توضیحات وزیر نیرو درباره قطع صادرات برق به عراق

توضیحات وزیر نیرو درباره قطع صادرات برق به عراق
سه شنبه 26 تير 1397 - 15:57

وزیر نیرو در مورد توقف صادرات برق به عراق گفت: طبق توافقنامه عمل شد تا در شرایطی که نیاز شدیدی داریم، اولویت با تامین نیازهای داخل کشور باشد.

العالم _ ایران / اقتصادی

«رضا اردکانیان» امروز (سه شنبه) در مراسم امضای سند برنامه اقدام مشترک بین وزارتخانه های نیرو و ارتباطات در جمع خبرنگاران افزود: هر قرارداد و موافقتنامه مبادله انرژی، چارچوب ها و الزماتی دارد که از جمله اینکه کشور صادرکننده در مواقعی که خود نیاز شدیدی دارد ابتدا به تامین آن بپردازد.

وی ادامه داد: کشور همسایه ما نیازهای زیادی به برق دارد؛ به ویژه در فصل تابستان که بخشی از آن از طریق خطوط انتقال انرژی از ایران تامین می شده است.

وزیر نیرو افزود: با طرف عراقی در تماس مستمر هستیم و وزیر انرژی عراق بتازگی در ایران بود و در جریان محدودیت های ما قرار دارد.

اردکانیان با بیان اینکه ایران برای توسعه ارتباطات خود با کشورهای همسایه درصدد برقراری خط انتقال دیگری با کشور ترکمنستان و یک خط انتقال دیگر با جمهوری ارمنستان است، اظهار داشت: زمانی که این خطوط دائر شود و امکان واردات بیشتری داشته باشیم، مجموعه امکانات ما برای ایفای تعهدات مان در قبال کشورهایی که از ما انرژی دریافت می کنند بیشتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو دیروز در نشستی خبری اعلام کرد «از روزی که تامین برق کشور با محدودیت مواجه شد، کل صادرات برق از جمله به عراق را متوقف کردیم و به صفر رساندیم.»

وی میزان بدهی عراق بابت واردات برق از ایران را یک میلیارد دلار اعلام کرد.

سندی برای افزایش اشتغالزایی

وزیر نیرو همچنین در مورد سند برنامه اقدام مشترک بین وزارتخانه های نیرو و ارتباطات نیز گفت: این اقدام نتیجه کار فشرده و مشترکی بود که از پایان سال 96 با علاقه مندی وزیر ارتباطات و همکارانشان که آغاز شد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این سند، استفاده بهینه از امکانات هر دو وزارتخانه برای خدمت رسانی بهتر، ایجاد اشتغال وسیع تر و استفاده از فناوری های جدید است.

اردکانیان اظهار داشت: وزارت نیرو با توجه به گستردگی شبکه انرژی و آب، زمینه مناسبی دارد تا در قالب این همکاری بتواند پروژه های مشترک را تعریف و اجرا کند.

وی گفت: با توجه به امضای این سند یک کمیته راهبری بر آن نظارت خواهد کرد تا 6 برنامه پیش بینی شده اجرا شود؛ تعدادی پروژه آغازین نیز تعریف شده است که در طول یک سال قادر باشیم نتیجه آنها را عرضه کنیم.

وزیر نیرو افزود: به طور قطع این همکاری ها متقابل و در راستای مصوبه های شورای عالی اشتغال و تاکیدات رئیس جمهوری است که هم افزایی بین دو وزارتخانه صورت بگیرد تا از یک طرف وزارت ارتباطات بتواند از شبکه برق کشور بهره بگیرد و ما نیز بتوانیم هوشمندی شبکه هایمان را در خدمت رسانی به مردم بیشتر کنیم.

«از این مسیر برای همه مصرف کنندنگان این امکان فراهم می شود که مصرفی صحیح تر را دنبال کنند.»

عذرخواهی از خاموشی ها

وی در مورد قطعی های پی در پی برق نیز گفت: پیش از تابستان همواره وقتی این بحث مطرح می شد، اشاره می کردم که نداشتن قطعی برق و جیره بندی آب به عوامل متعددی از جمله همکاری مصرف کنندگان وابسته است.

«از این نظر خاطر جمع بودم و هستم که هر چقدر مصرف درست را سرلوحه کار قرار دهیم، نه تنها مضیقه ای برای تولید و برنامه های توسعه ای پیش نمی آید بلکه آسایش مردم نیز با نقصان مواجه نمی شود.»

وی ادامه داد: امسال مردم و سازمان های دولتی همکاری های موثری داشتند؛ با توجه به کاهش پنج هزار مگاواتی نیروگاه های برقآبی بدون این همکاری مشکل ما به مراتب بیشتر بود.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با ادامه روند همکاری مصرف کنندگان، هر چه زودتر این روزهای اندک باقیمانده سپری شود و به شرایط عادی برگردیم.

«به طور قطع ما دست همکاری را کماکان به سوی مردم خواهیم داشت؛ سعی خواهیم کرد که این شرایط تکرار نشود.»

عضو هیات وزیران دولت دوازدهم گفت: گاهی به دلایل نقایص فنی، با خاموشی ها و قطعی برق به شکل برنامه ریزی نشده و یا در مناطقی به شکل برنامه ریزی شده مواجه ایم؛ باوجود اینکه همه همکارانم در صنعت برق شبانه روز مشغول کارند.

اردکانیان ادامه داد: «به عنوان نمونه یکی از چهار واحد نیروگاه نکا به ظرفیت 400 مگاوات که 9 روز پیش به دلیل نقص فنی و فشار زیاد از مدار خارج شد؛ همکارانم در این 9 روز تلاش کردند و کار حدود یک ماه را در کمتر از یک سوم زمان انجام دادند؛ از آنها تشکر می کنم؛ اما جای عذرخواهی از مردم دارد؛ امیدوارم هر چه زودتر با همکاری همه مصرف کنندگان به ویزه سازمان های دولتی و عمومی این روزها را پشت سر بگذاریم.»

پربیننده ترین خبرها