دلیل خودکشی نهنگها و مشکل ریزگردها از زبان ابتکار

دلیل خودکشی نهنگها و مشکل ریزگردها از زبان ابتکار
سه شنبه 2 مهر 1392 - 17:45

رئیس سازمان محیط زیست ایران، چالش های محیط زیستی پیش روی کشور را دارای دو منشأ داخلی و خارجی دانست و بر ضرورت فعالیت در هر دو عرصه برای مقابله با این چالش ها تاکید کرد.

دکتر "معصومه ابتکار" روز سه شنبه در برنامه "رای و قضیه" شبکه خبری العالم، آلودگی هوا را به سبب تاثیرگذاری بر سلامت 30 میلیون شهروند ایرانی از مهم ترین چالش های داخلی زیست محیطی برشمرد و گفت: منشا آلودگی هوا، صنعتی است و خودروها در این مجال به سبب داشتن سوخت غیراستاندارد، سهم به سزایی دارند، برای رسیدگی به این مشکل، برنامه هایی بلند مدت در نظر گرفته شده است که امیدوارم در این دوره، عملی شوند.
وی افزود: در این زمینه، علاوه بر تلاش برای استفاده هر چه بیشتر از گاز طبیعی، تلاش برای استاندارد کردن سوخت خودروها و برنامه های جامع دیگری برای شهرها، در نظر گرفته شده است که اجرای آن ها می تواند مشکل داخلی آلودگی هوا را حل کند.
منشأ خارجی آلودگی هوا و ریزگردها
معاون رئیس جمهور همچنین درباره منشأ خارجی آلودگی هوا، به گرد و غباری که از غرب و جنوب کشور وارد می شود، اشاره کرد و گفت: ورود گرد و غبار به کشورمان، مشکلات متعدد قلبی و عروقی در برخی از ماه های سال را سبب می شود و برای بخش های صنعتی، کشاورزی و حتی تجاری کشور نیز مشکل ساز می شود. برای حل این مشکل، نیازمند همکاری های بین المللی و دوجانبه با کشورهای همسایه هستیم.
ابتکار کشورهای عراق و عربستان را بیش از کشورهایی نظیر اردن و ترکیه عامل پدیده ریزگردها دانست و تاکید کرد که همکاری های مشترکی با عراق آغاز شده است که اصلی ترین منشأ ریزگردها و گرد و غباری که گاه حتی تا پایتخت ایران را درمی نوردد به شمار می رود.
وی با بیان این که منشأ ریزگردهای عراق، تالاب ها هستند، کشت گیاهان متناسب با محیط زیست تالاب ها و مدیریت آب ها را دو اقدام تاثیرگذار در جهت تثبیت خاک و حل این مشکل برشمرد.
مشکلات محیط زیست خلیج فارس
ابتکار با اشاره به مشکلاتی که کشورهای همسایه برای آب های خلیج فارس ایجاد کرده اند، اظهار داشت:  تردد بی رویه کشتی ها و نفت کش ها و جنگ های اخیر در خلیج فارس، نشت نفت در آب های آن،  فعالیت های برخی کشورها نظیر احداث سرزمین های جدید داخل دریا یا فعالیت آب شیرین کن ها در آب های خلیج فارس از عوامل لطمه خوردن به ذخایر دریایی و مرجان ها خلیج فارس است، که میلیون ها انسان در حاشیه آن، از ثروت های آبی آن ارتزاق می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با تکیه بر رویکرد خارجی دولت تدبیر و امید که گسترش روابط با کشورهای خارجی است، این مشکلات و سایر مشکلات زیست محیطی آب های مشترک و منطقه حل و فصل شود.
دلیل خودکشی نهنگها
رئیس سازمان محیط زیست ایران به یک نمونه از لطمه های جنگ ها بر زیست بوم منطقه اشاره کرد و گفت: برای نمونه می توان به پدیده خودکشی نهنگ ها اشاره کرد که تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که استفاده زیردریایی های نظامی از امواج سونار برای فعالیت های خود، بر آبزیان و به ویژه نهنگ ها و دلفین ها تاثیر منفی می گذارد و سیستم راهبری آن ها را مختل می کند و وقتی آن ها به خشکی می آیند، در واقع راه را گم کرده اند.
وی ابراز امیدواری کرد: بهبودی روابط با کشورهای همسایه، بتواند به حل ریشه ای این گونه مسائل و جلوگیری از دخالت های نظامی و جنگ ها منجر شود و رعایت سخت گیرانه روابط تجاری به منظور حفظ محیط زیست، باب شود.
دکتر معصومه ابتکار همچنین از دریافت نامه تبریک از سازمان ملل به مناسبت انتصاب به سمت ریاست سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: در این نامه، سازمان ملل برای همکاری جهت حل مساله ریزگردها و تشکیل صندوق بین المللی برای کمک به این موضوع برای حل و فصل این مساله در عراق و دیگر کشورهای منطقه اعلام آمادگی کرده است.
حل مسائل آبی ایران و عراق برپایه دیپلماسی مشترک
وی سپس در پاسخ به سئوالی درباره مسائل آبی ایران و عراق، بر ضرورت حل و فصل این مسائل برپایه دیپلماسی مشترک تاکید کرد.
رئیس سازمان محیط زیست ایران، بحث متصل کردن دریای خزر به خلیج فارس را، مبحثی کارشناسی نشده و عاری از هرگونه صرفه محیط زیستی و اقتصادی دانست و گفت: کشاورزی ایران هنوز به شیوه سنتی صورت می گیرد و این مساله، سبب هدررفت قابل ملاحظه ای در به کارگیری منابع آبی می شود. اگر ما بتوانیم جلوی هدر رفتن آب های سرزمینی را گرفته و مدیریتی صحیح در بکارگیری آب ها داشته باشیم، فلات مرکزی به برنامه های کارشناسی نشده ای نظیر متصل کردن دریای خزر به خلیج فارس نیاز نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها