نظر روسیه درباره محل نابودسازی سلاح شیمیایی سوریه

نظر روسیه درباره محل نابودسازی سلاح شیمیایی سوریه
پنج‌شنبه 4 مهر 1392 - 19:35

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که نابودسازی سلاح شیمیایی سوریه باید در داخل خاک این کشور صورت گیرد.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی ریابکوف" گفت: بهترین روش نابودسازی سلاح شیمیایی در خاک خود سوریه است، بویژه آنکه کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌ شیمیایی که سوریه به تازگی به آن پیوسته است، خروج این تسلیحات از خاک کشورها را ممنوع کرده است.

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از ریابکوف اعلام کرد: روسیه در فرایند نابودسازی تسلیحات شیمیایی سوریه در خاک این کشور مشارکت خواهد کرد، اما امکان انتقال این تسلیحات به خاک روسیه وجود ندارد این مساله در خصوص دفع زباله‌های رادیواکتیو خارجی نیز وضع صدق می کند.

معاون وزیر خارجه روسیه در حاشیه بازدید از نمایشگاه نظامی "Russia Arms Expo" در شهر "نیجنی تاگل" روسیه قاطعانه تاکید کرد که مسکو دلیلی برای تغییر شروط کنوانسیون در خصوص ممنوعیت انتقال آنها به خارج از مرزها نمی‌بیند. البته هر کنوانسیونی می‌توانند دچار تغییرات استثنایی شود، "ولی  ضرورتی در این مورد نمی‌بینیم و معتقدیم که روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی می‌تواند بطور موثر و با موفقیت در خاک سوریه اجرا شود."

برنامه برای تکرار سناریوی لیبی در سوریه

ریابکوف سپس با انتقاد از برخی کشورهای عضو ناتو، از تلاش این کشورها برای تکرار سناریوی لیبی در سوریه پرده برداشت و هشدار داد: این کشورها با اقدامات خود، اصول تعیین شده از سوی شورای امنیت را نقض می کنند و روسیه کاملا با این گونه اقدامات در عرصه بین المللی مخالف است.

وی با بیان این که مرحله نابودسازی سلاح شیمیایی در سوریه، نیازمند حمایت و پشتیبانی از نهادهای اجرای این طرح است، تاکید کرد که روسیه، برای حمایت و پشتیبانی از این نهادها، هنگام اجرای این برنامه اعلام آمادگی می کند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین با اعلام حمایت از ادامه فعالیت بازرسان کمیته بین المللی بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، ابراز امیدواری کرد که گزارش پایانی بازرسان این کمیته، واقع نگر و خالی از نتیجه گیری های یکجانبه ای باشد که در داده های اولیه گزارش آن ها به سازمان ملل مشاهده کردیم.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها