عربستان کانون اصلی طرح آمریکا برای انتقال قدرت

عربستان کانون اصلی طرح آمریکا برای انتقال قدرت
جمعه 14 تير 1392 - 22:03

با انتقال آرام قدرت در قطر و جایگزین شدن تمیم به جای پدرش که در اصل طرحی آمریکایی با عنوان انتقال قدرت به نسل جوان بود، واشگنتن در عمل برنامه خود را برای انتقال آرام قدرت در کشورهای عربی به خصوص عربستان آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این مسئله خشم عربستان سعودی مهمترین متحد عربی و اسلامی آمریکا را که مدت طولانی است از کشمکش خاموش شاهزادگان بر سر قدرت به ویژه بعد از مرگ فرزندان عبدالعزیر آل سعود، رنج می برد، برانگیخت.

از نظر آمریکا، انتقال آرام قدرت در قطر محقق شده و عربستان کانون اصلی تلاش های واشنگتن برای تحقق این امر است زیرا آمریکا نمی خواهد توفان تغییر عربی به این کشور نفت خیز برسد چراکه این توفان می تواند خسارت سنگینی به منافع آمریکا بویژه در سایه کشمکش خاندان حاکم بر عربستان بر سر قدرت، وارد کند.

به عقیده آمریکایی ها، به دنبال تشدید جنگ قدرت شاهزادگان سعودی و تلاش عبدالله بن عبدالعزیز برای سلطه بر ارتش و ضمیمه کردن آن به گارد ملی، ناقوس خطر برای واشنگتن به صدا درآمده است.

پیام روند انتقال آرام قدرت به نسل جوان که آمریکا آن را از قطر آغاز کرده است، به نظر می رسد که از سوی پادشاه عربستان به سرعت دریافت شده است و به همین علت در صدد بر آمده است که زمام امور را بعد از خودش به متعب فرزندش بسپارد.

پایگاه خبری شبکه المنار لبنان در گزارشی به قلم نضال حماده در همین رابطه نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز در این خصوص تلاش در دو مسیر را آغاز کرده است؛ نخست وادار کردن متعب به برقراری روابط بین المللی و دوم سیطره بر ارتش و ضمیمه کردن ارتش به گارد ملی.

پادشاه عربستان برای تحقق این دوهدف، 28 ماه مه گذشته طی فرمان پادشاهی، گارد ملی را تا سطح وزارتخانه ارتقا داد، متعب بن عبدالله را به عنوان اولین وزیر آن تعیین کرد و درجه متعب را نیز به سرلشکر ارتقا داد تا روابط بین المللی خود را رسما آغاز کند.
بنابراین متعب برای اولین بار در سفری رسمی اواسط ماه گذشته به فرانسه رفت و با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت و گو کرد. وی در این سفر با رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کرد، او قصد دارد پاییز آینده به لندن و واشنگتن نیز سفر کند.

خاطرنشان می شود که در این سفر دو تن از مسئولان شرکت "بین المللی قیصر" فرانسه که در زمینه مشاوره نظامی بویژه در زمینه  خرید تجهیزات نظامی با گارد ملی عربستان همکاری می کند، متعب را همراهی می کردند.

از سوی دیگر بر اساس اطلاعات موثق، متعب قصد دارد هواپیماهای جنگی برای گارد ملی که در اصل نیرویی زمینی است، خریداری کند.
این درحالی است که سلطان بن عبدالعزیز که حدود نیم قرن عهده دار منصب وزارت دفاع عربستان بود، در زمان حیات خود، پادشاه این کشور را که گارد ملی را تاسیس کرده  است، از خرید هواپیمای جنگی برای گارد ملی، منع کرد.
به گفته منابع نظامی فرانسه، عبدالله بن عبدالعزیز تصمیم گرفته است قدرت گارد ملی را با خرید هواپیماهای جنگی توسعه دهد و ارتش را با گارد ملی ادغام کند و با مرگ سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع که از بیماری آلزایمر رنج می برد، متعب را در راس این مجموعه قرار دهد.
در ضمن تنها مانع پیش روی متعب برای به  قدرت رسیدن محمد بن نایف پسرعمویش است که ماه سبتامبر گذشته جانشین پدرش در وزارت کشور شد.
محمد که از سوی سعد الحریری در حضور کمیته حقیقت یاب بین المللی در خصوص ترور رفیق الحریری، سفاح (خونریز) نامیده شد، از روابط بین المللی گسترده ای بویژه با سرویس های اطلاعاتی جهانی برخوردار است.
وی حتی اواخر سال گذشته در کاخ سفید مورد استقبال رسمی قرار گرفت و اوایل سال جاری نیز مقامات لندن به صورت رسمی از او استقبال کردند.
محمد نایف اینک وزارت کشور را در اختیار دارد و این وزارتخانه نیز نیروی ضربتی موسوم به (فهود نایف) را در اختیار دارد که طی دو سال اخیر بحرین را درنوردیده است و از نظر سطح آموزش، نیرویی قابل توجه به شمار می رود.

حال باید دید که در عربستان کدام یک از این نیروها خواهند توانست بر دیگری غلبه کنند، آیا گارد ملی متعب می تواند نیروی ضربت وزارت کشور را سرکوب کند و قدرت را در خانواده عبدالله نگه دارد و یا اینکه عربستان نیز شاهد جنگ خونین قدرت خواهد شد.

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها