همه آنچه که روحانی به اولاند گفت

همه آنچه که روحانی به اولاند گفت
جمعه 5 مهر 1392 - 21:47

چند هفته پس از تهديدهاي شديد اللحن آمريكا براي حمله به سوريه، فضاي مثبتي بر نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل به ويژه درباره ايران، برنامه هسته اي اين كشور و توافق روسيه و آمريكا در زمينه صدور قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل براي خلع تسليحات شيميايي سوريه حاكم شده است، بدون اينكه اشاره اي به تهديد به جنگ يا تحريم هاي ضد سوريه شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نضال حماده در گزارش هفتگی خود در سایت المنار لبنان با اشاره به این موضوع نوشت: فرانسه كه همواره در بحران زايي و متشنج كردن اوضاع در صف اول كشورها قرار داشته است، رئيس جمهوري آن به گفته برخي از خبرنگاراني كه او را در داخل هواپيمايش از پاريس به مالي همراهي مي كردند تا براي شركت در مراسم انتصاب ابوبكر كيتا رئيس جمهوري جديد مالي به اين كشور برود، در پاسخ به سوال يك خبرنگار از وعده هاي قبلي خود درباره تجهيز مخالفان سوري به سلاح كوتاه آمد و البته به سختي مي توان چنين چيزي را پذيرفت.

دیدار روحاني و اولاند
منابع غربي بلندپايه درباره مضمون ديداري كه حسن روحاني رئيس جمهور ايران و فرانسوا اولاند همتاي فرانسوي وي با يكديگر داشتند، گفتند كه رئيس جمهوري فرانسه به همتاي ايراني خود گفته است كه " از شما تضمين هايي درباره سلاح هسته اي و سلاح شيميايي مي خواهيم و همچنين مي خواهيم كه در انجام روند انتقال سياسي در سوريه كمك كنيد.

روحاني در پاسخ به وي گفت: "ما با اين مساله كه سوريه سلاح هاي شيميايي خود را تحويل دهد، مشكلي نداريم و به اين مساله معترض نيستيم ".

منابع ياد شده افزودند كه روحاني به رئيس جمهوري فرانسه گفت: ايران و روسيه آماده اند كه سلاح هاي شيميايي سوريه را به كشورهايي كه، تضمين هايي را براي آن خواهانند، انتقال دهند.

اين منابع همچنين اعلام كردند كه رئيس جمهوري ايران درباره سوريه به رئيس جمهوري فرانسه گفت كه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه براي انتخابات رياست جمهوري سوريه درسال 2014 نامزد خواهد شد.

منابع ياد شده افزودند كه از سخنان روحاني اين طور برداشت مي شود كه مي توان انتقال سلاح هاي شيميايي را بدون هيچ مشكلي انجام داد.

عربستان : نصرالله به گونه اي برخورد مي كند گويي كه تنها قدرت منطقه است
حماده در ادامه گزارش خود به اعتراض های عربستان به توافق بین المللی بر سر سوریه و قدرت حزب الله لبنان اشاره می کند و می نویسد: منابع غربي بلندپايه اعلام كرده اند كه بيشترين اعتراض به توافق حاصله در سازمان ملل از سوي عربستان صورت گرفت، زيرا اين كشور بيم آن دارد كه هر گونه توافق بين المللي ميان روسيه، ايران و آمريكا از نفوذ اين كشور در منطقه بكاهد و به همين دليل است كه عربستان براي به شكست كشاندن اين توافق تلاش مي كند.

منابع ياد شده همچنين اعلام كردند كه عربستاني ها بسيار از سخنراني اخير سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان خشمگين بودند و به غربي ها اعلام كردند كه نصرالله معتقد است كه حزب الله، تنها قدرت موجود در منطقه است.

اين منابع همچنين افزودند كه عبدالله بن عبد العزيز شاه عربستان از صداي رسا و لحن ِجدي سيد حسن نصرالله در سخنراني اخیر غافلگير شده است، به ويژه اينكه شاه عربستان به تازگی سعي كرده است با دعوت از روحاني براي شركت در حج امسال، از ميزان تنش با ايران بكاهد.

اين منابع همچنين گفتند كه نگراني و ترس عربستان طي دو هفته گذشته پس از انتشار گزارش هايي درباره نشست هاي امنيتي ميان عراق، تركيه و ايران افزايش يافته است.

نشست هاي سه جانبه امنيتي
این نویسنده لبنانی در مورد نشست های مذکور آورده است: ايران، عراق و تركيه از مدتي پيش نشست هاي امنيتي را با هدف تهيه پروتكل هاي همكاري امنيتي در مرزهاي سه كشور آغاز كرده اند.

سه طرف در نشست هاي خود، اطلاعاتي را درباره گروه هاي تروريستي و نظارت بر مرزها و انتقال تروريست ها از طريق مرزهاي ميان سه كشور رد و بدل كرده اند.
تا كنون سه نشست ميان عراق، ايران و تركيه برگزار شده و همين مساله موجب نگراني عربستان شده است كه نشانه هاي عقب نشيني تركيه را در اظهارات رئيس پارلمان تركيه در هفته گذشته مشاهده مي كند. رئيس پارلمان تركيه در اظهارات خود، تهران را به ارائه راه كار سياسي براي حل بحران سوريه دعوت كرد.

نقش جديد فرانسه
منابع بلندپايه غربي همچنين گفته اند كه رويكرد سياسي جديد آمريكا و روسيه درصورتي كه طبق برنامه پيش برود، فرانسه با رياست جمهوري اولاند با ايران همان نقشي را بازي مي كند كه فرانسه در دوران رياست جمهوري ساركوزي در بازي با سوريه در سال 2007 ايفا كرد.

منابع ياد شده افزودند آمريكا، مساله نزديك شدن به ايران را به فرانسه واگذار مي كند تا خود را در تنگنا قرار ندهد و بتواند درباره حل و فصل موضوع تسليحات شيميايي سوريه و برنامه هسته اي ايران به دور از نفوذ گروه هاي فشار در واشنگتن تلاش كند.

پربیننده ترین خبرها