آیا امیرقطر به نفع فرزندش کناره گیری می کند

آیا امیرقطر به نفع فرزندش کناره گیری می کند
چهارشنبه 1 خرداد 1392 - 16:51

امیرنشین کوچک اما پر خبر قطر هر چند در مورد تحولات منطقه‌ای خود خبرساز است و دخالت‌های گسترده سران این امیرنشین در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، برای بسیاری دردسرساز شده است، اما به نظر می‌رسد که تحولات درونی خانواده حاکم نیز جذابیت‌های فراوانی داشته باشد.


در همین رابطه اخبار تایید نشده‌ای وجود دارد که امیر بیمار قطر می‌خواهد به نفع فرزندش که ولیعهد او نیز به شمار می‌رود از قدرت کناره‌گیری کند.
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود آخرین تحولات درونی در خانواده آل‌ثانی را مهم برشمرد و به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که دلیل نخست آن وضع جسماني شيخ حمد است كه با يك كليه زندگي مي‌كند و اين كليه را  يكي از افراد آل ثاني به وي داده است و ديگري اصرار "شيخه موزه" همسر وي براي واگذاري اين سمت به "تميم" وليعهد قطر در زمان حيات امير قطر است.
"شيخه موزه" معتقد است كه حضور امير قطر مي‌تواند مانع از مشكلات مربوط به جانشيني تميم شود زيرا او این قدرت را دارد که از تميم در مقابل ديگر رقبا حمايت كند.
منبع مذكور افزود: به احتمال زياد در شش ماه آينده و چه بسا در تابستان آينده  هنگام تعطيلات عيد – منظور عیدفطر است - اين تصميم اعلام شود. در حال حاضر حمد بن جاسم بن جبر با مخالفت با تصميمات وليعهد سعي مي‌كند كه تمامي اختيارات را به عنوان نخست وزير در اختيار گيرد.
اين منبع قطري از نگراني حمد بن جاسم از روي آوردن شيخ "تميم" به اقدامات انتقام جويانه عليه منافع وي و تاثير كامل شيخه موزه بر تميم خبر داد و بيان كرد: شيخ موزه ديد خوبي به نخست‌وزیر ندارد و از آن بيم دارد كه فرزندش در نبود پدرش نتواند "حمد بن جاسم" را كنترل كند.
منبع قطري افزود: اين در حالي است كه نخست وزير كنوني قطر نمي تواند همانگونه كه به امير قطر خدمت مي كند به تميم نيز خدمت كند.يكي از نقاط قوت حمد بن جاسم وابستگي وي به جناح قوي در خانواده حكومتي است.
بر اساس نوشته العرب، اين در حالي است كه ناظران بر اين باورند كه كناره گيري حمد بن خليفه تاثير زيادي در دامن زدن به اختلافات دروني آل ثاني خواهد داشت. آنها معتقدند كه اگر روزي بهار عربي به قطر برسد، كانون آن جناح‌هاي دروني خاندان ثاني خواهد بود. اين كارشناسان احتمال درگيري ميان نسل شاهزاده تميم كه سن آنها بين 28 تا 35 سال است و موفق به ميزباني جام جهاني فوتبال شده‌اند و جناح مسن‌ترها را در آينده نزديك زياد دانسته‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها