توافق برای حل بحران سوریه در "ژنو2"

شكست در سوريه، آمريكا را به توافق با روسيه كشاند

شكست در سوريه، آمريكا را به توافق با روسيه كشاند
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392 - 16:44

رئيس مركز مطالعات و رسانه "الشرق الجديد" تاكيد كرد كه توافق آمريكا و روسيه براي برگزاري كنفرانس "ژنو 2" به منظور حل سياسي بحران سوريه، پیامد به بن بست رسيدن جنگ به رهبري آمريكا عليه سوريه است که واشنگتن را به در پيش گرفتن راه نجات روسي براي خارج شدن از اين جنگ واداشته است.

ناصر قنديل روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: ما هيچ وقت در برابر تلاش واقعي آمريكا براي حل سياسي بحران سوريه نايستاده ايم. آمريكا بود كه در سال 2011 به افراد مسلح گفت كه سلاح ها را زمين نگذارند.

 

رئيس مركز مطالعات و رسانه "الشرق الجديد" افزود: آمريكا جنبه تبليغاتي، سياسي و ديپلماتيك جنگ عليه سوريه را رهبري مي كرد و گروهي به نام "دوستان سوريه" تشكيل داد و مساله سوريه را به شوراي امنيت برد اما اكنون همه فرضيه ها و راه حل نظامي عليه دمشق آزمايش شده است و آمريكا به شكست خود در سوريه اذعان دارد.

وي درباره شرط آمريكا براي حضور نداشتن بشار اسد رئيس جمهور سوريه در اين نشست، اظهار داشت: ابهامي در درك مشترك روسيه و آمريكا وجود ندارد و اگر درباره پشت سرگذاشتن مساله رياست جمهوري به عنوان پيش شرطي براي آغاز مذاكره تفاهم حاصل نشده بود، توافق مسكو و زمينه سازي براي كنفرانس "ژنو2" صورت نمي گرفت.

 

رئيس مركز مطالعات و رسانه "الشرق الجديد" تصريح كرد: بين "ژنو يك" و "ژنو2 " يك مسئله وجود دارد و آن اينكه آيا كناره گيري رئيس جمهور طبق نظر آمريكا شرطي براي آغاز روند سياسي است يا اينكه آمريكا و حاميانش حق دارند آن را در نتيجه روند سياسي ببينند اما نمي توانند آن را به عنوان پيش شرط تحميل كنند؟ ظاهرا واشنگتن اين را در مسكو پذيرفته است و سخن باراك اوباما رييس جمهور آمريكا و ديويد كامرون نخست وزير انگليس و ديگران اين است كه آنها توافق كرده اند كه كناره گيري رئيس جمهور سوريه پيش شرطي براي گفتگو نباشد.

 

ناصر قنديل درباره اظهارات مقامات غربي در خصوص ادامه حمايت از گروههاي مسلح در سوريه، گفت: اين مساله در چارچوب تقابل غرب با روسيه مطرح شده است، غرب مي گويد اگر نظام سوريه از شركت در اين كنفرانس امتناع ورزد گزينه ما حمايت بيشتر از مخالفان خواهد بود، اما در مقابل روسيه مي گويد اگر مخالفان شركت نكنند و نظام سوريه در برابر يك گزينه يعني مقابله با مخالفان بماند، ما از آن حمايت خواهيم كرد و ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اين مساله را در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در مسكو گوشزد كرده است.

-26-22:40

پربیننده ترین خبرها