مخالفت سنيوره با تمديد فرماندهی جان قهوه چی برارتش

مخالفت سنيوره با تمديد فرماندهی جان قهوه چی برارتش
سه شنبه 25 تير 1392 - 11:00

جريان المستقبل، مخالفان خود را از طريق گروه سلفي ها تهديد می كند و با لحن تندی به اين گروه ها می گويد: پيش از اينكه مجبور به مذاكره با كسانی شويد كه به سخنان شما توجه نمی كنند با ما مذاكره كنيد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، جريان المستقبل از زمان جنايت عبرا و حمله به ايست بازرسي ارتش لبنان و كشتار نيروهاي آن، كه شيخ سلفي احمد الاسير و طرفداران وي مرتكب آن شدند، فضاي خصمانه اي بر ضد ارتش ايجاد كرده و مجبور شده براي مهار خشم مردم، سقف مطالبات سياسي خود را بالا ببرد.
عبرا و وقايع پس از آن، سخنان تحريك آميز جريان المستقبل عليه ارتش، باعث شده است تا فواد سنيوره نخست وزير اسبق و از اعضاي جريان المستقبل و سعد الحريري نخست وزير سابق و رئيس اين جريان، در برابر عدم تمديد فرماندهي جان قهوه چي بر ارتش لبنان پافشاري كنند.

اما اين اقدامات فقط به بحران های موجود دامن مي زند زيرا برخي مسئولين جريان المستقبل به بحران ميان اعضاي آن و ارتش اعتراف و البته از خود سلب مسئوليت مي كنند اما اين مشكل از حوادث منطقه الكويخات آغاز و در عرسال تشديد و در عبرا به اوج خود رسيد.
اين جريان با پايبندي به محقق كردن درخواست خود، خواهان پاسخ ارتش و مساعدت فرمانده ارتش هستند.
اين جريان معتقد است حزب الله لبنان در درگيري عبرا دست داشته، پس بايد اعتراف كنند كه داخل گروه هاي مسلح نفوذ كرده و در درگيري مشاركت داشته اند زيرا ما براي خاتمه دادن مساله، به اين شهادت ها نيازمنديم!
لحن المستقبل هنوز پس از نشست كميته دفاع پارلماني درست مانند قبل بوده و هيچ تغييري نکرده است، نوارهاي ويديويي ارائه شده توسط ارتش نيز بيانگر حمله الاسير به ارتش است كه آن را ظلم و تجاوز مي دانند .
گفتني است مسئولان جريان الازرق نزديك به سعد الحريري نيز از مسئوليت شدت يافتن موضع خالد ضاهر ضد اين نهاد نظامي شانه خالي كرده و گفته اند:" خالد ديگر، قابل كنترل نيست "
اما خانم بهيه الحريري يكي از نمايندگان نيز رهايي از پديده الاسير و ترور رفيق الحريري نخست وزير را يكسان دانسته است.      

ام نادر در زمان بحراني شدن شرايط در لبنان گفته بود: آيا گروهي حق دارد خدمات هشت ساله گروه ديگر را كه همواره از آنها دفاع مي كرده، فراموش كند؟ که به نظر می رسد خطاب وی به حزب الله و متحدان آن در جریان هشت مارس باشد.

به اعتقاد مسئولين جريان المستقبل، نخست وزير اسبق دو دليل اصلي براي ايراد سخنراني هايش داشت اول اينكه انتخاباتي پيش رو دارد و دوم اينكه سنيوره  با تمديد مهلت دوره فرماندهي جان قهوه چي برارتش مخالف است .
نخست وزير اسبق لبنان بنابر دلايل ذكر شده، هم اكنون فرصتي را براي نمايندگان و مسئولين جريان المستقبل براي حمله به ارتش ايجاد كرده است.

منابع نزديك به سعد حريري نخست وزير سابق لبنان، يقين دارند كه وي طي روزهاي آتي براي مهار فواد سنيوره، وارد عمل مي شود  تا مواضع وي را ضد ارتش و فرمانده ارتش كمي تلطيف كند.
اين منابع معتقدند همه لحن خود را تغيير خواهند داد اما ارتش نيز بايد با آنان همكاري كند.
گفتني است حريري  در روز درگيري هاي عبرا كه موافقت خود را با تمديد فرماندهي قهوه چي برارتش اعلام كرد بارسنگيني را از دوش خود برداشت.
پس از اين مرحله همچنين مشكل جدول كاري مجلس با يك تماس تلفني حريري و نبيه بري، رئيس مجلس لبنان، حل خواهد شد .
اما معامله تمديد فرماندهي قهوه چي برارتش و بازگرداندن سرلشكر اشرف ريفي به پست قبلي خود به كجا  مي رسد؟
منابع نزديك به حريري مي گويند: تمديد حكم براي اشرف ريفي مطرح است كه اگر تصويب شود، امري مثبت خواهد بود اما اگر نشود هم مشكلي به وجود نمي آيد .

در مقابل افرادي كه به تمديد فرماندهي قهوه چي بر ارتش خوش بين هستند، افراد ميانه رو و سياستمداران گروه 8 مارس قرار دارند و معتقدند حريري از تعهد خود براي تمديد فرماندهي قهوه چي بر ارتش منصرف شده است .
آنها مي گويند اگر حريري هنوز به موضع خود پايبند باشد نبايد به نمايندگان جريان المستقبل اجازه دهد تا حمله خود را به ارتش ادامه دهند و احمد فتفت را از معامله ميان باقي نگاه داشتن قهوه چي در پست خود و بازگرداندن مجدد اشرف ريفي فرمانده محورهاي طرابلس به مدير كلي نيروهاي امنيت داخلي بازخواهد داشت .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها