معاون وزیرخارجه ایران هشدار داد:

محور جدیدی علیه صهیونیستها از جولان باز می‌شود

محور جدیدی علیه صهیونیستها از جولان باز می‌شود
يکشنبه 5 خرداد 1392 - 22:58

العالم - معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه بخش عمده ای از عملیات گروههای تروریستی در سوریه مانند جبهه النصره در تل آویو طراحی می شود؛ هشدار داد در صورتیکه مرزها برای جلوگیری از ورود سلاح و تروریست به سوریه مسدود نشود، محور جدیدی علیه رژیم صهیونیستی از جولان گشوده خواهد شد.

" حسین امیرعبداللهیان " یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه " من طهران " شبکه خبری العالم با اشاره به اینکه وضعیت سوریه اکنون وارد فاز جدیدی شده است ، تاکید کرد : طی حدود دو سال و چهار ماه مراحل مختلفی در تحولات این کشور پشت سر گذاشته شده که در مرحله اول شبیه رویدادهای کشورهای عربی بود با این تفاوت که به سرعت طرفهای خارجی سوریه را وارد درگیری نظامی و فاز عملیات  مسلحانه کردند.

وی افزود : این وضعیت نه به مردم سوریه وقت دنبال کردن مطالبات را داد و نه به رئیس جمهوری فرصت داد که اصلاحات را به صورت گسترده در این کشور اجرا کند. 

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه از مرحله دوم تحولات سوریه می توان به عنوان جنگ تروریستی تمام عیار یاد کرد که تا حدود دو ماه گذشته این کشوردرگیر آن بود، ادامه داد : در مرحله فعلی حکومت و مردم تصمیم گرفتند به مبارزه جدی با گروههای تروریستی ،گروههای تکفیری ،جبهه النصره و  جریان های  افراطی روی آورند که تمامی زیر ساختهای کشور و مردم اعم از حکومت ،  معارضه  معتقد به راهکار سیاسی و اقشار مختلف را هدف قرار دادند.

وی با تاکید براینکه این مرحله نقشی بسیار تعیین کننده خواهد داشت، خاطرنشان کرد : بیش از دو سال و دو ماه مقاومت، سوریه را از توان و انسجام کافی برخوردارکرد تا بتواند در این جنگ تروریستی تمام عیار موفقیت هایی برای مردم رقم بزند.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: اوج این موفقیت ها را در بازگشت ارامش به دمشق شاهدهستیم، اکنون در پایتخت سوریه مساله جدی و ناامنی جدی وجود ندارد و تنزل در عملیات انفجاری از خودرو به دوچرخه  دراین شهر نشان دهنده تقویت و استحکام حلقه امنیتی از سوی مردم و حکومت است.

امیر عبداللهیان همچنین به موفقیت های ارتش سوریه در حلب ، رقه ، القصیر و حملات شدید به محل های تجمع و تمرکز گروههای تروریستی در این مناطق اشاره کرد و گفت : براساس اخباری که از مقام های ذیربط در سوریه دریافت کرده ایم ، نبرد در القصیر به زودی به نفع مردم و دولت و با پیروزی به پایان خواهد رسید.

** تغییری در مواضع  تهران در حمایت از سوریه روی نداده

معاون وزیر امور خارجه ایران درادامه گفت و گو در باره موضوع های مطرح شده از سوی سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان گفت : درارتباط با تحولات سوریه و مباحثی که دبیر کل محترم حزب الله   بیان کرد چند نکته وجود دارد، اولا به شکل عام برای محور مقاومت و جهان اسلام ؛ سوریه به عنوان  یک عضو فعال و مهم در جبهه مقاومت حائز اهمیت است.

وی افزود : به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران از مردم ، حکومت سوریه و معارضان معتقد به راهکار سیاسی حمایت جدی به عمل آورده و این حمایت ها ادامه خواهد داشت وهیچ تغییری در مواضع  تهران در حمایت از سوریه روی نداده و نخواهد داد ، لذاحزب الله هم چنین راهبردی و استراتژی را دنبال می کند. 

امیرعبداللهیان اظهارکرد : محور دیگر کار به حفاظت از اماکن مقدس و متبرکه در سوریه مانند حرم حضرت زینب سلام الله علیها ،حرم حضرت رقیه سلام الله علیها و به مراکزی که برای مسلمانان  و به طور خاص برای شیعه  حائز اهمیت است ، بازمی گردد؛  لذا حتما در راستای حمایت از این قبیل مراکز ، حساسیت  و ملاحظات خاص خود را داریم.

وی گفت : نمی توان تصور کرد که به عنوان نمونه  در کشوری مانند بحرین نیروهای یک کشور خارجی با دهها و صدها  قبضه تانک و توپ و نیروی مسلح وارد این کشور بشوند  و از این اقدام به عنوان حفاظت  از تاسیسات عمومی در بحرین یا کنند ؛ اماعتبات عالیات و اماکن متبرکه درسوریه  مورد هدف تروریستها قرارگیرد و جهان تشیع به آن بی تفاوت باشد ؛ لذا حتما تدابیری در حمایت و صیانت ازاین مراکز در سطح جهان اسلام و جهان تشیع  اتخاذ خواهد شد .

** عملیات جبهه النصره در تل آویو طراحی می شود

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه نکته سوم به امنیت لبنان و مساله مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ، مرتبط است ، ادامه داد : به زودی تصاویر و مستنداتی منتشر خواهد شد که ثابت می کند به لحاظ  برنامه ریزی عملیاتی بخش عمده ای از آنچه که گروههای  تروریستی و حتی جبهه النصره در القصیر، ریف دمشق و حلب  انجام می دهند، با طراحی اتاق های فرماندهی رژیم صهیونیستی درتل آویو صورت گرفته و الگوها ومدلهایی  که رژیم اشغالگر قدس در طول شش دهه تشکیل رژیم  نامشروع  در بخشی از سرزمین فلسطین  به عمل آوردند همه تجارب خود را به داخل سوریه منتقل کردند.

وی تاکید کرد: اگر تلاش های سیاسی و بین المللی که از ماه گذشته در باره منطقه جولان آغاز شده به نتیجه نرسد و مرزهای همسایگان برای جلوگیری از ورود سلاح و نیروهای شورشی مسدود و کنترل نشود، بدون تردید محور جدیدی علیه رژیم صهیونیستی از جولان فعالانه گشوده خواهد شد.

** ترس اسرائيل پس از حمله به سوريه

امیرعبداللهيان دليل برگزاري رزمايش اخير رژيم صهيونيستي را بر طرف كردن نگراني ها پس از حمله به سوريه ارزيابي كرد و گفت: حمله رژيم صهيونيستي به اهدافي در خاك سوريه در محدوده زماني بسيار كوتاهي انجام شد، پس از آن سوريه رسما اعلام كرد كه پاسخ مقتضي به اسرائيل را خواهد داد؛اين موضوع باعث نگراني مقامات رژيم صهيونيستي شده است، لذا برگزاري اين مانورها منبعث از اوج ترس و نگراني رژيم صهيونيستي از آينده است.

وي افزود: سوريه در مرحله اي است كه هيچيك از كشورها خواه به شكل فردي يا در قالب ناتو نمي توانند سوريه را وارد مرحله جديدي از جنگ كنند، بلكه آنچه در سوريه رقم مي خورد، برعكس است و سوريه اين روزها بسياري طرف ها را به مبارزه مي طلبد چون از انسجام لازم برخوردار است، ارتش سوريه با اقتدار از تماميت ارضي، استقلال و حاكميت كشور دفاع مي كند، تا از تجزيه كشور جلوگيري نمايد.

** حضور نظامي ايران و حزب الله در سوريه فرافكني و دروغ است

معاون وزير خارجه ادامه داد: سوريه نيازمند كمك ايران يا هيچ كشور ديگري نيست، ادعاي برخي رسانه ها درباره حضور نيروهاي ايران و حزب الله در سوريه دروغ و فرافكني است، چون ادعا مي كنند سوريه ضعيف است و ارتش قدرت مبارزه را از دست داده است در حالي كه آنچه در سوريه شاهديم نشانه انسجام حكومت، ارتش و قواي مردمي است؛ لذا سوريه تاكنون نه درخواستي از ما براي كمك نظامي كرده و نه ما كمك نظامي به سوريه ارائه داده ايم. معتقديم سوريه بيش از كمك هاي ايران در زمينه حمايتهاي سياسي، اقتصادي و تبليغاتي نيازمند كمك ديگري نبوده و نيست.

** نشست سوريه در تهران :راه حل سياسي و ثبات منطقه اي

حسين امير عبداللهيان درباره كنفرانس سوريه در تهران گفت: رايزنيهايي با طرفهاي منطقه اي داشته ايم كه آخرين آن سفر آقاي صالحي وزير خارجه به اردن، سوريه و عربستان بود؛ در رايزني مستمر با برخي كشورهاي اروپايي و منطقه اي به اين جمع بندي رسيديم كه تمام طرفها در سوريه به دنبال راهكار سياسي هستند. لذا تصميم گرفته شد نشست بين المللي سوريه در تهران با شعار راه حل سياسي و ثبات منطقه اي برگزار شود. راه حل سياسي تاكيد به استراتژي جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات در سوريه، بحرين، يمن و ديگر منطقه است چون معتقد به گفت وگوي ملي در تمام اين كشورها، توقف خشونت، عدم مداخله خارجي و توافق سياسي هستيم. ثبات منطقه اي به اين دليل مطرح شد كه كشورهاي همسايه سوريه، ظرفيت تحمل سرايت ناامني به خود را ندارند، لذا شاهديم در اردن، تركيه و عراق تعداد زيادي از آوارگان سوري حضور دارند و حضور آنها بحرانهاي مختلف امنيتي و اجتماعي براي اين كشورها ايجاد كرده است.

** تركيه ظرفيت ميزباني آوارگان سوری را ندارد

معاون وزير خارجه ايران ادامه داد: سيصد تا پانصد هزار آواره سوري تمام كشور اردن را تحت تاثير قرار مي دهد، حتي كشور دوست و همسايه ما تركيه نيز به رغم آنكه از ابتدا به طور داوطلبانه مرزهايش را باز كرد و برخي طرفها را در سوريه تشويق به ورود به خاك خود كرد و برخي تلاش داشتند از آن به عنوان ابزاري براي ناامن جلوه دادن اوضاع سوريه سوء استفاده كنند، اخيرا اعلام كرده است كه مرز خود با سوريه را تا يك ماه آينده به طور كامل مي بندد، همچنين اخباري درباره احداث ديواري به ارتفاع دو و نيم متر در برخي مناطق مرزي تركيه با سوريه به گوش مي رسد، لذا دوستان ما در تركيه به عنوان يك كشور با ظرفيت و توانمندي بالا، در حوزه هاي امنيتي و اداره امور آوارگان و رفت و آمد تروريستها و گروههاي افراطي دچار مشكلاتي شده است.

** حضور 40 كشور در نشست سوريه در تهران

معاون وزير خارجه گفت: همايش تهران براي كمك به حل بحران سوريه روز چهارشنبه برگزار مي شود، احتمالا بيش از 40 كشور در آن شركت مي كنند و نماينده كوفي عنان دبيركل سابق سازمان ملل متحد پيام وي را در اين اجلاس ابلاغ مي كند؛ اميدواريم اين نشست به يافتن راهكار سياسي مناسب در قبال سوريه كمك كند و نشست ژنو 2 كه پس از آن برگزار مي شود، زمينه مناسبي فراهم كند كه مورد انتظار و توقع مردم سوريه باشد.
وي ادامه داد: آنچه ما در تهران و طرفهاي بين المللي در ژنو 2 انجام خواهند داد بايد به گونه اي باشد كه فرصتي فراهم كنيم تا مردم سوريه درباره آينده كشورشان تصميم بگيرند، در تهران كسي به جاي مردم سوريه تصميم نمي گيرد و در ژنو نيز كسي در جايگاه تصميم گيري به جاي اين مردم نيست، بايد بستر را فراهم كنيم تا خشونت متوقف شود و كمك كنيم به برگزاري انتخابات با نظارت بين المللي و مردم سوريه حرف نهايي را درباره سرنوشت كشورشان بزنند.

** اختلاف ديدگاه ايران و روسيه با آمريكا و همپيمانانش

حسين امير عبداللهيان درباره كنفرانس ژنو گفت: هنوز مقدمات كنفرانس به خوبي فراهم نشده است، البته در سطحي از مقامات روسيه و آمريكا توافق درباره موضوع حاصل شده است اما آمريكا و همپيماناش كه در ژنو يك خواستار بركناري اسد بودند در ژنو 2 تلاش مي كنند اسد از قدرت كناره گيري كند اما ايران و روسيه معتقدند بر اساس ژنو يك بايد در ژنو 2 به توافقي برسيم كه بر مبناي آن خشونت متوقف و آرامش در سوريه برقرار شود. سپس تشكيل دولت انتقالي يا هر راهكار سياسي كه بايد مورد تاييد مردم سوريه قرار بگيرد، انجام مي شود. بايد زمينه حضور نمايندگان حكومت سوريه و مخالفان فراهم شود.نمايندگان دولت سوريه مشخص هستند مانند وزير خارجه يا كميسيون گفت وگوي ملي كه اعضايش عمدتا از معارضين هستند مانند معاون نخست وزير و وزير آشتي ملي كه حتي يا خود در زندان بودند يا بستگانشان، اما معارضين دچار اختلاف هستند چون آمريكا تلاش دارد گروههاي سكولار و لائيك را شناسايي كند و چهره هاي فاقد ريشه در سوريه را به عنوان رهبران معارضين مطرح كند، كشورهاي منطقه نيز برخي تلاش مي كنند چهره هاي متمايل به خود را مطرح نمايند.

** ايران از خواست مردم سوريه حمايت مي كند

وي افزود: ايران معتقد است بايد نمايندگان واقعي حكومت و مخالفين معتقد به راهكار سياسي فرصت حضور در ژنو را داشته باشند، درباره دعوت از كشورها نيز هنوز ميان آمريكا و روسيه و نماينده سازمان ملل متحد گفت وگو در جريان است، البته قبل از آن از ما نظرخواهي كردند به ويژه درباره اينكه اگر از ايران دعوت شود آيا شركت مي كند و پاسخ ما اين است كه ايران از هر راهكار سياسي، منطقي و مبتني بر خواست مردم سوريه حمايت مي كند.                      

پربیننده ترین خبرها