در گفت‌وگو با شبکه العالم مطرح شد:

عضو "ناوگروه آزادی 2": دوران فرار "اسرائیل" از مجازات به سر رسیده است

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 - 21:35

خبرنگار شبکه العالم در عرشه یکی از کشتی‌های حصارشکن "ناوگروه آزادی 2"، که در حال مهیا شدن برای عزیمت از ترکیه به باریکه غزه برای شکستن محاصره فلسطینیان این منطقه است، با یکی از اعضای تیم حقوقی این ناوگان گفت‌وگو کرد.

العالم ـ ترکیه

"لمیس الدیک" عضو تیم حقوقی ناوگان آزادی در گفت‌وگو با العالم در برنامه "ضیف و حوار" بیان داشت: دوران فرار رژیم صهیونیستی از مجازات جنایت‌هایش دیگر به سر رسیده است. او ابراز اطمینان کرد: روزی خواهد رسید که تک تک سربازان صهیونیست و شهرک‌نشینان در دادگاه‌های بین‌المللی مجازات خواهند شد.

در ادامه مصاحبه خبرنگار العالم با این کنشگر حقوقی را می‌خوانید:

العالم:‌ چگونه با تهدیدهای پیش روی ناوگان آزادی مقابله می‌کنید که قرار است به سمت باریکه غزه روانه شود؟

الدیک: اقدامات احتیاطی لازم برای مقابله با تهدیدهای رژیم اسرائیل همچون منع حرکت کشتی یا حمله به آن را انجام داده‌ایم. ما با بسیاری از دولت‌های جهان این هماهنگی را به عمل آورده‌ایم که در صورت ارتکاب هرگونه رفتار غیرقانونی با این ناوگان یا تعرض به آن توسط "اسرائیل"، علیه آن اقامه دعوی کنند. ما با وکلایی در آمریکا و نمایندگان دادگاههای محلی و شوراهای شهرها نیز هماهنگیم، پس با اراده تصمیم خود را عملی خواهیم کرد و اسرائیل هر نیتی داشته باشد و هر کاری انجام دهد، متحمل عواقب آن نیز خواهد شد.

العالم:‌ آیا دولتهای شرکتکننده در ناوگان آزادی از شما حمایت قانونی میکنند؟

الدیک: ما در ۳۰ کشور نمایندگانی قانونی داریم که به طور روزانه با کنشگران این ناوگان تماس میگیرند. همچنین درپی دستیابی به ساز و کار و هماهنگی فوری قانونی هستیم و فعالیت‌های‌مان در سطح بین‌المللی و سازمان ملل نیز قانونی است. علاوه بر آن، ما قصد داریم در بیانیه‌ای پیش دستانه به دولت اسرائیل اعلام کنیم که مرتکب تهدید با مضمون مجرمانه شده است و ما دراین خصوص اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و وکلایی در سطح بین‌المللی را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

العالم: کنشگران به طور مسالمت‌آمیزی می گویند که درپی شکستن محاصره غزه هستند. فشارهایی که بر این کنشگران وارد می‌شود چه پیامدهای قانونی به همراه دارد؟

الدیک: این کار نه تنها مغایر با قوانین بین‌المللی است بلکه نوعی پیمان‌شکنی و ضمنا نقض قوانین دریایی نیز هست. علاوه بر آن، با احکام دادگاه بین‌المللی نیز در تعارض است. همچنین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نیز نقض می‌کند. بنابراین مجمع عمومی جدید شورای امنیت باید آمادگی برداشتن گام‌های عملی در این خصوص باشد. همانطور که دیدید کنشگران تحت تاثیر تهدیدهای صهیونیستی قرار نمی‌گیرند و نه تنها از آن ترسی ندارند بلکه بر مقابله با این تهدیدها پافشاری هم می‌کنند.

العالم:‌ پیام شما به عنوان مشاور قانونی و وکیل مرتبط با این اقدام انسان‌دوستانه برای جهانیان چیست؟

الدیک: دوران فرار اسرائیل از مجازات به سر رسیده و ما تک تک سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشینان صهیونیست را به دادگاه‌های بین‌المللی و دادگاه‌های مربوط دیگر خواهیم کشاند. باید به شما این را بگویم که ما هر قطره خون ریخته شده در فلسطین از سال ۱۹۴۸ را به حساب می‌آوریم و به تمامی این خون‌های ریخته‌شده رسیدگی خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها