برکناری متحدان مصری اسرائیل توسط ژنرال السیسی

برکناری متحدان مصری اسرائیل توسط ژنرال السیسی
جمعه 18 مرداد 1392 - 16:53

دولت جدید مصر شماری از سران مشهور دستگاه های امنیتی آن کشور را که به داشتن روابط با رژیم صهیونیستی، شهرت داشتند برکنار کرده است و این امر باعث قطع ارتباط مقامات اطلاعاتی صهیونیست ها با همتایان مصری شان شده است. در نتیجه روابط طرفین از طریق مجاری رسمی بروکراتیک ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه صهیونیستی "معاریو" نوشت که از زمان امضای توافق نامه سازش "کمپ دیوید" میان مصر و اسرائیل، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی مصر به جای وزارت خارجه آن کشور، مسئول تنظیم روابط طرفین بودند و دستگاه خارجی دولت قاهره، نقش کاملاً حاشیه ای داشت.
اما سپهبد "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع مصر که حاکم عملی آن کشور در شرایط فعلی به شمار می آید، "محمد رأفت شحاته" رئیس دستگاه اطلاعاتی آن کشور را که از سوی "محمد مرسی" رئیس جمهور برکنار شده مصر به این سمت منصوب شده بود، برکنار و به جای وی "احمد فرید التهامی" را منصوب کرد. محمد مرسی، التهامی را از ریاست دستگاه حراست مصر برکنار کرده بود، با وجود اینکه التهامی در گذشته مدیر دستگاه اطلاعات نیروهای مسلح مصر بوده است و وی برای اسرائیلی ها شخصیت شناخته شده ای نیست.

علاوه بر این، السیسی، "نادر الاعسر"، مسئول پرونده سازش فلسطینی ها و اسرائیلی ها در دستگاه اطلاعات مصر را که مسئول ارتباط با این رژیم بود نیز برکنار کرد. وی به مدت چندین سال روابط مستحکمی با شماری از مقامات امنیتی عالی رتبه تل آویو داشت و نقش بارزی در مبادله اسرای فلسطینی با "گلعاد شالیت" سرباز صهیونیستی به گروگان گرفته شده از سوی حماس داشت.
سپهبد "السیسی" به جای الاعسر، "وائل الصفدی" را منصوب کرد که مقامات صهیونیست شناخت چندانی از وی ندارند.
این گزارش معاریو به نقل از مقامات امنیتی تل آویو می نویسد که به دنبال این تغییرات، گفتگو میان طرف مصری با اسرائیلی کاملاً تخصصی و جدی شده است و روش کاری که از مدت ها پیش در تعامل میان طرفین حاکم بود، تغییر کرده است و روابط میان طرفین در مقایسه با گذشته به شکل خاصی کند پیش می رود.

به نظر می رسد که سران تل آویو به هیچ عنوان انتظار نداشتند که کانال های مطمئن خود با قاهره را به این سادگی از دست بدهند و ژنرال قدرتمند مصری آنها را مجبور کند تا از مجاری شفاف رسمی آنها را وادار به ارائه توضیح در زمینه رفتارهای خود نمایند.
این روزنامه صهیونیستی در بخش دیگری از مقاله اش، در رابطه با عملیات ارتش مصر در سینا می نویسد که ارتش مصر در چند روز گذشته تصمیم گرفته است تا اجازه دهد شماری از تونل ها میان غزه و سینا که از آنها برای نقل و انتقال سلاح استفاده نمی شود، همچنان مورد استفاده قرار گیرند. همچنین گذرگاه رفح را به طور موقت باز گذاشته است تا مصر به دست داشتن در ایجاد فاجعه انسانی در غزه متهم نشود و گروه های فلسطینی، اراضی اشغالی 1948 را مورد حملات موشکی خود قرار ندهند.

پربیننده ترین خبرها