رابرت فیسک: آنچه در مصر گذشت، کودتا نبود!

رابرت فیسک: آنچه در مصر گذشت، کودتا نبود!
جمعه 4 مرداد 1392 - 22:11

رابرت فیسک نویسنده انگلیسی امروز جمعه در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت نوشت: بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه با دکتر علاء الاسوانی، مرا تقریباً قانع کرد که سپهبد عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر عظیم ترین فرمانده نظامی بعد از دوایت آیزنهاور رئیس جمهوری اسبق آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نویسنده سرشناس انگلیسی در ادامه نوشته خود در روزنامه ایندیپندنت افزود: الاسوانی مرا متقاعد کرد که محمد مرسی رئیس جمهوری مخلوع مصر اگر ملال آورترین سیاستمدار در جهان عرب نباشد، دستکم بدترین آنها است.

فیسک نوشت: الاسوانی به طور جداگانه با السیسی و مرسی قبلا ملاقات کرده بود، ملاقات اول دوستانه بود و الاسوانی در آن مقاصد خود از مقاله ای را که در آن زمان جنجال بپا کرد؛ توضیح می دهد، دومین ملاقات نیز برای هشدار به مرسی درخصوص بروز یک فاجعه بود.
دکتر الاسوانی که از نویسندگان مصری است، به فیسک تاکید می کند: آنچه در مصر روی داد کوتای نظامی نبود بلکه موج سوم انقلاب 25 ژانویه بود و معتقدم که جزئیات زیادی از چشم جهان غرب پنهان مانده است.
عضو جنبش الکفایه مصر در ادامه به نویسنده انگلیسی توضیح داد که وی بارها به محمد مرسی نصیحت کرد که از گروه اخوان المسلمین دست بردارد و تمرکز خود را روی ملت بگذارد اما او به راهش ادامه داد و ملت را قربانی کرد.
وی اشاره کرد: از وقتی که برای بار دوم با مرسی دیدار کردم احساس کردم که اعتماد به وی دشوار است زیرا تظاهر می کند که به آنچه به او ارایه می شود، خوب گوش می دهد.
دکتر الاسوانی به ملاقات خود با مرسی اشاره کرده و گفت: به مرسی نصیحت کردم که اقداماتی را – حتی اگر به زیان گروه اخوان المسلمین باشد- برای کسب تایید و حمایت مردمی بردارد اما او اینکار را نکرد.
الاسوانی به فیسک تاکید کرد: من یکی از سرسخت ترین مخالفان شورای نظامی بودم که بعد از سرنگونی حسنی مبارک اداره امور کشور را بدست گرفت اما معتقدم که آنچه در 30 ژوئن روی داد؛ کودتای نظامی نبود بلکه موج  سوم انقلاب 25 ژانویه بود.
الاسوانی فاش کرد که مشارکت در جمعیت موسسان برای تدوین قانون اساسی را که مرسی تشکیل داد و مشارکت در کمیسیون حقوق بشررا رد کرده است زیرا مرسی از طریق این نهادها می خواست به نظامش مشروعیت ببخشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها