نگرانی مصری ها از عواقب سیاست های اخوان المسلمین

نگرانی مصری ها از عواقب سیاست های اخوان المسلمین
جمعه 31 خرداد 1392 - 21:27

العالم - سیاست های محمد مرسی رئیس جمهور مصر و اظهارات رهبران اخوان المسلمین بر ضد کشورهای عرب حاشیه فارس، خشم مصری های ساکن این کشورها را برانگیخته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه العرب چاپ لندن، منابع نزدیک به سفارت عربستان در مصر از نظرسنجی این سفارت با هماهنگی سفارتخانه های دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در قاهره خبر داده است و نتایج آن حاکی از نگرانی مردم مصر از عواقب دردناک سیاست های این کشور علیه منافع مصر است؛ زیرا در این صورت، کارگران مصری بزرگ ترین خسارت را از این اقدامات خواهند دید.

گفتنی است حدود سه میلیون هزار مصری در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند که از این تعداد حدود یک میلیون نفر در عربستان به سر می برند و مهم ترین دغدغه آن ها کار و استخدام است به طوری که 82 درصد قراردادهای خارجی که مصری ها در سال 2011 بسته اند، با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است.

به گفته منابع نزدیک به سفارت ریاض در قاهره، اکثر مصری ها بیم آن دارند که اظهارات خصمانه مسئولان اخوان المسلمین ضد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، واکنش منفی این کشورها بر ضد مصری ها را سبب شود و باعث شود هزاران مصری کار خود را در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از دست بدهند، این در حالی است که خانواده های این افراد، در سایه حقوقی که این کارگران و کارمندان در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست می آورند در امنیت و آرامش زندگی می کنند.

بر اساس پژوهش تهیه شده توسط سفارت عربستان در قاهره، مصری های ساکن در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در قبال لحن تند مسئولان اخوان المسلمین بر ضد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس معترض هستند و آن را فاقد منطق ارزیابی می کنند. زیرا این کشورها هم از طریق سرمایه گذاری در مصر و هم از طریق بستن قراردادهای کاری با مصری های ساکن در این کشورها، حامی اقتصاد مصر هستند.

گفتنی است حجم سرمایه گذاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مصر در سال 2012 به حدود هفت میلیارد دلار رسید که این میزان، برابر با 91 درصد از سرمایه گذاری همه کشورهای عربی در مصر است. در این میان امارات، قطر و عربستان منبع اصلی جلب سرمایه گذاری خارجی به مصر به حساب می آیند.

مصری های ساکن در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بعید نمی دانند که کاسه صبر مسئولان این کشورها در قبال اخوان المسلمین مصر لبریز شود.

پژوهش های سابق بر این، از ائتلاف اخوان المسلمین مصر با ایران و نادیده گرفتن منافع راهبردی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با مصر را موجب نگرانی ارزیابی کرده بود و ادعا کرده بود که این گونه ائتلاف ها، مصر را به برده ای برای ایران تبدیل خواهد کرد و این کشور را همانند حزب الله لبنان خواهد کرد، مساله ای که به نظر چندان مطمئن به نظر نمی رسد و عملاً روابط تهران - قاهره از دوره مبارک هم سردتر است.

پیش از این، احمد عارف سخنگوی اخوان المسلمین، با به کار بردن نام خلیج فارس، جنجالی در پایگاه های اجتماعی را سبب شد که این اقدام او را به مثابه جلب حمایت های ایران ارزیابی کردند و موجب به باد رفتن مصر و وابستگی قومی این کشور به اعراب دانسته بودند.

از سوی دیگر پژوهش سفارت عربستان در قاهره، از اعتراض مصری های ساکن در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دخالت اخوان المسلمین در امور داخلی این کشورها خبر داد. آن ها بر این باورند که گروهک های اخوانی پنهان در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس توسط اخوان المسلمین مصر تحریک می شوند تا در این کشورها اهداف خاصی را مورد تعرض قرار دهند. اخوان المسلمین از این طریق، میزان تاثیرگذاری خود را بر این کشورها و ارتباطات منطقه ای خود می آزماید.

این پژوهش همچنین از اقدام اخوان المسلمین در جمع آوری پول از راه های بین المللی خبر داد تا به وسیله این اموال، به اهداف محرمانه خود جامه عمل بپوشاند و این در حالی است که تاکنون حتی یک پوند از این پول ها صرف اقتصاد مصر نشده است.

چند روز پیش نیز مصری های ساکن امارات، در قبال اظهارات عصام العریان از رهبران اخوان المسلمین بر ضد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ابراز انزجار کردند. کاربران مصری در پایگاه های اجتماعی نیز در واکنش به اظهارات العریان او را متخصص توهین به اعراب و عادی سازی روابط با اسرائیل توصیف کردند.

العریان، پیش از این در اظهاراتی، از یهودیان مصری که در دهه 50 و در دوره حاکمیت جمال عبدالناصر این کشور را ترک کرده بودند، خواسته بود بدون هیچ شرطی به کشور بازگردند و این اظهارات او دلجویی از اسرائیل و تلاش برای خرسند کردن لابی صهیونیستی در آمریکا ارزیابی شد.

پربیننده ترین خبرها