افشاگر آمریکایی موقتا پناهنده روسیه شد

افشاگر آمریکایی موقتا پناهنده روسیه شد
جمعه 11 مرداد 1392 - 09:37

العالم - دولت روسیه به ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا که اطلاعات این کشور را فاش کرده و به هنگ کنگ گریخته بود، پناهندگی یک ساله داد.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ادوارد جوزف اسنودن پیمانکار فنی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود و برای آژانس امنیت ملی این کشور کار می‌کرد. وی در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه بندی شده‌ فوق محرمانه ای مثل برنامه جاسوسی دولت آمریکا از کاربران اینترنتی را افشا کرد و از هنگ کنگ به روسیه گریخت.

اسنودن به دلیل فقدان مدارک از 23 ژوئن در سالن ترانزیت فرودگاه شرمتیوو مسکو ساکن بود.

آناتولی کوچرانا وکیل اسنودن به تلویزیون روسیه، گفت: اسنودن فرودگاه را ترک کرده است و وضعیت حقوقی جدید آقای اسنودن باعث می‌شود دولت روسیه نتواند وی را به مقامات آمریکایی تحویل دهد، حتی اگر واشنگتن درخواستی رسمی مبنی بر این موضوع مطرح کند.

وکیل اسنودن افزود:از آنجایی که بسیاری در جستجوی اسنودن هستند، طبیعی است که محل اقامت وی مخفی بماند.

از سویی دیگر، سامانه اينترنتي افشاگر ويكي ليكس در صفحه خود در توییتر نوشت: اسنودن پس از اخذ اسناد پناهندگي موقت به همراه نماینده ما فرودگاه بين المللي شرمتیوو مسكو را ترك كرده است.

اسنودن تحت تعقیب آمریکا است و مقام های واشنگتن در پی بازگرداندن وی و محاکمه‌اش هستند.کاخ سفید از اقدام روسیه در اعطای پناهندگی موقت به افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا شدیداً ابراز تأسف کرده است.

اسنودن ابتدا از اکوادور تقاضای پناهندگی کرده بود اما برای سفر به آن کشور مشکلات فراوانی وجود داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها