درگیری مستمر "دولت عراق و شام" با "ارتش آزاد"

درگیری مستمر
پنج‌شنبه 21 شهريور 1392 - 23:12

تعداد گروه های مسلح و تروریستی حاضر در سوریه روز به روز افزایش می یابد و گفته می شود که تعداد آنها به 1750 گروه رسیده است.

به گزارش شبکه خبری العالم،  تعداد گروه های تروریستی در سوریه با توجه به اختلافات و انشعابات روزافزون، بسیار زیاد شده است، که در رأس آنها می توان به "ارتش آزاد" و "دولت شام و عراق" اشاره کرد؛ گروهکی که تلاش کرد با "جبهه النصره" ادغام شود، اما النصره با این ادغام مخالفت کرد.

اختلاف میان این گروه ها روز به روز بیشتر می شود و عملیات ترور و آدم ربایی و درگیری بر سر قدرت گسترش می یابد، اما از بارزترین این اختلافات، اختلاف میان "ارتش آزاد" و "دولت شام و عراق" است و تازه ترین آنها، در ریف ادلب روی داد.

به نوشته "المنار"، منابع رسانه ای اعلام کردند که تشکل وابسته به گروه القاعده "ابوعبیده البنشی" یکی از رهبران ارتش آزاد را به قتل رسانده است. البنشی یکی از سرکردگان جنبش موسوم به "احرار الشام" بود.

به گفته این منابع، عملیات ترور پس از آن صورت گرفت که "دولت شام و عراق" تعدادی از امدادرسانان مالزیایی و سوری و ترک را به عنوان گروگان نزد خود نگه داشت و پس از آن برخی از تیپهای ارتش موسوم به آزاد برای آزادی گروگان ها وارد عمل شدند که این امر منجر به درگیری و قتل ابوعبیده البنشی شد.

از سوی دیگر، یک منبع رسانه ای در ارتش آزاد نیز تاکید کرد که گروه "دولت عراق و شام اسلامی" به شبه نظامیانی مبدل شده همه جداشدگان را بدون استثنا ترور می کند و در مناطق الغوطه و ریف غربی دمشق آنها را تعقیب می نماید.

این گونه حوادث در سوریه بارها تکرار شده است که نشاندهنده تنش روزافزون میان گروه های مسلح تحت پوشش "ارتش آزاد" و گروه های موسوم به "جهادی" است که بخش عمده آنها را عناصر غیرسوری تشکیل می دهند.

بنا به گزارش مرکز نظارت حقوق بشر سوریه، گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" که وابسته به گروه القاعده است، از مدتی پیش اقدام به سربریدن یک فرمانده گردان در استان ادلب در شمال غرب سوریه کرد. این امر پس از درگیری میان عناصر گروه مذکور با عناصری از گردانهای دیگر در روستای الدانه صورت گرفت که طی آن دهها نفر کشته شدند.

تشکیل سازمان "دولت عراق و شام" از دل طرحی برآمد که از آن به "دولت اسلامی" در عراق تعبیر می شد و رهبری آن را ابوبکر البغدادی عهده دار بود. دولت عراق و شام همچنین در پی ادغام با جبهه النصره برآمد، اما جبهه النصره با اعلام وفاداری به ایمن الظواهری سرکرده القاعده، مسیر خود را از این گروهک جدا کرد.

شهر رقه در شمال سوریه اخیرا شاهد اعتراضات، تحصنها و تظاهراتی علیه گروه های مسلح بوده است. همچنین کشته شدن یک نوجوان 14 ساله به دست عناصری از "دولت عراق و شام" در مقابل چشمان خانواده اش در شهر حلب، اعتراضات گسترده ای را برانگیخت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها