سردرگمی آمریکایی ها در مصر

سردرگمی آمریکایی ها در مصر
پنج‌شنبه 31 مرداد 1392 - 14:12

العالم، قاهره - استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا، اختلاف میان مسئولان این کشور درباره کمک به مصر را نشانه سردرگمی درقبال بحران مصر و اختلاف عقیده با اروپا دانست.

" نبیل میخائیل " در مصاحبه با شبکه خبری العالم، گفت: توقف کمک های آمریکا به مصر بیانگر سردرگمی آمریکایی ها و اختلاف دیدگاه با اروپا در قبال بحران مصر است. توقف کمک ها به مصر باعث تضعیف آمریکا خواهد شد، زیرا اروپا به درخواست باراک اوباما برای تحریم مصر پایبند نخواهد بود و روسیه و کشورهای عربی به آمریکا برای صرف نظر کردن از تصمیم خود فشار خواهند آورد.

میخائیل افزود: اگر دولت اوباما کمک های خود به مصر را ازسربگیرد، با انتقاد و شکست دیپلماتیک مواجه می شود و احتمالا این کمک ها ازسرگرفته خواهد شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج واشنگتن بیان کرد: به نظر می رسد که وزارت خارجه، وزارت دفاع و سرویس های اطلاعاتی آمریکا با تداوم اعطای کمک ها به مصر موافق هستند، اما کاخ سفید و برخی اعضای کنگره خواستار توقف این کمک ها هستند.

این استاد مصری دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: اوباما درپی بحرانی کردن روابط با مصر و با حماقت تمام درپی یافتن بهانه هائی برای دخالت در امور سیاسی این کشوراست، اما این امر باعث تیرگی روابط واشنگتن و قاهره خواهد شد.

میخائیل با اشاره به اینکه دولت مصر هرگز از تصمیم خود مبنی بر محاکمه محمد مرسی رئیس جمهوری معزول و منحل کردن اخوان المسلمین منصرف نخواهد شد ، افزود : مصریا باید از کمک های آمریکا صرف نظر کند یا اینکه حمایت کشورهای عربی را جلب کند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و اروپا قادر به تحریم مصر هستند، اما قادر به تغییر نظام حاکم نیستند، ادامه داد: اکثر مردم از نظام کنونی حمایت می کنند و دولت پشتوانه مردمی دارد. اگر آمریکا اعلام کند که کمک هایش را به این کشور قطع خواهد کرد ، 20 میلیون مصری به خیابان ها خواهند ریخت و شعار ضد آمریکائی سرخواهند داد و تظاهرات اعتراض آمیزی نیز در سودان، تونس و ترکیه برای اعلام حمایت ازقاهره و مخالفت با امپریالیسم آمریکا برگزار خواهد شد.

استاد دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرد: مصر نیازی به کمک های آمریکا ندارد و کشورهای عربی کمک های مورد نیاز آن را تأمین خواهند کرد؛ اما اگر اوباما در تصمیم توقف کمک های اعطائی به قاهره بازنگری نکند، احساسات ضدآمریکائی در منطقه آغاز شده و واشنگتن متحد راهبردی خود را از دست خواهد داد.

میخائیل افزود : تکیه کردن اخوان المسلمین به واشنگتن در این مرحله از تاریخ مصر اشتباه سیاسی است. اخوان المسلمین اشتباهات زیادی را در تاریخ فعالیت خود مرتکب شده است و پایگاه مردمی خود را نیز از دست داده است.

میخائیل گفت: اگر اوباما دستوری نهائی در خصوص تحریم مصر صادر کند، برنده این میدان مصر، دیگر کشورهای عربی و ایران خواهند بود و ترکیه که از اخوان المسلمین حمایت می کند، شکست خورده میدان است.

8/22

پربیننده ترین خبرها