صنعا از فهرست میراث جهانی حذف می‌شود؟

صنعا از فهرست میراث جهانی حذف می‌شود؟
سه شنبه 11 تير 1392 - 20:15

صنعا، العالم- سازمان یونسکو تهدید کرد در صورتی که دولت یمن تا ابتدای فوریه 2014 ساختمان سازی غیرقانونی در شهر قدیمی صنعا را متوقف نکند و به تخریب و تغییر چهره این شهر و بناهای تاریخی پایان ندهد، این شهر را از فهرست میراث جهانی حذف خواهد کرد.

سازمان "یونسکو" به دولت یمن تا فوریه سال آینده فرصت داده است تا ساختمان سازی های غیرقانونی را که باعث تخریب چهره این شهر تاریخی شده است، تخریب نماید. این امر باعث شده است تا دولت برنامه ای تحت عنوان "فراخوان ملی برای حفظ شهر قدیمی صنعا" را با هدف نجات این شهر اعلام نماید.

"ناجی ثوابه"، از شورای عمومی حفاظت از شهرهای تاریخی در یمن در این باره به شبکه العالم گفت: شرایط کشور و پایین بودن سطح کارآمدی نهادهای کشور باعث وقوع اقدامات خلاف قانون فراوانی در شهرهای تاریخی یمن شده است.

شهر قدیمی صنعا از ساختمان سازی و مشکلاتی در زمینه دفع زباله و شبکه فاضلاب رنج می برد. علاوه بر این بخشی از منازلی که عمر آنها بیش از 2500 سال می باشد تخریب شده اند.

شهر قدیمی صنعا، از قدیمی ترین شهرهای جهان به شمار می آید و تاریخ بنای آن به قرن پنجم قبل از میلاد باز می گردد که دارای دیوار و هدف دروازه بود که مشهورترین آنها "دروازه یمن" نام داشت. همچنین بازارهای سنتی و ساختار معماری منحصر به فرد این شهر آن را از سایر شهرهای تاریخی متمایز کرده است.

این شهر تاریخی که امروزه در مرکز صنعا پایتخت کنونی یمن، واقع شده است، به عنوان یکی از آثار تاریخی یمن به شمار می آید و سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (يونسكو) در سال 1986 این شهر را در فهرست میراث جهانی قرار داد، اما امروزه به نظر می رسد شهر مذکور در خطر قرار دارد، به طوری که این نهاد بین المللی اخیرا تهدید کرده است در صورت برطرف نشدن موارد تخریب چهره این شهر، آن را از فهرست میراث جهانی حذف خواهد کرد.

بی توجهی به وضعیت این شهر تاریخی و تغییر چهره آن، نه تنها باعث شده است تا در معرض حذف از فهرست میراث جهانی قرار گیرد، بلکه حتی بر میزان بازدید گردشگران از آن نیز تأثیر منفی داشته است.
 

16:13         02/07/             FA

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها