منابع مصری:

بزرگترین تظاهرات ضد مرسی برگزار شد

دوشنبه 10 تير 1392 - 08:41

منابع مصری تظاهرات مخالفان "محمد مرسی" رئیس جمهور این کشور را که دیروز با هدف سرنگونی وی در میادین شهرهای مختلف برگزار شد، "بزرگترین تظاهرات تاریخ مصر" دانسته و برخی شمار معترضان را "میلیون ها نفر" اعلام کردند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شمار قابل توجهی از مخالفان مرسی دیروز شنبه 30 ژوئن در اولین سالگرد روی کار آمدن وی با هدف سرنگونی نظام اخوان المسلمین، در قاهره و بسیاری از شهرهای دیگر مصر تظاهرات کردند و خواستار کناره گیری مرسی و برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری شدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نظامی مصری تأکید کرد که این تظاهرات "بزرگترین تظاهرات درتاریخ مصر" است.
تظاهرات دیروز مخالفان در پاسخ به جنبش مردمی موسوم به "نافرمانی" با هدف سرنگونی محمد مرسی برگزار شد.
سرتیپ یکم "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع مصر یکشنبه گذشته، با تأکید بر اینکه ارتش همواره تضمین کننده ثبات در مصر باقی خواهد ماند، هشدار داد: ممکن است ارتش مصر با هدف جلوگیری از درگیری داخلی، در بحران سیاسی کشور دخالت کند.
در همین راستا "حمدین صباحی"، مؤسس "جریان مردمی" مصر و از رهبران جبهه مخالفان مرسی موسوم به "جبهه نجات ملی" شامگاه دیروز از ارتش این کشور خواست در صورتی که رئیس جمهور به اراده مردم پاسخ نگفت، در وضعیت سیاسی دخالت کند.
صباحی یکشنبه 30 ژوئن را یک روز تاریخی و به منزله تظاهرات بی سابقه مردم مصر دانست و خاطر نشان کرد: دو سناریو برای آینده محتمل است. یا مرسی به اراده مردم مصر که امروز آن را مشاهده کرد، پاسخ خواهد داد و یا با آن مخالفت خواهد کرد که در این صورت مجبور به پاسخگویی به آن خواهد شد.
صباحی افزود: وزیر دفاع چند روز پیش اعلام کرده بود، به اراده مردم احترام خواهد گذاشت. اما مردم امروز این سؤال را مطرح می کنند که نیروهای مسلح در کجای بحران کنونی قرار دارند؟
اگرچه سران مخالف دولت خواستار برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات شده بودند، اما شماری از تظاهرکنندگان با کوکتل مولوتف به دفتر مرکزی جماعت اخوان المسلمین در منطقه المقطم قاهره حمله کردند.

با وجود برگزاری مسالمت آمیز تظاهرات دیروز در بیشتر شهرهای مصر، با فرارسیدن شب در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و طرفداران مرسی پنج نفر کشته و  بیش از 180 تن دیگر زخمی شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها