استقبال رييس مجمع علماي عراق از اقدام مالكی

استقبال رييس مجمع علماي عراق از اقدام مالكی
جمعه 15 دی 1391 - 10:55

بغداد، العالم ـ رييس مجمع علماي عراق از اقدام "نوري مالكي" نخست وزير عراق در زمينه عفو زنان زنداني و آزادي 13 تن از آنان، استقبال كرد.

 "شيخ خالد الملا" جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، آزادي 13 نفر از زنان بازداشت شده را گام نخست در اين زمنيه توصیف كرد و افزود: اقدامات ديگري نيز در اين زمينه صورت خواهد گرفت.
اين 13 زن به سرپوش گذاشتن بر عمليات تروريستي و اطلاع قبلی از این عملیات ها متهم بودند.
الملا تصريح كرد: اين زنان كه از ترس جان خود بر اقدام همسران خويش در انجام عمليات تروريستي سرپوش گذاشته بودند، با آن دسته از زناني كه براي كشتن افراد بي گناه عمليات انتحاري انجام مي دهند، تفاوت بسیار دارند.
رييس مجمع علماي عراق گفت: نوري مالكي بر طبق اختيارات خود، برای زنان زنداني مرتبط با مسايل جنايي غيرتروريستي مانند قتل و سرقت دستور عفو ويژه صادر كرده است، به شرط آن كه رضايت ولي دم و صاحبان حق را جلب كنند.
در همين ارتباط "حيدر سعدي" سخنگوي وزارت دادگستري عراق روز پنجشنبه اعلام كرد كه 11 زن مي توانند با سپردن وثيقه آزاد شوند و 13 زن ديگر نيز به زندان هايي در زادگاه هايشان در شهرهاي الانبار، صلاح الدين و نينوا منتقل خواهند شد.
نخست وزير عراق روز چهارشنبه گفته بود كه در ديدار با مقام هاي قضايي اين كشور، خواستار سرعت بخشيدن به روند رسيدگي به پرونده اين زنان شده است. وی همچنين از تشكيل كارگروهي براي خاتمه دادن به موضوع زنان زنداني خبر داده بود.
مساله بازداشت زنان يكي از اعتراض هاي اخير تظاهركنندگان در عراق بعد از دستگيري محافظان رافع عيساوي وزيري دارايي اين كشور به اتهام اقدامات تروريستي بود.
استان الانبار عراق در پي بازداشت محافظان عيساوي، شاهد اعتراضات و برخي تحركات مشكوك است.
شيخ الملا از ورود برخي عناصر و طرف ها براي فتنه انگيزي در عراق ابراز نگراني كرد و افزود: اخيرا بيانيه هايي منسوب به  برخي افراد وابسته به طريقت "نقشبنديه" پخش و منتشر شده كه خواستار كودتا عليه فرايند سياسي كشور و تغيير نظام حاكم در عراق شده اند.
وي گفت: اين بيانيه ها از سوي كساني پخش شد كه چهره خود را پوشانده بودند. بدون شك اين افراد از مردم فلوجه يا الانبار نيستند، بلكه مزدوراني هستند كه مي خواهند عراقي ها را بار ديگر به سمت جنگ با يكديگر بكشانند.
رييس مجمع علماي عراق اظهار داشت: شخصيت هاي مختلف در استان هاي الانبار و موصل، اعم از علما و مشاهیر،  شيوخ عشاير، افسران و نيروهاي امنيت داخلي و ارتش، از هرگونه اقدامي كه مانع وقوع فتنه در كشور مي شود، حمايت كرده اند؛ چرا كه عراق و به ويژه استان الانبار تاکنون هزينه سنگين اقدامات القاعده و گروه هاي مسلح را پرداخت كرده است. عشاير و علماي ديني و سياستمداران، همواره متحدانه در برابر القاعده ايستاده و القاعده و آمريكايي ها را در اين منطقه شكست داده اند.
الملا از اين كه ملتي واحد از گلوله، شمشير و تقسيم كشور سخن بگويد، ابراز نارضايتي کرد و ضمن دعوت همه گروه ها به گفت وگو، افزود: حكومت مركزي و حكومت های محلي هر دو از سوی ملت و از طريق صندوق هاي راي انتخاب شده اند و اين ملت پس از سرنگوني رژيم استبدادي صدام، اکنون با حضور در پاي صندوق هاي راي قادر به تعیین و تغيير حكومت در كشور هستند.
18:00
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها