اذعان ولیعهد عربستان به برخی مشکلات داخلی

اذعان ولیعهد عربستان به برخی مشکلات داخلی
دوشنبه 1 مهر 1392 - 12:52

ولیعهد عربستان سعودی با اذعان به وجود مشکلاتی مانند مسکن، بهداشت و بیکاری در این کشور نفت خیز مدعی شد، همه کسانی که در انتظار "بی ثبات شدن" این کشور بودند در دور اول شکست خوردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سلمان بن عبدالعزیز" امروز (دوشنبه) در مراسمی به مناسبت روز ملی عربستان تأکید کرد: این سالگرد درحالی فرا رسیده که عربستانی ها امروزه در امنیت، توسعه و ثبات به سر می برند.
سلمان که از سوی پادشاه عربستان به عنوان نایب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع این کشور نیز تعیین شده، خاطرنشان کرد: عربستان در جریان انقلابها در کشورهای عربی با تحصن ها و اعتراضهای محدودی در مناطق "شیعه" نشین مواجه شد – ولی همه کسانی که در انتظار متزلزل کردن ثبات کشور عربستان بودند در همان دور اول شکست خوردند.
سلمان با اذعان به وجود مشکلاتی در عربستان، اظهار داشت: کاستی هایی در برخی مسائل مانند مسکن، بیکاری، بهداشت، آموزش و خدمات اجتماعی وجود دارد؛ ولی باید فرصت داد تا با انتقاد و مشورت آنها را حل کنیم، نه اینکه به صورت ویرانگرانه حمله کنیم.
ادعای ولیعهد عربستان درخصوص تظاهرات محدود در مناطق شیعه نشین این کشور در حالی است که نیروهای امنیتی سعودی جهت سرکوب ساکنان این مناطق که برای درخواست حقوق سلب شده خود دست به اعتراضهای کاملا مسالمت زده بودند، به صورت مستقیم شهروندان را با گلوله های جنگی هدف قرار دادند و ده ها تن را بازداشت کردند.
در جریان این سرکوبهای خونبار چندین نفر از شهروندان به شهادت رسیده و شمار قابل توجهی نیز مجروح شدند. شماری از علمای سرشناس شیعه نیز مانند "نمر النمر" در جریان این سرکوبها بازداشت شدند و هنوز از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
ولیعهد سعودی گویا در این سخنان خود فراموش کرده که به اعتراضهای مستمر خانواده های بازداشت شدگان سیاسی که به صورت پراکنده در مناطق مختلف این کشور برگزار می شود، اشاره ای کند. بازداشت شدگانی که برخی از آنان حتی بدون محاکمه بیش از 15 سال است که در زندان هستند.
علاوه بر مشکلاتی که ولیعهد سعودی به آنها اشاره کرد، مردم این کشور نفت خیز و ثروتمند با بحران دیگری مانند فقر و دستمزدهای بسیار پایین مواجه هستند. به صورتی که فراخوانها و اعتراضها برای افزایش این دستمزدهای ناچیز روز به روز در حال بیشتر شدن است.
بحرانهای اجتماعی و تبعیض های جنسیتی نیز از مشکلاتی است که شهروندان و به ویژه زنان سعودی همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند. زنان در این کشور از هرگونه حقوق به عنوان یک شهروند محرومند، به صورتیکه هنوز شمار قابل توجهی از آنان شناسنامه و یا حتی کارت شناسایی ندارند و هویت این زنان در صورت لزوم با گواهی قیم آنان اثبات می شود.
زنان عربستانی علاوه بر این از حق رانندگی محرومند و نمی توانند بدون قیم و محرم خود از شهری به شهر دیگر بروند و یا حتی در برخی موارد از خانه خود نیز نمی توانند خارج شوند.
مسئولان سعودی در آغاز اعتراضها در مناطق مختلف این کشور  تدابیری را به قصد فریب مردم در پیش گرفتند که به عقیده ناظران عربستانی نتواست موفقیت چندانی را برای آنها کسب کند، چرا که تبیلغات آنان در خصوص اشتغال جوانان و اعطای وام به شهروندان فقط در حد وعده هایی بود که عملی نشد.

پربیننده ترین خبرها