سرلشكر بازنشسته مصری:

مواضع ضد سوری مرسی برای ارتش الزام آور نيست

مواضع ضد سوری مرسی برای ارتش الزام آور نيست
دوشنبه 27 خرداد 1392 - 22:58

قاهره (العالم) ـ سرلشكر بازنشسته مصري، از موضع ارتش اين كشور در مخالفت با سخنان ضد سوري محمد مرسي در خصوص قطع روابط ديپلماتيك با دمشق، و درخواست از شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب منطقه پرواز ممنوع با هدف دخالت نظامي در بحران سوريه، تقدير كرد.

" طلعت مسلم"، روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار کرد: محمد مرسي، با موضع گيري اخير و ناديده گرفتن نهادهاي امنيت ملي مصر، از هر گونه مشورت با نهادهاي ذيربط در اين زمينه خودداري كرد. به طوري كه كاملا واضح بود كه وي اين تصميمات را بدون مشورت با نيروهاي مسلح اتخاذ كرده است. علاوه بر اين، برخلاف آنچه در زمينه اتخاذ تصميمات مرتبط با امنيت ملي كشور معمول است، اقدام به برگزاري نشست شوراي امنيت ملي نكرد.

وی افزود: موضع اخير مرسي، ادامه مواضعي است كه وي از زمان رسيدن به رياست جمهوري مصر، اتخاذ كرده است و بدون مشورت با هيچ احدي يا اطلاع به نهادهاي مرتبط تصميم گيري مي كند.

اين كارشناس مصري درباره عواقب اتخاذ چنين تصميماتي گفت : اين مواضع باعث درگير كردن مصر در نزاع هايي مي شود كه هيچ ارتباطي با كشور ندارد ،مرسي با اقدامات خود حقايق را وارونه نشان مي دهد و همپيمانان را به دشمن و دشمنان را به دوست تبديل مي كند كه عواقب اين مواضع و اقدامات براي كشور بسيار خطرناك است.

وي افزود: مرسي، سوريه را كه از چند دهه پيش تاكنون همپيمان مصر بوده است، به دشمن كشور تبديل كرده و از سوي ديگر شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي را "دوست عزيز" خود خطاب مي كند.

اين كارشناس مسائل نظامي خاطرنشان كرد: محمد مرسي نمي تواند، نيروهاي مسلح را وادار به اقدام نظامي عليه سوريه نمايد، به ويژه اينكه در اتخاذ مواضع خود با اين نيروها مشورت نكرده است و از ميزان توانايي و امكانات آنها و حيطه وظايفشان اطلاع ندارد.

طلعت مسلم افزود: در صورتي كه وي قبل از اتخاذ موضع درباره سوريه، با نيروهاي مسلح مشورت مي كرد، بي ترديد از اولويت هاي نيروهاي مسلح و اقدامات لازم قبل از تصميم گيري در اين باره اطلاع پيدا مي كرد. علاوه بر اين، مرسي قبل از هر اقدامي، بايد قانون اساسي كه وي آن را امضا كرده است، مطالعه كند تا از روند اتخاذ چنين تصميماتي اطلاع يابد.

كارشناس نظامي مصري خاطرنشان كرد: مرسي مي بايست توجه مي كرد كه اولويت مصر، فلسطين است و پس از آن سودان، اتيوپي و مغرب براي مصر در اولويت قرار دارند و سوريه در طول تاريخش هرگز براي امنيت ملي مصر، تهديد نبوده است.

يادآور مي شود خبرگزاري رسمي الشرق الاوسط مصر و روزنامه كثير الانتشار "اليوم السابع" به نقل از يك مقام نظامي مصري اعلام كردند كه نيروهاي مسلح آن كشور با ارسال هيچ گونه نيرويي براي كمك به مخالفان مسلح در جنگ عليه نظام بشار اسد موافقت نخواهند كرد و ارتش مصر وظايف مشخصي در زمينه حفظ امنيت ملي داخلي و خارجي مصر به عهده دارد و مسائل داخلي كشورهاي همسايه به اين ارتش هيچ ارتباطي ندارد.
Ma.19:06.17

پربیننده ترین خبرها