حذف اسلامگرايان از دولت جديد مصر

حذف اسلامگرايان از دولت جديد مصر
دوشنبه 24 تير 1392 - 21:36

قاهره، العالم ـ به عقیدۀ ناظران سیاسی، پس از بركناري محمد مرسي از قدرت، دولت جديد كه به دنبال تثبیت دستاوردهاي ليبرالها و سكولارهاست، اسلامگرایان را از صحنه بیرون رانده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، پس از چندين روز رايزني نخست وزیر موقت مصر با شخصتيهاي سیاسی این کشور، نشانه هاي تشكيل دولت جديد نمايان شده است.

حازم ببلاوي نخست وزير مكلف به تشكيل دولت تاكيد كرد كه تعداد وزيران كابينه حدود 30 نفر خواهد بود و احتمالا روز چهارشنبه آينده اعضاي دولت جديد سوگند ياد خواهند كرد و دو وزير دفاع و وزير كشور در سمت خود باقي خواهند ماند.

"عاطف عبدالغني" تحليلگر سياسي مصري به العالم گفت: آنها نمي توانند ريسك كنند و اسلامگرايان را به طور جدی به اين دولت دعوت كنند؛ چرا كه اين اقدام مي تواند كودتايي عليه واقعه 30 ژوئن در نظرگرفته شود.

وي افزود: دولت جديد دولتي حزبي نيست، بلكه دولتي سياسي است و براي تحكيم دستاوردهاي مرحله پس از 30 ژوئن تلاش مي كند، مرحله اي كه ليبرالها در آن پيروز شدند يا حداقل در ظاهر اين گونه به نظر مي رسد.

همزمان با دعوت به محاكمه محمد مرسي رييس جمهور معزول، دادستاني از وي و اعضايي از گروه اخوان المسلمين به اتهام فرار از زندان وادي نطرون و تماس با طرفهاي بيگانه بازجويي مي كند.

ناظران بر اين باورند كه حصول يك توافق سياسي براي آرام كردن اوضاع در حال حاضر از هر مساله ديگري مهمتر است، اما يكي از رهبران حزب آزادي و عدالت تاكيد كرد كه اين مساله كاملا ساختگي است.

"فريد اسماعيل" در گفتگو با العالم اظهار داشت: دستگاه قضايي در اعلام اين مساله كه مرسي و هيچ شخص ديگري متهم نيستند، دروغ پردازي بزرگي انجام داد.

وي گفت: اين مساله كاملا ساختگي است. آنها مي خواستند با طرح مجدد مساله فراريان از زندان وادي نطرون، مرسي را دادگاهي كنند.

"محمد امين" روزنامه نگار همکار مجله اكتبر نيز تاكيد كرد كه باید يك توافق سياسي حاصل شود تا نوعي آرامش در كشور برقرار گردد، به ويژه كه اوضاع كشور به دليل حضور موافقان و مخالفان مرسي در خيابانها، ملتهب است.

ديدگاه مردم مصر درباره اتهام رييس جمهور معزول به فرار از زندان متفاوت است، يكي از شهروندان با بيان اينكه دوره اي كه مرسي در آن حكومت كرد، بدترين مرحله در تارخ مصر بوده است، به خبرنگار العالم گفت: مرسي از زندان فرار كرده بود و هدفش اين بود كه رييس جمهور شود.

اما شهروند ديگري افزود: مصر با به قدرت رسيدن سران ارتش، به بدترين دوران خود رسيده است، من با اين امر مخالفم و از رييس جمهور مشروع حمايت مي كنم.

به گفته ناظران، درخواستها و تظاهرات هواداران و مخالفان مرسي و از سوي ديگر محاكمه رييس جمهور معزول به اتهام فرار از زندان همزمان با رايزنيها براي تشكيل دولت ليبرال به ضرر اسلامگرايان، وضعيت مصر را همچنان متشنج كرده است.
13:33

پربیننده ترین خبرها