تحویل اسناد حمله شیمیایی تروریست ها به سازمان ملل

تحویل اسناد حمله شیمیایی تروریست ها به سازمان ملل
چهارشنبه 19 تير 1392 - 20:44

وزیر خارجه روسیه بر استفاده مخالفان مسلح سوری از سلاح‌های شیمیایی در حلب تاکید کرد و گفت: اسناد مربوط به این واقعه را به سازمان ملل ارائه کرده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ساعتی پیش در نشست خبری مشترک با "ولادیمیر ماکای"، همتای بلاروسی خود اعلام کرد که روسیه به سطح تحقیقات خود در زمنیه استفاده مخالفان سوری از سلاح های شیمیایی در حلب مطمئن است و از همین روی با انتشار نتایج این تحقیقات مخالفتی ندارد.

به نوشته پایگاه خبری روسیا الیوم، لاوروف تصریح کرد: نتایج تحقیقات مسکو در زمینه استفاده از سلاح های شیمایی در سوریه نشان می دهد گروه های مسلح سوری ماه مارس گذشته از بمب های سارین در حلب استفاده کرد و این بمب ها در مناطقی که تحت سیطره شورشیان سوری است، ساخته شده بود.

وی در ادامه گفت: نتایج این تحقیقات و نمونه برداری ها به همراه همه مدارک و اسناد را تقدیم سازمان ملل کردیم.

از سوی دیگر، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز گذشته اعلام کرده بود روسیه اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مخالفان مسلح سوری از سلاح‌های شیمیایی در حلب استفاده کردند و این اسناد به دبیرکل سازمان ملل تحویل داده شد.

"ویتالی چورکین"، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مخالفان مسلح سوری از سلاح‌های شیمیایی در حلب استفاده کردند.

چورکین در ادامه افزود: روسیه مدارک و اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مخالفان مسلح از سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان سوری در حلب استفاده کرده است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: مسکو این مدارک و اسناد را تقدیم بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل کرد.

وی در ادامه افزود: نتایج بررسی‌های انجام شده و نمونه‌هایی را که کارشناسان روسی از محل اصابت سلاح‌های شیمیایی و خمپاره در خان العسل حلب برداشته‌اند، تقدیم دبیرکل سازمان ملل کردم.

وی همچنین گفت: نمونه‌های اخذشده در آزمایشگاه روسی که مورد تأیید رسمی سازمان منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای است، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

این تحقیقات به‌طور دقیق نشان می‌دهد که گروه‌های شورشی در نوزدهم ماه مارس گذشته (29 اسفند ماه 1391) چندین موشک غیرمجاز به‌سمت خان العسل برای تسلط بر ارتش سوریه شلیک کردند.

به‌گفته چورکین، نتایج تحقیقات به‌طور واضح نشان می‌دهد که مهماتی که از آن در خان العسل استفاده شده بود در یک قالب غیرصنعتی ساخته شد.

این در حالی است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز گذشته از آکه سلستروم رئیس بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل دعوت کرده است که برای گفت‌و‌گو درباره اتهامات مطرح شده مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای دولتی به دمشق سفر کند.

سلستروم تاکنون به ‌دلیل اینکه دولت سوریه با دسترسی بازرسان به‌ جز حلب به جای دیگر این کشور مخالفت کرده‌، به این کشور سفر نکرده است. بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل تأکید کرده است که بازرسان اجازه دسترسی و بررسی دیگر مناطق به‌جز حلب را ندارند.

در ماه مارس دولت سوریه پس از اینکه اعلام کرد شورشیان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد‌ه‌اند، از سازمان ملل خواست تا در این زمینه تحقیق کند اما با فشار انگلیس و فرانسه سازمان ملل خواستار تحقیقات در سراسر سوریه شدند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای نیز ضمن مخالفت با این درخواست غربی اعلام کرده که سازمان ملل در تصمیم خود مبنی بر گسترده کردن حوزه تحقیقات خود درباره سلاح‌های شیمیایی در این کشور، تحت فشار کشورهای غربی قرار گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها