امنیت پایدار، پیام اصلی رزمایش ولایت 91

امنیت پایدار، پیام اصلی رزمایش ولایت 91
يکشنبه 10 دی 1391 - 20:42

سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91، مهمترین اهداف و دستاوردهای این رزمایش را رساندن پیام صلح و امنیت به دوستان و ایجاد مانعی بزرگ در برابر تحقق اهداف بدخواهان دانست.

دریادار امیر رستگاری سخنگوی این رزمایش، امروز (یکشنبه) در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، در بارۀ ویژگی ها و اهداف این رزمایش گفت: رزمایش ولایت 91 توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 8 دی ماه سال جاری آغاز شد. اولین هدف ما در این رزمایش نشان دادن اراده و عزم و جدیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آرمان ها و کیان مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران و صیانت از منافع و منابع کشورمان در دریاهای آزاد و دریاهای سرزمینی است.
وی افزود: دومین هدف این رزمایش نشان دادن توانمندی و قدرت بازدارندگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عمق دادن به امنیت دریانوردی در شمال اقیانوس هند است.
دریادار رستگاری خاطرنشان کرد: هدف سوم ما، ارسال پیام صلح و دوستی به کشورهای دوست و برادر و مسلمان در منطقه و اعلام این نکته است که تامین امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس و دریای عمان صرفا با همکاری کشورهای منطقه قابل انجام است.
دریادار رستگاری تأکید کرد: چهارمین هدف رزمایش، انتقال دانش و تجربه از همکاران قدیمی به کارکنان جدید است.
وی هدف دیگر این رزمایش را ارتقای سرعت عمل و سرعت واکنش در شرایط غیر مترقبه و همچنین استفاده از سامانه های فرماندهی و کنترل یکپارچه، سامانه های ارتباطی ایمن و یکپارچه و آزمایش جنگ افزارها و سلاح هایی عنوان کرد که در طول یک سال گذشته تولید و یا بهینه سازی شده است.
 
گستردگی محدودۀ انجام رزمایش
دریادار رستگاری در خصوص ابعاد و گستردگی محدودۀ رزمایش تصریح کرد: ابعاد رزمایش از شرق تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس تا مدار 18 درجه است. همان طور که گفتم هدف ما تامین امنیت دریانوردی است. بیش از 40 درصد نفت جهان از این آبراه می گذرد. تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا یک مثلث طلایی را در شمال اقیانوس هند ایجاد می کنند که عمده انرژی جهان از این آبراه درحال عبور است و عمده تجارت جهان در این منطقه متمرکز است و با توجه به این که ایران اسلامی در این منطقه دارای ساحل ممتد و طولانی است، وظیفۀ خود می داند که در این منطقۀ حساس از جهان برای تامین امنیت دریانوردی وارد عمل شود و در این راستا تمریناتی را انجام دهد.
 
ایجاد امنیت، هدف اصلی رزمایش
سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91،  در ادامه گفت: ما از این رزمایش صرفا به دنبال ایجاد امنیت هستیم. همچنان که در آغاز امسال هم این کار را کردیم. در فروردین ماه دو فروند شناور که یکی در شرق اقیانوس هند و دیگری در میانه آن ربوده شد، ارتش جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در صحنه حاضر شد و با این که این منطقه حدود 3000 کیلومتر با آبهای سرزمینی ما فاصله داشت، نیروی دریایی به سرعت وارد عمل شد و تکاوران نیروی دریایی و افسران عملیات ویژه توانستند برای اولین بار در کشتی ای که کاملا در اختیار دزدان دریایی بود و از سرنشینان آن به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند، با عملیاتی کاملا متهوارنه وارد این شناورها شده و علاوه بر بازپس گیری شناورها اقدام به دستگیری دزدان دریایی نموند. یکی از این کشتی ها متعلق به چین بود که آنها از ایران تقدیر کردند.
دریادار رستگاری اظهار داشت: لذا این رزمایش صرفا و صرفا دارای ابعاد امنیت پایدار در منطقه است و به نظر من خبرگزاری های فرامنطقه ای با شیطنت به دنبال ایران هراسی هستند، و اصولا هر نیروی نظامی در طول سال تمریناتی انجام می دهد و نیروی نظامی به عنوان یک نیروی متخصص همیشه باید آماده باشد و در لحظات بحرانی و غیر مترقبه بتواند به سرعت ایفای نقش کند.
 
این رزمایش ارتباطی به بستن تنگه هرمز ندارد
دریادار رستگاری در پاسخ به پرسشی پیرامون ارتباط این رزمایش با بستن تنگه هرمز تاکید کرد: رزمایش ما هیچ ارتباطی به بستن تنگه هرمز ندارد. ما مناطق تمرینات را به گونه ای انتخاب کردیم که خطوط کشتی رانی در طول زمان رزمایش کاملا باز است و کشتی های تجاری و نفتکش آزادنه به مسیر خود ادامه می دهند. فقط برابر عرف و روتین در ساعات مشخصی روی کانال بین المللی 16 اعلام می شود که نیروی دریایی در این حوزه درحال انجام تمرینات ناوگروهی است و از کشتی هایی که از آن محدوده درحال گذر هستند می خواهد که مسیر خود را طوری انتخاب کنند که وارد محدوده رزمایش نشوند، چون ما در آن منطقه در حال تیراندازی سطحی و هوایی هستیم و برای این که گلوله ای تصادفا به این شناورها اصابت نکند به آنها اطلاع می دهیم و این یک عرف بین المللی است که وقتی یک نیروی نظامی در حال انجام تمرینات است به کشتی های تجاری اعلام خطر می کند که در انتخاب مسیر خود دقت کنند.
وی ادامه داد: از زمان برگزاری رزمایش تا کنون خطوط کشتیرانی در ورودی و خروجی تنگه هرمز کاملا باز بوده و مشکل و خللی در این آبراه نبوده و نخواهد بود؛ زیرا ما بارها در طول سالیان گذشته این تمرینات را داشته ایم و هرگز اختلالی در عبور کشتی ها ایجاد نشده است.
 
علت حضور شناورهای خارجی در اطراف منطقۀ رزمایش
رستگاری دربارۀ حضور برخی شناورهای بیگانه در اطراف منطقۀ رزمایش گفت: یکی از وظایف شناورهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، رصد تردد شناورهای نظامی و تجاری است. شناوری که در دریا حضور دارد به طور 24 ساعته و لحظه ای، تردد های اطراف خود را کنترل می کند. ما درحین رزمایش نیز همین کنترل ها را داریم . در زمان رزمایش محدوده ای مشخص می شود که روی کانال مربوطه اعلام می شود و به شناورهای نظامی هم اعلام می شود که نزدیک آن حوزه نشوند.
دریادار رستگاری تأکید کرد: خوشبختانه امسال ما شاهد تحرک غیر عادی نبودیم، اما سال قبل تعدادی از شناورهای فرامنطقه ای خیلی به منطقه رزمایش نزدیک شده بودند . آنها معمولا این کار را می کنند تا ببینند توانمندی های جدید ما چیست و درحال انجام چه تمریناتی هستیم و از چه سامانه هایی استفاده می کنیم. ما هم در حدی که عرف بین الملل هست اجازه عبور به آنها می دهیم اما اگر بیش از حد نزدیک شوند و رزمایش را مختل کنند اخطار می دهیم و آنها هم توجه می دهند و از منطقه خارج می شوند.

برنامه های سومین روز رزمایش
سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91 درباره فعالیت های سومین روز رزمایش، گفت: یکی از شاخصه های رزمایش، سرعت عمل نیروها  در دریا و ساحل بود، امروز یک دفاع ساحلی را با حضور تکاوران، تفنگداران و یگانهای عملیاتی ویژه تمرین کردیم و فرود چترباز، هلی برد، ایربون و تخلیه نیرو با استفاده از هواناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
دریادار رستگاری افزود: در این رزمایش از سامانه های پرتابی شامل موشکهای سطح به سطح، سطح به هوا، کوتاه برد، میان برد و دوربرد استفاده شد و هدف ما در رزمایش سنجش افزایش برد، افزایش هدف گیری و افزایش قدرت تخریب در موشکهای مان است، در زمینه افزایش دقت و برد اژدرها اقداماتی انجام شده است که در رزمایش مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
آزمایش سامانه های جنگ الکترونیک
رستگاری ادامه داد: در رزمایش امسال، به طور وسیع از سامانه های جنگ الکترونیک استفاده می کنیم. اولین بخش نبرد دریایی، جنگ الکترونیک است، چون وقتی دو شناور یکدیگر را می بینند باید با استفاده از دستگاههای الکترونیک بتوانند یکدیگر را کشف، شناسایی، رهگیری کنند و در نهایت درگیر شوند؛ امروز همه شناورهای نیروی دریایی اعم از سطحی و زیرسطحی و نیروهای پروازی مجهز به سامانه های جنگ الکترونیک شده اند. در این رزمایش از یگان های زیردریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.
به گفتۀ دریادار رستگاری، امروز پس از گذشت 18 سال از داشتن زیردریایی، در تغییر تاکتیکها و استفاده از تکنیکهای متنوع صاحب نظر شده ایم و فرماندهان یگانهای عملیاتی به صورت چند ناوی و چند زیردریایی در زیر سطح عملیات مشترک و شبکه محور را انجام می دهند.  
 
شلیک از زیردریایی های کلاس غدیر
سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91 درباره پرتاب موشک های کروز از زیردریایی های کلاس "غدیر" ایران گفت: در روزهای چهارم و پنجم رزمایش، در حوزه های سطح به سطح، سطح به هوا، زیر سطح به سطح، زیر سطح به زیر سطح مانند اژدر زیر سطح برای شناورهای روی سطح و اژدر زیر سطح برای شناورهای زیر سطح برای مقابله با زیردریایی های مهاجم و همچنین پرتاب موشکهای کروز کوتاه برد، میان برد و دوربرد آزمایش می شود.
 
نیازی به بستن تنگه هرمز نیست
دریادار رستگاری درباره این که آیا تمرینی در زمینه احتمال بستن تنگه هرمز در این رزمایش و رزمایش های قبلی صورت گرفته است، گفت: ما طرح هر گونه ماموریتی را داریم و برای آن آماده هستیم؛ ایران اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به حدی از توانمندی رزمی رسیده اند که هیچ ابرقدرت یا کشور فرامنطقه ای جرات درگیری با نیروهای مسلح ما را نخواهد داشت.
رستگاری گفت: ما در زمینه سلاح و جنگ افزار به هیچ کشوری وابسته نیستیم، همه تسلیحات ما  تولید ایران است و ذخیره بالایی نیز داریم، بارها ما را تهدید کردند اما وقتی که موعد آن فرا می رسد، سه ماه و شش ماه حمله را عقب می اندازند؛ اینها نشانه قدرت نظامی ایران اسلامی است، لذا وارد مناقشه نخواهند شد و خلیج فارس برای همه امن خواهد بود.
وی افزود: طبیعی است اگر اوضاع متشنج شود برای همه متشنج خواهد بود، چون در فضایی هستیم که با یکدیگر مرتبطیم، در سرنوشت منطقه خلیج فارس کشورهای منطقه شریکند، لذا اگر منطقه دچار مشکل شود همه درگیر خواهند شد؛ما به دنبال درگیری و بستن تنگه هرمز نیستیم و بارها اعلام کردیم که به دنبال ایجاد امنیت در منطقه و دریانوردی و منطقه ای آرام، ایمن و پایدارهستیم.
سخنگوی رزمایش تاکید کرد: ما تمرینی برای بستن تنگه هرمز اجرا نکرده ایم و نخواهیم کرد و نیازی به اجرای چنین مانوری نمی بینیم؛ این بیشتر تبلیغات رسانه های فرامنطقه است تا بتوانند کارخانه های اسلحه سازی شان را فعال کنند، ما هر بار رزمایش انجام می دهیم اینها تلاش می کنند دشمن اصلی که اسراییل است را در سایه ببرند و از اذهان ملت ها پاک کنند، اما با توجه به بیداری اسلامی شاهدیم که سیاستهای مورد نظر جمهوری اسلامی ایران به پیش می رود و بر خلاف آنچه می خواستند، موج اسلام گرایی در این کشورها در حال رشد است.
 
توصیه به کشورهای همسایه
دریادار رستگاری، گفت: به عنوان یک نظامی به کشورهای دوست و همسایه توصیه ای می کنم، امروز سطح فناوری به حدی رسیده که کشورهای فرامنطقه ای که به شما تجهیزات می فروشند، در تمام آنها سامانه ها و بردهایی گذاشته شده که از آن سر دنیا می توانند آن را غیرفعال کنند، و شما فقط با نظر آنها می توانید از این جنگ افزارها استفاده کنید. اگر روزی بخواهید از این جنگ افزارها مطابق میل تان در نقطه ای استفاده کنید، آنها قادرند این سامانه ها و سلاح ها را غیرفعال کنند، لذا پول خود و ملتتان را صرف تسلیحاتی نکنید که سرنخ آن در آن سوی آبهاست و می توانند آن را به راحتی زمین گیر نمایند.
وی افزود: ما امروز به جوانان و دانشمندان خود تکیه داریم و سلاحهای خود را بومی کردیم، به شما نیز به عنوان کشورهای برادر، دوست و مسلمان می گوییم که مراقب باشید و درست سیاست گذاری کنید، نیروی دریایی ایران هم آماده است تجربیات خود را در این زمینه در اختیار شما بگذارد.
 
جنگ تبلیغاتی یمن برای ایران هراسی
سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 91 درباره ادعاهای رسانه ای مبنی بر توقیف کشتی حامل سلاح ایرانی در یمن، گفت: اولین بار نیست که چنین سناریوهایی را متاسفانه برخی کشورها انجام می دهند، بارها اتفاق افتاده که هواپیماها و کشتی های تجاری ما را در مسیر یا بنادر متوقف و اعلام کردند حامل مهمات، سلاح و غیره بوده است، اما همه جنگ تبلیغاتی و خوراک چند روزه است پس از آن برسی هایشان نشان می دهد اصلا سلاحی در کار نبوده و تجهیزاتی بوده که استفاده دو منظوره و چند منظوره داشته است، لذا اعلام این خبر، جنگی تبلیغاتی در آستانه رزمایش ایران بود تا آن را تحت الشعاع قرار دهند و بحث ایران هراسی را به طور وسیع در رسانه ها مطرح نماید.
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها