شکایت ایران از آمریکا به دیوان داوری لاهه

سه شنبه 22 ارديبهشت 1405
19:21
شکایت ایران از آمریکا به دیوان داوری لاهه دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از آمریکا شکایت کرد.

العالم - ایران / سیاسی

دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از آمریکا به‌دلیل «تجاوز نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران»، «اعمال تحریم‌های اقتصادی» و «تهدید به توسل به زور» شکایت کرد.

این دادخواست بر اساس مفاد بیانیه‌های۱۹۸۱ الجزایر و به دلیل نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه علیه ایران، اسفندماه سال ۱۴۰۴ در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا ثبت شده است.

جمهوری اسلامی ایران در دادخواست خود که تحت عنوان پرونده الف- ۳۴ در دیوان داوری به ثبت رسیده است، با استناد به بند اول بیانیه الجزایر، ضمن تبیین و تشریح مصادیق نقض تعهد آمریکا در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی و تهدید توسل به زور، از دیوان درخواست نموده است، آمریکا را به نقض بند اول بیانیه محکوم نماید و آن دولت را ملزم نماید فوراً به مداخلات مستقیم و غیر مستقیم خود در امور داخلی ایران پایان دهد؛ و ضمن ارائه تضمین عدم تکرار اعمال متخلفانه مزبور، خسارات وارده به ایران را نیز به طور کامل جبران نماید.

گفتنی است بر اساس بند اول بیانیه الجزایر، دولت آمریکا متعهد شده است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله ننماید.

0% ...

آخرین اخبار

ادعای حمایت آمریکایی‌ها از حقوق‌بشر مضحک است


سودان در آستانه بزرگترین فاجعه انسانی/ الابیض، کانون درگیری + فیلم


عراقچی وارد بغداد شد/ در محل شهادت شهیدان قاسم سلیمانی و مهدی المهندس


ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت


ارزش ماه محرم در دیدگاه رهبر شهید انقلاب


اوج گرفتن جنگ روسیه و اوکراین در سایه بن بست سیاسی


بیانیه وزارت امور خارجه درباره نقض مجدد تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا در بامداد ۷ تیر ۱۴۰۵


عراقچی عازم عراق شد


بیانیه اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات


عارف: دستگاه‌های حاکمیتی برای برگزاری آیین وداع و تشییع امام شهید انقلاب در آمادگی کامل هستند