتلاف‌های منطقه‌ای برای دفن آرمان فلسطین

حمدان به توطئه‌هایی اشاره کرد که پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی آغاز شده بود تا آرمان فلسطین را به کلی نابود کند. او گفت: دولت آمریکا به‌راحتی از فراهم کردن شرایطی برای رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند که بتواند به‌طور طبیعی در منطقه به حیات خود ادامه دهد و برای تحقق این امر نیز به ۳ شیوه تکیه کرده است:
نخستین شیوه عادی‌سازی است که ظاهر جدید و متفاوتی به آن دادند تا تحت عنوان "پیمان ابراهیم"، آن را در پوشش مذهبی قرار دهند، چرا که می‌دانستند امروز اسلام در صحنه مقاومت و سیاست حرف اول را می‌زند، پس تلاش کردند که عادی‌سازی را نیز با لباس دین بپوشانند.

حمدان افزود: دومین شیوه، تضعیف دولت‌های قوی در منطقه بود. از همین رو دیدیم که دولت‌های سازشکار با رژیم صهیونیستی یا آنهایی که به‌نوعی با آن در ارتباطند (مانند مصر) را هدف قرار دادند و تلاش کردند به شیوه‌های مختلف از نفوذ و تاثیر آن در زمینه‌های مختلف بکاهند، مثلا از بنای سد النهضه بر رود نیل حمایت کردند تا مردم مصر را برای آب آشامیدنی خود نیز محتاج دولت دیگری کنند.

عضو دفتر سیاسی حماس ادامه داد: سومین شیوه آمریکا ایجاد ائتلاف‌های جدید در منطقه میان رژیم صهیونیستی و دولت‌های دیگر تحت عناوین مختلف است که با ایجاد شکاف میان دولت‌های مختلف منطقه انجام می‌شود تا نقش اتحادیه عرب تضعیف گردد. سپس از ایجاد سازمانی برای امنیت دریای سرخ صحبت به عمل می‌آید تا رژیم صهیونیستی در کنار دولت‌های دیگر بتواند به آن دسترسی پیدا کند، حال‌ آنکه تمامی کشورهای مشرف به دریای سرخ همچون یمن، سودان، اریتره، مصر، عربستان و اردن عرب و مسلمان هستند. در پی ایجاد این ائتلاف نیز دولت‌هایی مانند مصر را وارد آن می‌کنند و راه را برای ورود سوریه و قبرس نیز باز می‌گذارند تا در‌ نهایت با ایجاد نظام جدید در منطقه، وجود رژیم صهیونیستی را به امری واجب و ضروری تبدیل کنند.

حمدان گفت: متاسفانه برخی دولت‌های منطقه به این اقدام چراغ سبز نشان داده‌اند و با آن همکاری می‌کنند، گویی که وجود این رژیم امری ناگزیر است و به ناچار باید با آن به تعامل پرداخت.

مقابله با عادی‌سازی یا رد وجود رژیم صهیونیستی در منطقه

عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه مصاحبه با العالم، به ادامه تلاش برخی رژیم‌های سازشکار با رژیم صهیونیستی اشاره، و خاطرنشان کرد: هدف بزرگ‌تری که ما از مقابله با عادی‌سازی داریم، به چالش کشیدن بقای رژیم صهیونیستی است. طبیعتا برخی دولت‌ها منافع خود را در برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی می‌دانند اما به عقیده من، امروز حتی دولت‌هایی که به عادی‌سازی تکیه کردند از خود می‌پرسند: دولت آمریکا چگونه برای موجودیت رژیم صهیونیستی بازاریابی کرد؟ به این طریق که آن را قدرتی شکست‌ناپذیر معرفی کرد که می‌تواند ازما پشتیبانی کند؟

حمدان ادامه داد: اکنون می‌بینیم که در نبرد طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی در محافظت از خودش نیز ناتوان مانده است. از نظر اقتصادی، اگر حمایت مالی گسترده آمریکا نبود این رژیم تاکنون فرو پاشیده بود و از نظر امنیتی نیز مقاومت توانست در این عملیات موفقیت‌های بزرگی کسب کند به‌طوری‌که رژیم صهیونیستی مجبور است به‌صورت ۲۴ ساعت غزه را زیر نظر داشته باشد. از نظر سیاسی، نیز امروز چهره جنایتکار این رژیم برای همگان آشکار شده و جنایت‌های بی‌ربطش به مبارزه و مقاومت علیه غیرنظامیان را مشاهده می‌کنیم.
حمدان افزود: کشتار غیرنظامیان در غزه و در روز‌های اخیر در لبنان واقعیت‌های رژیم صهیونیستی است که برخی دولت‌ها نمی‌خواستند آن را ببینند، اما اکنون صراحتا می‌گوییم که دولت‌های تکیه کننده به این رژیم باید از موضع خود بازگردند چرا که نتیجه این جنگ درستی راه مقاومت را نشان می‌دهد و بازگشت این دولت‌ها انشاالله باعث بازگشت از عادی‌سازی خواهد شد.

طوفان الاقصی تصمیمی کاملا فلسطینی بود

به باور این رهبر حماس، مبارزه با رژیم صهیونیستی مبارزه کل امت‌های اسلامی و سراسر منطقه است و هر انسانی که خواهان آینده‌ای روشن برای خود، دولت و وطنش باشد نمی‌تواند وجود این رژیم را بپذیرد که تهدیدی دائمی برای ثبات منطقه است.

حمدان گفت: ما به وظیفه خود در مقابله با رژیم صهونیستی عمل می‌کنیم و اطمینان داریم که امت ما نیز طرفدار آرمان فلسطین است. دولت‌های مشخصی نیز هستند که از مقاومت حمایت می‌کنند اما باید بگوییم که تصمیم آغاز این نبرد تصمیمی کاملا فلسطینی بود. بسیاری از مردم ائتلاف محور مقاومت را براساس وابستگی و گرفتار کردن تصور می‌کنند درحالی‌که محور مقاومت برپایه وحدت و انسجام استوار شده و هدف آن استقلال امت و بیداری آن است و شرط اساسی پایداری آن، نابودی رژیم صهیونیستی است.

او ادامه داد: لذا به‌محض اینکه حماس عملیات خود در هفتم اکتوبر را آغاز کرد محور مقاومت به حمایت از آن پرداخت، همچون حزب‌الله که از هشتم اکتوبر پشتیبانی خود را آغاز نمود و جمهوری اسلامی ایران که از لحظه اول حمایت خود از این عملیات را اعلام کرد. برادران ما در انصارالله یمن نیز با وجود فاصله جغرافیایی و تحمل سال‌ها محاصره و تجاوز، مستقیما وارد عمل شدند و مقاومت عراق نیز علیرغم همه موانع پیش‌رو، به حمایت از حماس برخاست و اینگونه شد که تمامی جناح‌ها سهم خود در این نبرد را به‌دست گرفتند زیرا می‌دانستند که این، نبرد همه ما است.

حمدان ادامه داد: پس‌ از ‌آن دیدیم که رژیم صهونیستی با وجود سبوعیت و متجاوز بودنش هر روز در بن‌بست خود گرفتار‌تر می‌شود، خود را در این منطقه بیشتر در خطر می‌بیند و اعتماد شهرک‌نشینانش را نیز در داخل از دست می‌دهد، بخصوص آنکه ارتش آن در حمایت از آنها ناکام مانده و اقتصادش نیز در تامین رفاه‌شان شکست خورده است. اکنون سوالی که در این رژیم مطرح می‌شود این است که آیا در آینده توان بازیابی توان از‌ دست‌رفته‌اش را دارد؟

حمدان افزود: اکنون در سالگرد طوفان الاقصی و زمانی‌که مقاومت فلسطین و تمامی جناح‌های دیگر محور مقاومت ثابت کرده‌اند که این نبرد می‌تواند اهداف بزرگی را تحقق بخشد، این سوال را از همه می‌پرسم که نقش شما چیست؟ آیا می‌خواهید به تماشای این چشم‌انداز کناری بایستید یا وارد آن خواهید شد تا به مبارزه برخاسته و پیروزی را رقم بزنید؟ انتخاب با شماست.

زمان عملیات طوفان الاقصی

حمدان درباره زمان‌بندی انجام عملیات طوفان الاقصی گفت: این زمان تصادفی نبود، زیرا توسط رهبری مقاومت تعیین شده بود و تعیین زمان نیز دلایلی مرتبط با اوضاع رژیم صهیونیستی داشت. هفتم اکتبر روز سال نو عبری بود که آن را "روز غفران" می‌نامند، در نتیجه تشکیلات امنیتی و نظامی در حالت آماده‌باش نبود اما مقاومت کاملا آماده بود لذا این مساله در رهبری مقاومت مورد‌توجه قرار گرفت و به‌دستیابی به نتایجی مهم در روز اول نبرد کمک کرد.

در چارچوب معادله، مقاومت می‌کنیم

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه گفت که عملیات طوفان الاقصی اولین نبردی نیست که مقاومت علیه اشغالگران انجام داده است بلکه در گذشته نیز مقاومت در فلسطین و لبنان نبرد‌های زیادی انجام داده‌اند. اسرائیلی‌ها در ژوئیه ٢٠٠٦، در جنگ سال ٢٠٠٨ علیه غزه و در جنگ ٢٠١٤ در طول ۵١ روز حمله و تخریب غزه و تلاش برای نابود‌سازی مقاومت چه کاری توانستند انجام دهند؟

حمدان افزود: زمانی که با اشغالگری مواجه می‌شوید، یک سوال مهم از خود می‌پرسید: آیا نبرد از ٧ اکتبر شروع شد؟ واقعیت این است که نبرد در ١۵ مه ١٩٤٨ با رژیم صهیونیستی و ٣٠ سال قبل از آن با اشغالگری انگلیس آغاز شده بود. این مدت ثابت کرد که چه بجنگید و چه نجنگید دشمن شما را به قتل می‌رساند، مانند کرانه باختری که توسط تشکیلات خودگردان اداره می‌شود که با دشمن صهیونیستی هماهنگی امنیتی دارد اما در یک سال منتهی به طوفان الاقصی، ۵٠٠ نفر در این منطقه به شهادت رسیدند یعنی هر روز دو فلسطینی شهید شدند.

رژیم اسرائیل می‌خواهد از شر شما خلاص شود، پروژه‌ای که از آن صحبت کردید. حذف مسئله فلسطین است؛ رژیم صهیونیستی قصد داشت دو میلیون فلسطینی را از کرانه باختری و یک میلیون فلسطینی را از غزه آواره کند و اسموتریچ علنا در مجلس صهیونیستی گفت که اخراج این عده بقای رژیم را تضمین می‌کند پس یا باید بپذیرند که شهروند درجه دوم باشند، یا بروند و یا کشته شوند. پس شما در هر صورت کشته خواهید شد، پس بهتر است که بجنگید، زیرا با جنگیدن دشمن خود را عقب می‌رانید لذا وقتی وارد جنگ شدیم، می‌دانستیم که رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: اگر اسرائیلی‌ها از همه خطوط قرمز عبور کردند، غیرنظامیان را هدف قرار دادند و زنان و کودکان را کشتند، مقصر دانستن مقاومت غیرمنطقی است لذا باید قاتل را مقصر بد‌انید و جنایتکار را بازخواست کنید، لذا اگر تسلیم شویم آن هم با این منطق که "اگر با دشمن بجنگی او تو را می‌کشد، پس باید متوقف شوی" این به معنای تسلیم شدن در برابر دشمن است که از نظر ما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم تسلیم شویم، به این دلیل که هیچ ملتی در این دنیا آزاد نمی‌شود مگر زمانی که در برابر اشغالگری مقاومت کند. هیچ ملتی نیست که بدون مقاومت از اشغالگری رها شده باشد، بنابراین ما خارج از این معادله نیستیم، پس مقاومت خواهیم کرد. در سال ١٩٩٣ که دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد و مقاومت را هدف قرار داد، هیچکس تصور نمی‌کرد سال‌ها بعد رژیم اشغالگر شکست بخورد و از جنوب لبنان فرار کند. امروز اشغالگران صهیونیست در غزه و کرانه باختری به مردم فلسطین به شکلی وحشیانه حمله می‌کنند لذا شاید خیلی‌ها باور نکنند که این اشغالگری روزی پایان خواهد یافت و من معتقدم که دشمن ٧ سال دیگر را نخواهد دید و اشغال فلسطین به خواست خدا پایان خواهد یافت.

الگوی فعال در زمینه مدیریت فعالیت‌های مقاومت

حمدان رهبری حماس را یکپارچه توصیف کرد و گفت که فرماندهان عملیاتی در چارچوب راهبرد‌های کلی جنبش فعالیت می‌کنند لذا هر نوع درگیری با دشمن به این راهبرد‌ها مربوط می‌شود. البته طبیعی است که ان فرماندهان کنترل صحنه نبرد را در دست دارند، اما همگی بر سر مساله‌ای واحد توافق دارند و آن اینکه باید عملیاتی بزرگ علیه دشمن انجام دهیم ولی، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی به عهده رهبری مقاومت است که برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کند، این شیوه فعالیت در حماس از دهه‌ها قبل تاکنون است که به لطف خدا همیشه موفقیت‌آمیز بوده است. البته برخی از مولفه‌ها را نیز می‌بایست لحاظ نمود مانند ماهیت دشمن، نوع نبرد، پراکندگی جغرافیایی مردم فلسطین در داخل و خارج، محاصره غزه، محدودیت‌های اعمال شده در کرانه باختری که به‌خاطر پست‌های بازرسی، مناطق آن از یکدیگر جدا شده که برخی به آن توجه نمی‌کنند. همه این پیچیدگی‌ها در فضای فلسطین ما را بر آن داشت تا الگویی برای مدیریت فعالیت‌های مقاومت ایجاد کنیم که تا این لحظه موثر بوده و به نتایج و اهداف مورد نظر دست یافته است، بنابراین روند تصمیم‌گیری برای ما مشخص است که همان ادامه مبارزه با دشمن صهیونیستی است.

نماینده تیم مذاکره‌کننده کیست؟

حمدان گفت که نیرو‌های مقاومت به‌خصوص در حماس، جهاد اسلامی و جبهه ملی برای آزادی فلسطین، در‌این‌خصوص با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که تیم مذاکره کننده به نمایندگی از همه این جناح‌ها کار خود را انجام دهد. برخی تلاش کردند از این موضوع برای ایجاد تنش استفاده کنند اما زیاد النخاله، فرمانده جنبش جهاد اسلامی و معاون دبیرکل جبهه ملی این مسئله را روشن کردند که تیم مذاکره‌کننده به نمایندگی از همه جناح‌های مقاومت کار می‌کند و این جناح‌ها با یکدیگر در ارتباطند.

حمدان گفت: ما با متحدان‌مان در حال رایزنی هستیم اما در‌ نهایت تصمیمی می‌گیریم که به سود ملت فلسطین باشد و از روز اول به میانجی‌گران گفتیم هرگونه توافقِ مشتمل بر توقف کامل تجاوز، خروج کامل نیرو‌های رژیم صهیونیستی، امدادرسانی بی‌قید و شرط، بازسازی بدون محدودیت و تحت کنترل رژیم صهیونیستی و توافق تبادل اسرای قابل‌قبول نباشد، ما آن را نمی‌پذیریم. میانجیگران پایبندی حماس به توافقنامه را مشاهده کردند اما از آن سو رژیم صهیونیستی پس از پذیرش، مجددا عقب‌نشینی کرده و طبق شناختی که از ذات آن داریم، از این شرایط شانه خالی کرد.

او افزود: طرفی که رژیم صهیونیستی را در این بازی یاری داد، پوشش‌های سیاسی آمریکا بود. واشنگتن در سازمان ملل از این رژیم حمایت کرد، در سطح بین‌المللی هرگونه موضعی علیه آن را رد کرد و از سویی دیگر نیز از آن حمایت تسلیحاتی و مالی می‌کند که اگر این کار را نمی‌کرد، رژیم صهیونیستی قادر به هیچ مقاومتی در این جنگ نبود، لذا من معتقدم که امروز مقاومت از موضعی مذاکره می‌کند که قصد دارد اهداف ملی خود را تحقق بخشد و بدون تحقق این اهداف، امکان هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد خروج امن فرماندهان حماس از غزه

حمدان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، پیشنهاد خروج امن فرماندهان حماس از غزه را موضوعی دانست که فقط در رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح‌ شده است. او تاکید کرد که هیچ‌کس جرات ندارد با ما با این ادبیات صحبت کند. آنها می‌دانند که فرماندهان مقاومت اگر خواهان سلامت و امنیت برای خود بودند اصلا به مقاومت نمی‌پیوستند و دست به چنین عملیاتی آن هم با چنین حجمی نمی‌زدند. آنها می‌دانند که فرزندان و مردان مقاومت هزاران بار آماده شهادت روی خاک فلسطین هستند و حتی یک بار هم از این سرزمین بیرون نخواهند رفت.

حمدان ادامه داد: رسانه‌های صهیونیستی در چارچوب تبلیغات بی‌ارزش و گمراه‌کننده خود می‌خواهند این مسئله را با آنچه در سال ۱۹۸۲ اتفاق افتاد مقایسه کنند که فرماندهان مقاومت فلسطین از بیروت به تونس رفتند، حال‌ آنکه معادله امروز کاملا متفاوت است.

حمدان گفت: ما امروز در سرزمین‌مان مبارزه می‌کنیم و کسی که باید از آن بیروت برود ما نیستیم بلکه رژیم صهیونیستی است. ما در این سرزمین ثابت‌قدم خواهیم ماند و مقاومت خواهیم کرد تا وقتی که انشالله سرزمین‌مان آزاد گردد و هر خونی که در این راه بدهیم اشغالگران را ضعیف‌تر کرده و به یاری خدا ما را به پیروزی نزدیک‌تر خواهد کرد.

پیشنهادات برای دوره پسا جنگ غزه

حمدان درباره دوره پساجنگ گفت که پیشنهاداتی مانند بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه یا استقرار نیرو‌های سازمان ملل یا نیرو‌های عرب در این منطقه مطرح‌شده که ما از ابتدا موضع روشن و ثابتی در این زمینه اتخاذ نمودیم.

اولا، اصطلاح "روز بعد" یک اصطلاح فریبنده است که دولت آمریکا بر این اساس سعی کرد که مقاومت را سریعا شکست دهد، متاسفانه عده‌ای گول خوردند و طوری رفتار کردند که گویی مقاومت شکست خواهد خورد. اما پس از مدتی دریافتند مقاومت نه‌فقط پایدار است بلکه می‌تواند به دشمن آسیب برساند. در نتیجه، صحبت درباره این اصطلاح کاهش یافت اما مشخص شد که هدف از این اصطلاح پایان دادن به موجودیت سیاسی مقاومت است، پس‌از‌آن که فکر می‌‌کردند می‌‌توانند کار مقاومت را در سطح نظامی تمام کنند، اما در سطح نظامی شکست خوردند، پس ‌از ‌آن کوشیدند مدیریتی غیرنظامی که دست‌نشانده خودشان باشد را در غزه بنا نهند اما در این امر نیز ناکام ماندند و از استحکام و پایبندی مردم فلسطین به مقاومت به رغم تمام رنج‌ها و تجاوز شگفت‌زده شدند. پس ‌از‌ آن، پیشنهاد تشکیل نیروی بین‌المللی مطرح شد، اما صراحتا گفتیم با هر نیرویی که برای شرکت در تجاوز یا حفاظت از نیرو‌های اشغالگر به غزه بیاید، به‌عنوان یک نیروی اشغالگر با آن برخورد خواهیم کرد آنهم بدون توجه به مذهب، نژاد و هویت آن و همانطور که با اشغالگران جنگیدیم با آن نیز خواهیم جنگید لذا این پروژه نیز شکست خورد.

پسافردا روز فلسطین است

این عضو دفتر سیاسی جنبش حماس متذکر شد: روز بعد، روزی فلسطینی است که باید بر پایه‌های روشن استوار باشد، حماس نمی‌‌خواهد حکومت را در انحصار خود داشته باشد بلکه ما در انتخابات پیروز شدیم و از ما خواسته شد که دولت وحدت ملی تشکیل بدهیم، لذا همه تلاش‌های ما مبتنی بر آشتی بر اساس تشکیل دولت وحدت ملی و پروژه مقاومت بود. امروز نیز به همه نیرو‌های فلسطینی گفتیم که بیایید درباره تشکیل دولت وحدت ملی توافق کنیم. اما اگر این امکان‌پذیر نباشد، یک دولت وفاق ملی فلسطین تشکیل خواهد شد که اقدام به بازسازی غزه و برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خواهد نمود تا از طریق آن مردم فلسطین انتخاب کنند که چه کسی به آنها حکومت کند. لذا گفت‌و‌گو کردیم و حتی به چین رفتیم و بر این اساس توافقنامه‌ای برای تشکیل دولت توافق ملی فلسطینی امضا کردیم. البته این توافق به‌خاطر فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی اجرا نشد اما الان درباره مکانیسم اجرای آن سرگرم گفت‌و‌گو هستیم، ما می‌خواهیم وحدت سیاسی در فلسطین را حفظ کنیم و نمی‌‌خواهیم این وحدت ازهم بپاشد اما نباید فراموش کنیم که موضع فلسطین فقط با مقاومت متحد می‌شود. امروز مقاومت در کرانه باختری، غزه و فلسطین تنها محوری است که مردم فلسطین حول آن گرد هم می‌آیند پس بیایید بر این اساس دولت تشکیل دهیم، البته ما در حال حرکت در این مسیر هستیم و فکر می‌کنم که این همان چیزی است که انشاالله تحقق خواهد یافت.

آینده مقاومت در کرانه باختری

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ با کمک گرفتن از ژنرال‌های آمریکایی از جمله ژنرال "دایتون" پروژه عادی‌سازی با شهروندان فلسطینی و وادار کردن آنها به پذیرش رژیم را آغاز کرد. اکنون ما در سال ۲۰۲۴ هستیم و ۱۷ سال از این پروژه می‌گذرد. امروز کسانی که با اسرائیلی‌ها می‌جنگند جوانان ۱۸ تا ۲۰‌ساله‌اند که نه‌تنها در سایه پروژه دایتون، بلکه در سایه پیمان اسلو زندگی کرده‌اند. این، پاسخی به کسانی است که گمان می‌کنند مردم فلسطین ممکن است تسلیم شوند.

حمدان ادامه داد: ‌ من فکر می‌کنم تمام تلاش‌ها برای دفن مقاومت در کرانه باختری ناکام مانده است. درست است که دوران سختی را پشت سر گذاشتیم، اما امروز رژیم اشغالگر با وجود انجام عملیات نظامی گسترده در شهر‌های اصلی شمال کرانه باختری همچون نابلس، جنین، طوباس و طولکرم هنوز نتوانسته مقاومت را در این مناطق به زانو درآورد و هر بار با تاکتیک‌های جدید آن غافلگیر می‌شود و کشته و مجروح می‌دهد و آشکارا می‌گوید که تمامی هماهنگی‌های امنیتی نتوانسته مانع از مبارزه مقاومت شود.

حمدان در پایان این گفت‌وگو ابراز عقیده کرد که کرانه باختری با محدوده وسیعی از مقاومت زمانی و جغرافیایی مواجه است و به یاری خدا آتش پروژه‌ای که صهیونیست‌ها برافروخته‌اند را خاموش خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها