موفقیت عمار حکیم در آشتی دادن مالکی و النجیفی

شنبه 11 خرداد 1392 - 21:20

در پی برگزاری نشستی به دعوت عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد، نوری مالکی نخست وزیر و اسامه النجیفی رییس مجلس عراق با یکدیگر به توافق و آشتی رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، عمار الحكيم روز شنبه در نشستي که در منزل وی و با حضور نمايندگان گروه هاي سياسي عراق برگزار شد، با اشاره به شرايط فوق العاده منطقه و نيز اوضاع داخلي عراق كه در معرض اقدامات تروريستي و فتنه هاي طايفه اي قرار گرفته است، از همه گروه ها و احزاب سياسي عراق خواست كه براي مقابله با اقدامات خشونت بار و تروريستي كه كشور را هدف قرار داده، با يكديگر همكاري ملي داشته باشند.

 

در این نشست که با "آشتی" مالکی و النجیفی پایان یافت، سران و نمایندگان ده ها حزب و تشکل سیاسی عراق حضور داشتند، اما مقتدی صدر رییس جریان صدر، ایاد علاوی رییس ائتلاف العراقیه و مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان در آن مشارکت نکردند.

 

عمار حكيم در آغاز نشست در سخنانی، با اشاره به فشارهاي وارد شده به عراق كه از يك قرن پيش بي سابقه بوده و نيز آثار بازمانده از رژيم ديكتاتوري بعث در عراق، گفت: همه اين مسائل باعث شده است كه تروريسم و خشونت همگان را هدف قرار دهد و درچنين شرايطي، نياز به مقابله با تروريسم و طايفه گري و شيوه تكفيري هاي و عاملان ترویج آن ضروري به نظر مي رسد.

 

رئيس مجلس اعلای عراق همچنين گفتگوي جدي و شجاعانه گروه هاي سياسي عراق و نيز  آرامش رسانه ها و جلوگيري از تبليغات تحريك آميز در فضاي رسانه اي را به منظور بازگشت گروه هاي سياسي  به پاي ميز مذاكره با هدف دستيابي به راه حل براي بحران فعلي را خواستار شد.

 

عمار حكيم تصریح کرد: درخواست هايي تحريك آميز در عراق با هدف حذف طرف هاي متعارض وجود دارد كه هدف از آن ضربه زدن به وحدت عراقي هاست و درچنين شرايطي، مسئولان بايد در تصميم گيري هاي خود به مردم مراجعه كنند و ميان آنان تبعيض نژادي يا طايفه اي يا مذهبي قائل نشوند.

 

وي بر لزوم حل و فصل بحران عراق از سوي خود عراقي ها - و نه با دخالت خارجي- تاكيد كرد و گفت: هرگونه راه حل خارجي، مشكلات بيشتري را براي مردم عراق به وجود خواهد آورد.

 

حكيم همچنین تاكيد كرد كه سلاح فقط بايد در دست دولت باشد و نيروهاي مسلح نيز نبايد در سياست دخالت كنند و كانال هاي ارتباط و گفتگو ميان همه طرف ها بايد همواره و در هر شرايطي باز باشد و همه طرف ها بايد براي تامين منافع كشور، تاحدودي از خواسته هاي خود عقب نشيني كنند.

 

رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق تاكيد كرد در نشستي كه به نوعي " سمبليك " به شمار مي رود ، پيمان يا توافقنامه اي صادر نخواهد نشد ، بلكه اين نشست ، مكاني براي ايراد سخنان شرافت آميز از سوي رهبران و مسئولاني است كه وطن در قلب هاي همه آنان جاي دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها