آمریکا تحویل جنگنده اف 16 به مصر را تعلیق کرد

آمریکا تحویل جنگنده اف 16 به مصر را تعلیق کرد
پنج‌شنبه 3 مرداد 1392 - 12:08

العالم - سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: باراک اوباما تصمیم گرفت به خاطر اوضاع کنونی، تحویل هواپیماهای جنگنده اف 16 به مصر را برای مدت نامحدود به حال تعلیق درآورد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، جرج لیتل افزود: با توجه به اوضاع کنونی مصر، فکر نمی کنیم تحویل جنگنده های اف 16 مناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه تصمیم مزبور به اتفاق آراء تیم امنیت رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ شده است، ادامه داد: البته رزمایش نظامی مشترک دو سالانه "برایت استار " یا ستاره درخشان، در موعد مقرر در سپتامبر برگزار می شود.

لیتل تصریح کرد: توقف تحویل چهار فروند هواپیمای اف 16 تغییری در موضع واشنگتن تلقی نمی شود چون ما همچنان به همکاری دفاعی با مصر به عنوان عنصر اصلی رابطه استراتژیک با این کشور متعهدیم.

پنتاگون پس از عزل محمد مرسی رییس جمهور سابق مصری اعلام کرده بود که توافقنامه نظامی سابق با شورای نظامی مصر پابرجاست و چهار فروند هواپیمای اف 16 به زودی به مصر تحویل خواهد شد.   

یک مسئول نظامی آمریکایی نیز گفت: اوضاع به حال خود باقیست و چهار هواپیمای مزبور ماه اوت به مصر تحویل خواهد شد.

لیتل گفت: روابط دفاعی دو طرف پایه همکاری استراتژیک آمریکا با مصر و ستون ثبات در منطقه است.

واشنگتن مدتی قبل 8 فروند هواپیما از مجموع 20 فروند هواپیمای خریداری شده توسط مصر به ارزش دو و نیم میلیارد دلار را به نظامیان این کشور تحویل داد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت اوباما در حال بررسی پیامدهای حقوقی هر گونه کمک به مصر به ویژه به خاطر این موضوع است که آیا برکناری مرسی کودتای نظامی محسوب می شود؟

در صورتی که ثابت شود برکناری مرسی کودتا بوده است، واشنگتن مجبور به توقف کمکهای مالی و اقتصادی اش به قاهره خواهد شد.

منابع خبری آمریکا گفتند: چاگ هگل وزیر دفاع آمریکا در تماس با عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح مصر به منظور متقاعد ساختن ارتش به تعیین دولتی باثبات است. 

مصر سالانه یک و نیم میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت می کند که یک میلیارد و سیصد میلیون دلار آن کمکهای نظامی است.

این کمک به مصر امکان داد تا از سال 1980 میلادی، بیش از 220 فروند هواپیمای اف 16 به دست آورد که به همین علت پس از آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه، رتبه چهارم دنیا را داراست. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها