سوریه نخستین گام را در باره سلاح شیمیایی برداشت

سوریه نخستین گام را در باره سلاح شیمیایی برداشت
جمعه 22 شهريور 1392 - 08:37

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش به عضویت معاهده منع گسترش سلاح شیمیایی در آمده است.

ربه گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم "بشار جعفری" تأکید کرد: سوریه اکنون عضو کامل معاهده منع گسترش سلاح شیمیایی است.
جعفری در نیویورک به خبرنگاران گفت: پس از ارائه مدارک لازم به سازمان ملل متحد، سوریه اکنون به صورت قانونی عضو کامل این معاهده است.

در پی افزایش جنجالهای تبلیغاتی و تحرکات آمریکا برای تحریک افکار عمومی جهت حمله به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی، روسیه طرحی را به منظور نظارت بین المللی بر ذخایر سلاح شیمیایی سوریه ارائه کرد.

روسیه در طرح خود پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را داد که با استقبال مسئولان سوری همراه شد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که اجرایی شدن این طرح می‌تواند حمله احتمالی آمریکا به سوریه را متوقف کند.

"ولاديمير پوتين" رئیس جمهور روسیه در واکنش به افزایش تهدیدها برای حمله به سوریه گفته است: عناصر مسلح از سلاح شيميايي استفاده كرده اند نه نظام بشاراسد. آنها در 21 اگوست نزديك دمشق و با هدف تحريك آمريكا براي مداخله نظامي، چنين اقدامي انجام داده اند.

اسد: نظارت بر سلاح شیمیایی به دلیل تهدیدهای آمریکا نیست

از سوی دیگر "بشار اسد" رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه روسیه 24 گفت: تصمیم سوریه مبنی بر نظارت سلاح‌های شیمیایی به دلیل تهدیدهای آمریکا نیست، بلکه این اقدام به دلیل پیشنهاد روسیه انجام می‌شود.

رییس جمهور سوریه خاطرنشان کرد که دمشق فقط زمانی نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود را خواهد پذیرفت که آمریکا تهدید به حمله علیه سوریه را متوقف کند.

بشار اسد همچنین گفت که دمشق یک ماه پس از پیوستن به معاهده منع تولید سلاح‌های شیمیایی اطلاعات مربوط به زرادخانه خود را به سازمان ملل ارائه می‌کند.

به گفته رییس جمهوری سوریه، این «روند استاندارد» است و کشورش آن را انجام خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها