توافق ایران و عراق برای انتقال مسافران از طریق اروند رود

توافق ایران و عراق برای انتقال مسافران از طریق اروند رود
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 - 19:13

وزارت حمل و نقل عراق از توافق اولیه با جمهوری اسلامی ایران برای انتقال مسافران از طریق اروند رود خبر داد.

العالم - عراق

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت حمل و نقل عراق با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد «احمد جاسم الاسدی» مدیر کل شرکت حمل و نقل دریایی این کشور به منظور فعال سازی حمل و نقل مسافران بین ایران و عراق از طریق اروند رود در نشستی مشترک با نمایندگان بنادر جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

در این اطلاعیه آمده است که این دیدار بر اساس دستورات «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق انجام شده و فعال سازی این خط برای تسهیل تردد مسافران بین دو کشور به ویژه در ایام مناسبت های مذهبی به منظور کاهش ازدحام در گذرگاه های زمینی ضروری است.

وزارت حمل و نقل عراق در این اطلاعیه با اشاره به اینکه شرکت حمل و نقل دریایی عراق از اسکله آماده برای حمل و نقل راحت مسافران برخوردار است، افزود: قایق های دو کشور ایران و عراق برای جابجایی مسافران، پیشرفته و ایمن و به وسایل امداد و نجات مجهز هستند.

در این اطلاعیه آمده است که برای سهولت حمل و نقل دریایی با قایق های موجود، تردد بین بنادر خرمشهر و اسکله «العشار» در ساحل اروند رود خواهد بود.

پیشتر مدیر عامل سازمان حمل و نقل دریایی عراق برقراری و فعال شدن خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس را از اولویت‌های مهم و اساسی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد و گفت: به دنبال "صفر" کردن تعرفه سفر دریایی از بندر خرمشهر به بصره هستیم.

«احمد جاسم نعیم» دیروز (دوشنبه) در «نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره» که در بندر خرمشهر برگزار شد، گفته بود که هدف اساسی از برگزاری این نشست، بررسی فنی، تخصصی و نهایی برای فعال شدن این خط مسافری دریایی است که امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده به صورت رسمی برقراری سفر دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس را شاهد باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و برعکس را به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا آن را از بین ببریم.

جاسم نعیم خاطرنشان کرد: آمادگی کاملی برای استقبال از مسافران خط دریایی عازم از بندر خرمشهر به بصره در کشور عراق داریم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق گفت:سازمان حمل و نقل دریایی عراق آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایجاد فضای گردشگری دریایی و اقدامات مربوط به آن است.

بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندر امام خمینی (ره) سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها