مصری‌ها: کمک آمریکا را نمی‌خواهیم

مصری‌ها: کمک آمریکا را نمی‌خواهیم
چهارشنبه 6 شهريور 1392 - 12:38

قاهره، العالم- احزاب سياسي مصر با برگزاری همایشی، با ارائه طرحهایي براي خروج از وضعيت بحراني فعلي، خواهان نفي سلطه بيگانه به خصوص آمريكا بر كشورشان شدند و از دولت مصر خواستند كمك هاي واشنگتن را نپذيرد.

سران جنبش 6 آوريل اعلام كردند که در نتيجه افزايش نگراني ها و بحران در جامعه مصر در پی اقدامات خشونت بار و تروريستی طرح خود را برای برون رفت از این بحران ارایه داده اند.

احمد ماهر از فعالان جنبش 6 آوريل روز چهارشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم تصریح کرد: ما مي خواهيم يك هيات قضايي يا گروهي بي طرف به موضوع برخورد با معترضان و متفرق كردن تحصن كنندگان حامی محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، در ميدان رابعه العدويه و النهضه بپردازد و درباره كشته شدن برخي زندانيان، ترور سربازان مصري در منطقه سينا و ساير حوادث مهم تحقيق و نتيجه را اعلام نمايد.

جريان استقلال نیز كه شامل 25 حزب سياسي است اعتراض خود را نسبت به تغييرات قانوني كه توسط كميته ده نفره و به منظور اعلام به كميته پنجاه  نفره پيشنهاد شده بود، مطرح كرد.

اين اعتراض به طور خاص به نحوه انتخابات پارلماني آينده مربوط مي شد كه پيشنهاد شده بود به صورت نظام فردي انجام شود. جریان استقلال این نوع انتخابات را  باعث هدر رفتن راي نامزدها و قدرت گرفتن دوباره سرمايه داري و تعصبات می داند.

مدحت نجيب رئيس حزب الاحرار در گفت و گو با العالم اظهار داشت: وقتي که جای دموکراسی، نظام فردي حاكم شود هر نامزد سعي دارد نظر احزاب سياسي را به خود جلب كند و در نتيجه نظام متکی به قدرت مردم شکل نخواهد گرفت بلکه نظامی مبتني بر سرمايه داري ایجاد خواهد شد و افرادي با جهت گيري هاي نامشخص روي كار خواهند آمد.

گروه هاي مختلف سياسي و انقلابي در حاشيه همايش "از آمريكا كمك نمي خواهيم" با برگزاری كنفرانس مطبوعاتي به آثار منفي كمك آمريكا به اقتصاد مصر پرداخته و آن را مانع تحقق عدالت اجتماعي در کشور ارزيابي كردند.

اين اقدام گروه های مصری در هماهنگي با وزارت خارجه مصر صورت گرفت که از  پذيرش پيشنهاد تركيه مبني بر گسیل ديپلمات هاي جديد و پیوستن آنها به هيات ديپلمات خود در قاهره خودداری کرد.
ناظران معتقدند اقدام وزارت خارجه در چارچوب سلسله اقداماتي است كه مصر در برهه اخير در پاسخ به مواضع و اظهارات تحريك آميز مسوولان تركيه انجام داده است. اظهاراتي كه قاهره آن را دخالت آشكار تركيه در امور داخلي مصر برشمرد.
39

پربیننده ترین خبرها