نماد اخوانی ها و جنگ میان مخالفان و موافقان مرسی

نماد اخوانی ها و جنگ میان مخالفان و موافقان مرسی
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 11:19

انگشتان ...اصطلاحی است كه محمد مرسي رئيس جمهور بركنار شده مصر از آن در سخنراني هاي خود زياد استفاده مي كرد و منظورش از آن عناصر فتنه گر و برهم زننده ثبات كشور بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين نماد به خصوص از وقتي اردوغان نخست وزير تركيه بعد از سخنراني در همايشي در حمايت از اخوان المسلمين مصر چهار انگشت خودش را بالا برد؛ توسط طرفداران اخوان هم به كار گرفته شد.
جنگ اينترنتي بين موافقان و مخالفان مرسي هم وقتي شروع شد كه برخي سايت هاي وابسته به اخوان از تصوير اردوغان درحالي كه چهار انگشت خود را به نمايش گذاشته بود و كنار آن نوشته شده بود: رابعه، نماد پايداري؛ استفاده كردند و مخالفان هم براي تلافي، تصوير يك كف دست را در سايت هاي خود به نمايش گذاشتند كه روي آن نوشته بود: "پنج انگشت در چشم كسي كه سيسي را ببيند و بر پيامبر صلوات نفرستد".

اين جنگ با اظهار نظرهاي تمسخرآميز كاربران درباره اين تصاوير شعله ورتر شد. يكي نوشت: "الان به حقيقت انگشت هايي كه صحنه گردان حوادث مصر بودند پي برديم"  وديگري نوشت: "اين چهار انگشت به اين معني است كه اگر مرسي چهار سال در مسند قدرت باقي مي ماند مصر را به طور كامل نابود مي كرد! والله اعلم".

تعدادي از مخالفان مرسي هم نماد چهار انگشت را به شكل تمسخر آميز به كار گرفتند و اين بار جنگ دستها و انگشت ها در مصر علني شد و ديگر به قول مرسي پنهان و پشت پرده نبود. يكي از این كاريكاتورها چهارانگشت را درحالی  كه سلاحی را بالا برده به نمایش می گذارد که نشانگر عدم مسالمت هواخواهان مرسي و به كارگرفتن سلاح توسط آنان است.
اما اين نماد چهار انگشتي كه توسط طرفداران محمد مرسي در تظاهرات و صفحات اينترنتي استفاده مي شد و به نماد پيروزي تبديل شده بود در واقع اشاره اي است به ميدان رابعه العدويه كه هواخواهان مرسي براي روزهاي متوالي درآن تجمع كردند و در نهايت و  بعد از كشته شدن صدها و مجروحيت هزاران نفر، توسط  نيروهاي امنيتي متفرق شدند.
تمسخر نماد جديد هواخواهان مرسي فقط به مضمون تصاوير آن بسنده نكرد و حتي رنگ آن را كه تركيبي از زرد و سياه است را نيز شامل شد. خيلي ها از تركيب اين دو رنگ كه براي چشم آزاردهنده به نظر مي رسيد انتقاد كردند و از عباراتي مانند " خدا به دادم رسيد وگرنه رنگ زرد كورم مي كرد" استفاده كردند.
رجب طيب اردوغان نيز مورد انتقاد شديد كاربران شبكه هاي اجتماعي قرار گرفت و آنها نوشتند: آقاي اردوغان اميدواريم فراموش نكرده باشي كه دوستان اخواني ات وقتي آنها را به مدني كردن دولتشان توصيه كردي به تو تاختند.... همه نقش بر آب شد... ديگر نه سلطان ماند و نه خليفه...!!

گفتنی است اردوغان در ادامه حمایت هایش از اخوان المسلمین و بحران اخیر مصر قصد دارد نام یکی از میادین ترکیه را به رابعه العدویه تغییر دهد.

 

پربیننده ترین خبرها