تحت فشار لابی صهیونیستی.. نوه ماندلا به انگلیس ممنوع‌الورود شد

تحت فشار لابی صهیونیستی.. نوه ماندلا به انگلیس ممنوع‌الورود شد
جمعه 20 مهر 1403 - 17:35

گروه‌های حامی رژیم صهیونیستی به دلیل مواضع ماندلا در حمایت از مقاومت فلسطین، برای اعمال فشار بر وی ؛ کارزار رسانه ای به راه انداختند.

العالم - فلسطین اشغالی

بر اساس بیانیه‌ای که امروز جمعه از سوی گروهی از جنبش‌های همبستگی با فلسطین منتشر شد، مقامات انگلیسی از ورود "زوولیولیله" ماندلا نوه "نلسون ماندلا" به انگلیس برای شرکت در نشست همبستگی با فلسطین در شهر منچستر جلوگیری کردند.

گروه‌های حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی به دلیل مواضع ماندلا در حمایت از مقاومت فلسطین، کارزار رسانه‌ای علیه ماندلا رهبری کرده بودند. گروه "دوستان فلسطین در منچستر"، "جبهه جوانان برای فلسطین"، "جنبش عمل چپ منچستر"، و "دانشجویان یهودی کیهیلاه" با صدور بیانیه‌ای از لغو این نشست که قرار بود ماندلا در آن شرکت کند، به دلیل "سانسور انگلیسی خبر دادند.

بر اساس این بیانیه، این ممنوعیت به دلیل شرایط جدید برای ویزای وی در آخرین لحظات بود.

در این بیانیه تاکید شده است که زوولیولیله، مانند پدربزرگش ماندلا، علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی مبارزه کرده و از مبارزات آزادی‌بخش مردم فلسطین علیه آپارتاید صهیونیستی حمایت می‌کند.

در این بیانیه افزوده شد که ماندلا قرار بود در تظاهرات حمایت از فلسطین پایان هفته شرکت کند و سخنران اصلی باشد. زوولیلولیله ماندلا با پاسپورت دیپلماتیک خود به سراسر جهان سفر می‌کند، اما مقامات وزارت خارجه انگلیس شب گذشته اعتبار ویزای دیپلماتیک او را زیر سوال بردند.

"میک ناپیر" از بنیانگذاران کمپین اسکاتلندی همبستگی با فلسطین ، در بیانیه ای گفت: شباهت‌های رفتار قبلی بریتانیا با نلسون ماندلا و تصمیم دولت "کی‌یر استارمر" قابل توجه است.

شایان ذکر است که نلسون ماندلا پدربزرگ وی از حامیان سرسخت سازمان آزادیبخش فلسطین بود که آمریکا و اسرائیل در آن دوران، این سازمان را تروریستی می‌دانستند.

نلسون ماندلا در سخنرانی سال 1997 در روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، مجدداً بر حمایت خود از حقوق فلسطینیان تأکید کرده و گفته بود آزادی بدون آزادی فلسطینی‌ها ناقص است.

زمانی که یاسر عرفات، رهبر فلسطین 11 نوامبر 2004 درگذشت، ماندلا از او تمجید و او را به معنای واقعی کلمه به عنوان یک "نماد" توصیف کرد و درباره اش گفت: او نه تنها به آزادی مردم عرب علاقه داشت، بلکه به آزادی همه مستضعفان جهان اعم از عرب و عجم علاقه‌مند بود و از دست دادن مردی با این قامت و اندیشه ضربه بزرگی است به همه کسانی که با ظلم مبارزه می‌کنند.

انگلیس یکی از مهم ترین کشورهای غربی است که شاهد تحرکات عظیم مردمی در حمایت از حقوق فلسطینیان و مخالف با جنگ غزه بوده و هست.

لندن و بسیاری از شهرهای بزرگ بریتانیا شنبه گذشته شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اولین سالگرد آغاز جنگ و خواستار پایان دادن به جنگ و ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی بودند.

پربیننده ترین خبرها