هشدار عفو بین الملل درباره فروش گاز اشک آور به ترکیه

هشدار عفو بین الملل درباره فروش گاز اشک آور به ترکیه
شنبه 23 شهريور 1392 - 12:28

العالم - با آغاز مجدد تظاهرات ضد دولتی در ترکیه و استفاده گسترده پلیس این کشور از گاز اشک آور برای سرکوب معترضان، سازمان عفو بین الملل خواستار توقف صادرات گاز اشک اور به ترکیه شده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، کشته شدن احمد آتاکان جوان 22 ساله اهل انتاکیه در دوشنبه گذشته (نهم سپتامبر) بار دیگر خشم مردم را در مناطق مختلف ترکیه شعله ور کرد. به گفته مخالفان ترک، احمد آتاکان در تظاهرات ضد دولتی در جنوب ترکیه، بر اثر اصابت کپسول گاز اشک آور از ناحیه سر به شدت زخمی شد و سپس در بیمارستان جان سپرد. 

پنجشنبه شب و اوایل صبح جمعه نیروی پلیس ضد شورش ترکیه و معترضان ضد دولتی، در چهارمین روز متوالی تظاهرات بار یکدیگر شدند. نیروهای امنیتی ترک در بسیاری از شهرهای این کشور همانند گذشته برای سرکوب معترضان به صورت گسترده از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

روز جمعه سازمان عفو بین الملل از کشورهایی که گاز اشک آور و دیگر محصولات ضد شورش تهیه می کنند، درخواست کرد فروش و صادرات محصولات خود را به ترکیه متوقف کنند.

شبکه "آرتی" روسیه گزارش داد، خشونت پلیس ترکیه در برخورد با معترضان که در دور اول تظاهرات در ماه ژوئن انتقادات بسیاری از کشورها را به همراه داشت، باعث شد تا «اندرو گاردنر» محقق ارشد سازمان عفو بین الملل خواستار اعمال فشار کشورهای جهان به ترکیه، برای تغییر روش برخورد با معترضان شود.

بنا بر گزارشات منتشر شده، دولت ترکیه به کشورهایی مثل آمریکا، برزیل، هند و کره جنوبی سفارش خرید 100هزار کپسول گاز اشک آور و بیش از 100خودروی زره پوش شهری داده است.

احمد آتاکان ششمین قربانی اعتراضات ضد دولتی در ترکیه از ماه ژوئن است. ناآرامي در ترکيه از 31 ماه می سال 2013 با اعتراض به پروژه ساخت و ساز پارک "گزی" به تحصن در این پارک و همچنین میدان تقسیم استانبول منجر شد، و این اعتراضها به سرعت در سراسر این کشور گسترش یافت.

عفو بین الملل از رژیم صهیونیستی و انگلیس به عنوان طرفهای صادر کننده تجهیزات ضد شورش به ترکیه نام برده است، و از اتحادیه اروپا خواسته برای تغییر رفتار دولت ترکیه و احترام به حقوق اولیه شهروندان ترک همانند حق آزادی بیان و برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز فشار وارد کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها