کارشناس مصری: اشتباهات اخوان، توجیه‌گر کودتا نیست

کارشناس مصری: اشتباهات اخوان، توجیه‌گر کودتا نیست
شنبه 5 مرداد 1392 - 21:56

قاهره، العالم – عضو جمعیت تحلیل سیاسی مصر از عملکرد ارتش در فراخوان مردم برای تظاهرات و برخورد با معترضان به برکناری محمد مرسی که تاکنون بیش از 120 کشته در پی داشته است، انتقاد کرد.

محمد ماهر قابیل روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: اشتباهات اخوان المسلمین در دوران حکومتشان، توجیه کننده کودتای از پیش طراحی  و برنامه ریزی شده علیه آنان نیست.

قابیل، ارتش مصر را متهم کرد که می خواهد با بهانه قراردادن حمایت مردمی، اسلام گرایان را به قتل برساند، لذا مصر در برابر وضعیتی قرار گرفته که هیچ کس فکر نمی کرد انقلاب به آن سمت سوق یابد.

وی ادامه داد: اسلام گرایان سرخورده شده اند، چون هر بار بر اساس دموکراسی به صندوقهای رای پناه می آورند، به بهانه های مختلف ضربه می خورند، لذا آنها احساس ظلم می کنند و حتی برخی از آنان دارای روحیه شهادت طلبی شده اند.  

این شخصیت مصری تصریح کرد: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع از ابتدا با درخواست از مردم برای برگزاری راهپیمایی به دنبال پوشش مردمی جهت استفاده از زورعلیه متحصنین طرفدار مرسی و سرکوب مردم بود. 

وی یادآور شد: السیسی می توانست با شیوه های دیگر با تظاهرکنندگان و متحصنین برخورد کند، چون آنان یک اقلیت آشوب طلب نیستند، بلکه میلیونها نفر از هواداران هویت اسلامی مصر تلقی می شوند.

به گفته قابیل، درگیری در مصر طولانی خواهد بود چون اختلاف میان دو طرف نه سطحی و گذرا، بلکه عمیق و ریشه ای است و این در حالی است که پیروزی جماعت اخوان المسلمین در صندوقهای انتخابات، مورد دستبرد قرار گرفته است.

پربیننده ترین خبرها