مخالفت با نفوذ گسترده اخوان المسلمین سوریه

مخالفت با نفوذ گسترده اخوان المسلمین سوریه
جمعه 20 ارديبهشت 1392 - 22:44

عربستان سعودی به تازگی با همکاری گروه های به ظاهر دمکراتیک و لائیک سوریه هجوم سنگینی علیه اخوان المسلمین مورد حمایت قطر و ترکیه در ائتلاف ملی سوریه (مخالف نظام) آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این مخالفت در درخواست سلیم ادریس رییس ستاد ارتش آزاد در زمینه تقسیم قدرت با اخوان المسلمین در ائتلاف و درخواست برکناری غسان هیتو رییس دولت موقت سوریه نمود یافت. 
به نوشته الحقیقه سوریه، هدف از این اقدام کاهش نفوذ اخوان المسلمین است که حضوری واقعی در رویدادهای سوریه ندارد، این در حالی است که شمار زیادی از مخالفان در واقع از قطر و عربستان که هر یک به دنبال سهم خود در سوریه هستند؛ هدایت می شوند. 
از زمان استیلای اخوان بر شورای ملی و پس از شکست در دورساختنشان از ائتلاف، این جماعت به محل برخورد طبیعی میان قطر و عربستان شد که می کوشد پیشرفت قطر در شام را با کمک لائیک ها و دمکرات ها مهار کند و مانع سلطه اخوان بر ائتلاف شود خصوصا که ائتلاف تنها طرف به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین المللی بوده و نظام دهنده روابط مخالفان در داخل با نیروهای بین المللی و صندوق های کمک رسانی و نامزد ایفای نقش اصلی در مرحله پس از بشار اسد رییس جمهور کنونی سوریه است.  
در 10 روز گذشته سه تلاش برای هدایت لیبرال ها و لائیک ها به سوی عربستان به منظور تغییر مسیر ائتلاف و تحمیل فهرست 25 نفره پشنهادی به نشست لائیک ها و دمکرات ها در پاریس که دو هفته قبل برگزار شد، صورت گرفت. 
اعضای تعلیق شده ائتلاف مانند کمال اللبوانی، ولید النبی و میشل کیلو در انتخاب این فهرست سهم داشتند.
شاهزاده بندر بن سلطان و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با رهبران ائتلاف مانند جورج صبرا دیدار کرده و افزایش هماهنگی مستقیم ریاض و ائتلاف بدون عبور از کانال قطر را مورد تاکید قرار دادند.
جریان دمکرات نیز در آستانه برگزاری کنفرانس خود در قاهره؛ به تحمیل فهرستی از هسته هایش بر اخوان المسلمین و تبدیل شدن به چارچوب دمکراتیک لائیک با حمایت عربستان دل خوش نموده است.    
در این بین، کمال اللبوانی، وحید صقر و عمار القربی بیش از پیش به دیدگاه های عربستان نزدیک هستند و سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان نقش کانال توافق اصلی در مخالفان سوری را ایفا می کند. 
این در حالی است که گفته می شود رابرت فورد سفیر آمریکا در سوریه متقاعد شده که همکاری مخالفان با اخوان المسلمین اقدامی ضروری برای مهار جریان سلفی جهادی است که در حال گسترش است.   
اختلاف قطر و عربستان بر سر لائیک ها، توسعه ائتلاف و برکناری هیتو که شورای نظامی یکپارچه به ابقای وی در منصبش اعتراض نمود، فرماندهی ارتش آزاد را به هشدار به ائتلاف و هیتو سوق داد.
گفته می شود ادریس به ائتلاف یک هفته فرصت داده تا به درخواست های کتبی اش پاسخ گویند مانند هموارسازی زمینه دستیابی اعضای گردانهای رزمی اعم از غیرنظامی و نظامی به نیمی از کرسی های ائتلاف، تاخیر اعلام اساسی وزرای کشور و دفاع تا پس از توسعه ائتلاف و تکرار هشدار برای استعفای هیتو.       
قرار است احمد معاذ الخطیب رییس مستعفی ائتلاف و بیش از چهل هیات و شخصیت معارض روزهای 20 و 21 مه در نشست مادرید شرکت کنند که حزب توسعه ملی سوریه با همکاری وزارت خارجه اسپانیا به آن دعوت نموده است. 
احتمال دارد نشست مادرید مناسبتی برای الخطیب به منظور ارائه طرح سیاسی اش و فرصتی برای ترسیم ساختار جدید مخالفان باشد.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها