بشار اسد: جنگ علیه سوریه منطقه را به آتش می کشد

بشار اسد: جنگ علیه سوریه منطقه را به آتش می کشد
سه شنبه 12 شهريور 1392 - 11:09

رئیس جمهور سوریه درباره خطر بروز جنگ منطقه ای هشدار داد و تاکید کرد تاریخ منطقه ما می گوید زمانی که ملت ها از خودشان دفاع می کنند، پیروز می شوند و ما نیز پیروز خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم پس از آنکه بخش های کوتاهی از مصاحبه مشروح بشار اسد رئیس جمهور سوریه با روزنامه فرانسوی لوفیگارو منتشر و بازتاب وسیعی هم داشت، امروز این روزنامه، این مصاحبه را منتشر کرد که در آن رئیس جمهور سوریه با تاکید بر مواضع پیشین خود تاکید می کند در برابر هر گونه تجاوزی مقاومت می کند.

اسد اتهامات علیه نیروهای سوریه درباره حمله با سلاح شیمیایی به غوطه دمشق در 21 اوت گذشته را به تمسخر گرفت و گفت کشورهای غربی اگر می توانند یک دلیل برای این مسئله ارائه کنند.

وی در ادامه از دولت فرانسه که تابع آمریکا شده است انتقاد کرد و هشدار داد هرگونه تجاوز به سوریه ممکن است به بروز جنگ منطقه ای منجر شود.

رئیس جمهور سوریه که برای اولین بار پس از تهدیدات اخیر غرب مبنی بر حمله نظامی به سوریه با یک روزنامه فرانسوی که دولت حاکم بر آن طرفدار حمله به سوریه است، درباره تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای به تاخیر انداختن حملات نظامی به سوریه، اظهار داشت: برخی گفتند اوباما ضعیف است زیرا از زمان تجاوز عقب نشینی کرده یا آن را چند روز یا چند هفته به تاخیر انداخته است و برخی نیز گفتند او رئیس جمهور یک کشور بزرگ و قدرتمند است زیرا به جنگ علیه سوریه تهدید کرده است.

اسد افزود: از نظر ما قوی کسی است که مانع از جنگ می شود نه کسی که آن را به راه می اندازد. قوی کسی است که می ایستد و به اشتباهی که مرتکب شده است اعتراف می کند؛ اگر اوباما قوی بود می ایستاد و می گفت دلیلی برای استفاده سوریه از سلاح شیمیایی نداریم. 

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: تنها راه تحقیقات سازمان ملل متحد است بنابراین باید همگی به شورای امنیت بازگردیم اما به نظر من او ضعیف بود زیرا تحت برخی فشارهای داخلی قرار گرفت و به جنگ تهدید کرد همانطور که گفتم قوی کسی است که مانع از جنگ می شود نه کسی که آن را به راه می اندازد.

بشار اسد از اعضای کنگره آمریکا خواست به این موضوع بیندیشند که جنگ ها چه نتیجه ای برای آمریکا یا حتی اروپا داشته است، جهان از جنگ علیه لیبی چه چیزی به دست آورد و تروریسم آن را فرا گرفت؛ جهان از جنگ عراق و دیگر جنگ ها چه چیزی بدست آورد و جهان از حمایت از تروریسم در سوریه چه چیزی بدست خواهد آورد؟
رئیس جمهور سوریه تاکید کرد اگر به طور منطقی بیندیشند و به مصلحت کشورشان توجه کنند، در اینگونه جنگ ها مصلحتی برای خودشان نخواهند دید و در بسیاری از موارد منطق در مواضع سیاسی آنها حاکم نیست.

وی درباره واکنش دمشق به هرگونه تجاوزی، تصریح کرد: خاورمیانه بشکه باروت است و آتش به این بشکه خیلی نزدیک شده است پس موضوع فقط واکنش سوریه نیست بلکه این است که بعد از اولین حمله چه اتفاقی خواهد افتاد. کسی که طرح جنگ را تهیه می کند می تواند فقط درباره اولین اقدام سخن بگوید یعنی اینکه چه اقدامی انجام خواهد داد اما بعد از آن کسی نمی تواند بداند چه اتفاقی خواهد افتاد و زمانی که بشکه باروت منفجر شود همه کنترل را از دست خواهند داد. کسی پاسخی برای اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، ندارد اما قطعا! نتیجه آن هرج و مرج و جنگ ها و افراط گرایی است و پیامدهای آن همه جا را فراخواهد گرفت.

بشار اسد درباره خطر بروز جنگ منطقه ای هشدار داد و گفت: این خطر در جایگاه نخست است و موضوع امروز فقط به سوریه مربوط نمی شود بلکه به همه منطقه مربوط است و طبیعی است که چالش ها منطقه ای باشد نه فقط سوری.

رئیس جمهور سوریه از پاسخ دادن به این سوال که آیا اسرائیل یکی از اهداف سوریه خواهد بود، خودداری کرد و گفت: آیا انتظار دارید اعلام کنم که پاسخ چگونه خواهد بود؟ غیر منطقی است که طرح خود را اعلام کنیم اما همانطور که گفتم از آنجا که بازیگران زیاد هستند سخن گفتن از یک بازیگر از اهمیت آنچه رخ خواهد داد، می کاهد.
بشار اسد درباره خطری که اردن را تهدید می کند، تاکید کرد: سیاست ما این است که مشکلاتمان را به کشورهای همسایه منتقل نکنیم بنابراین با هزاران نفر از تروریست هایی که قبلا از اردن آمدند برخورد می کردیم و آنها را داخل سوریه هدف قرار می دادیم. همچنین اردن اعلام کرد که نقطه شروع هیچ عملیات نظامی علیه سوریه نخواهد بود اما اگر در هدف قرار دادن تروریسم در سوریه با شکست مواجه شویم طبیعتا به کشورهای دیگر منتقل خواهد شد و افراط گرایی و هرج و مرج را گسترش خواهد داد.

وی درباره اینکه آیا دمشق روی حمایت ایران و حزب الله در صورت حمله غرب حساب باز می کند ، گفت اکنون نمی خواهم به نیابت از آنها سخن بگویم. اما سخنان آنها واضح و روشن بود. از آنجا که گفته ایم این مسئله منطقه ای است کسی نمی تواند منافع سوریه را از ایران و منافع سوریه و ایران و حزب الله را از منافع کشورهای دیگری که با ما هستند، جدا کند. 

اسد افزود: امروز ثبات این منطقه به اوضاع سوریه بستگی دارد و روسیه از این موضوع آگاه است به همین علت روسیه از رئیس جمهور دفاع نمی کند بلکه از کشور سوریه و ثبات در این منطقه دفاع می کند زیرا این مسئله بر روسیه نیز تاثیر خواهد گذاشت. هرگونه نگاهی به اوضاع با عنوان ائتلاف سوریه با ایران نگاه ضعیف و محدودی است و موضوع بزرگتر از آن است.  

رئیس جمهور سوریه درباره راه حل بحران این کشور، تصریح کرد: سخن گفتن از راه حل بحران در ابتدای آن با سخن گفتن از راه حل امروز کاملا تفاوت دارد. من از ابتدا گفتم که راه حل از طریق گفتگو امکان پذیر است و این گفتگو به راه حل منجر و ایده ها از طریق اقدامات سیاسی اجرا می شود. اما امروز اوضاع متفاوت است ما با تروریست ها می جنگیم و هشتاد-نود درصد کسانی که با آنها می جنگیم از القاعده هستند و اصلاح و سیاست و قوانین برای آنها مهم نیست و تنها با از بین بردن آنها می توان با آنها برخورد کرد در این صورت می توانیم از اقدامات سیاسی سخن بگوییم بنابراین راه حل امروز، توقف وارد کردن تروریست ها از خارج سوریه و توقف حمایت مالی و تسلیحاتی و هرگونه حمایت دیگر از آنها است.
 
بشار اسد، عربستان سعودی را در درجه اول و ترکیه و اردن (از طریق قاچاق افراد مسلح) و فرانسه و انگلیس و آمریکا به حمایت از افراد مسلح متهم کرد.

وی درباره تغییر در روابط با فرانسه به ویژه در دوره نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق این کشور، گفت: رابطه دوستانه نبود؛ تلاشی برای تغییر گرایش سیاست سوریه از سوی فرانسه به دستور آمریکا صورت گرفت و این موضوع برای ما روشن بود و حتی تحول مثبت در قبال سوریه درسال 2008 با تاثیر قطر بود. سیاست فرانسه در قبال سوریه کاملا تابع خواسته قطر و آمریکا بود.

بشار اسد از پاسخ دادن به این سوال که آیا منافع فرانسه در سوریه یا منطقه در صورت شرکت در تجاوز هدف قرار خواهد گرفت، طفره رفت و گفت: نمی دانم هدف قرار خواهد گرفت یا نه. این، به پیامدهای جنگ بستگی دارد اما به طور قطع منافع خود را از دست خواهد داد.

رئیس جمهور سوریه گفت ما درگیری را انتخاب نکردیم؛ دو گزینه پیش رو داریم یا اینکه بجنگیم و از کشورمان در برابر تروریسم دفاع کنیم یا اینکه تسلیم شویم. تاریخ ما در منطقه به یاد ما نمی آورد که قبلا تسلیم شده باشیم. این منطقه همیشه درگیر جنگ بوده اما تسلیم نشده، نمی شود و نخواهد شد. تاریخ منطقه ما می گوید زمانی که ملتها از خودشان دفاع می کنند، پیروز می شوند و این جنگ، جنگ رئیس جمهور و دولت نیست، جنگ همه میهن است و پیروز خواهیم شد. 

بشار اسد درباره اینکه آیا کشور فرانسه امروز دشمن سوریه است، گفت به اندازه ای که سیاست کشور فرانسه درقبال ملت سوریه خصمانه است، دشمن آن است و این دشمنی زمانی که کشور فرانسه سیاست های خود را تغییر دهد، به پایان می رسد.

 

پربیننده ترین خبرها