اوباما به دنبال آزمودن راه دیپلماتیک با ایران

اوباما به دنبال آزمودن راه دیپلماتیک با ایران
سه شنبه 2 مهر 1392 - 18:32

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به ریشه های عمیق بی اعتمادی بین ایران و آمریکا، تأکید کرد که باید راه دیپلماتیک را آزمود.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "باراک اوباما" در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: از آنجا که "روحانی" به دنبال رسیدن به توافق است، از "جان کری" (وزیر خارجه آمریکا) خواستم این راهکار را با دولت ایران برای همکاری با اتحادیه اروپا و انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین اداره کند.
وی افزود: عبور از موانع به نظر بسیار دشوار می آید، ولی من اعتقاد دارم که باید راه دیپلماتیک را آزمود.
اوباما با اشاره به بی اعتمادی دو کشور به یکدیگر از سال 1979، اظهار داشت: فکر نمی کنم که این مسأله دشوار را بتوان در یک شب حل کرد، چرا که ریشه های این بی اعتمادی بسیار عمیق است.
اوباما ادامه داد: ولی من اطمینان دارم که حل مسأله برنامه هسته ای ایران، درها را ه سوی روابط متفاوت بر اساس منافع و احترام مقابل می گشاید.
اوباما خاطرنشان کرد: ما به دنبال تغییر نظام (ایران) نیستیم و به حقوق ایرانی ها برای دستیابی به انرژی مسالمت آمیز هسته ای احترام می گذاریم؛ و این اطمینان با سخنان آشکار مسئولان ایرانی حتی رهبر این کشور همراه است .. باید این امر پایه ای برای توافق بر سر برنامه هسته ای باشد.
رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد: آمریکا راهکار دیپلماتیک را ترجیح می دهد، ولی ما همچنان بر جلوگیری از دستیابی (ایران) به سلاح هسته ای مصمم هستیم.
اوباما با این ادعا که اقدامات دولت ایران موجب تصویب تحریم های کنونی شده، ادامه داد: برای موفقیت این راهکار، باید سخنان صلح جویانه با عملکرد شفاف و قابل بررسی همراه شود.

پربیننده ترین خبرها