وقتی دیپلماسی ایران جنگ طلبان را به زانو در می آورد

وقتی دیپلماسی ایران جنگ طلبان را به زانو در می آورد
دوشنبه 8 مهر 1392 - 19:57

نویسنده و پژوهشگر عربستانی با اشاره به شکست طرح ها و برنامه های عربستان سعودی در منطقه در برابر دیپلماسی ایران، تأکید کرد که ریاض باید مانند آمریکا با تهران به عنوان یک قدرت منطقه ای تعامل کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم خانم "مضاوی الرشید" در مطلبی در روزنامه القدس العربی نوشت: کشورهای عربی منطقه (خلیج فارس) به ویژه عربستان سعودی باید به دیدارهای مسئولان آمریکایی - ایرانی در سطح وزیران امور خارجه در نیویورک با احتیاط بنگرند؛ زیرا این دیدارهای گذرا از یک طرف نشان می دهد که حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای رسیدن به تفاهم درباره برنامه هسته ای ایران تمایل دارد، و از طرف دیگر نشان می دهد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد قطع رابطه و دشمنی را که بیش از چهار دهه ادامه یافته است، پشت سربگذارد.
مضاوی الرشید خاطرنشان کرد: دیدار جان کری با محمد جواد ظریف اتفاقی نبود؛ تا جایی که نشانه های نزدیک شدن ایران و آمریکا در پی جنجال درباره سلاح شیمیایی بشار اسد به وضوح آشکار شد و مسئله سوریه زیر چتر آمریکا و روسیه به شورای امنیت سازمان ملل رسید و درخواست ها برای سرنگونی حکومت اسد ناپدید شد ..  درخواستی که عربستان از بیش از دو سال پیش خواستار آن بوده است.
وی افزود: مسأله سلاح شیمیایی در صدر بحث و بررسی ها قرار گرفت و خواسته های عربستان را در حاشیه قرار داد. این در حالی است که نزدیک شدن ایران و آمریکا در زمانی رخ داد که عربستان احساس می کند طرح این کشور برای خلاص شدن از نظام اسد در دست بررسی است، و ممکن است در آینده نزدیک محقق نشود.
مضاوی الرشید ادامه داد: بنابراین پس از شکست عربستان در متقاعد کردن دولت آمریکا به حمله مستقیم به ایران و پشت سرگذاشتن طرح راه حل نظامی از سوی آمریکا و "اسرائیل" و حرکت آمریکا به سوی دیپلماسی به عنوان راه حل مسائل باقیمانده در منطقه خاورمیانه با همکاری روسیه؛ عربستان متوجه شد که نمی تواند روند سیاست خارجی آمریکا را کنترل کند.
این نویسنده سعودی خاطرنشان کرد: عربستان و همسایگان عرب آن از مهم ترین مراکز قدرت نظامی آمریکا و ناوگان های آن به شمار می روند؛ البته نه فقط برای محافظت از این نظام ها بلکه برای حفظ سلطه آمریکا در منطقه خلیج فارس.
در ادامه این مقاله آمده است: دیدارهای رسمی و علنی که در نیویورک بین وزیران امور خارجه آمریکا و ایران انجام شد، حامل این پیام روشن و صریح بود که این نزدیک شدن به زودی نتیجه خواهد داد؛ و ممکن است ایران را از انزوای این کشور در غرب خارج کند.
مضاوی الرشید اظهار داشت: درخواست دولتهای عربی برای رویارویی (با ایران) هر چقدر هم که بیشتر شود، غرب با ایران وارد جنگ نخواهد شد؛ غرب مدتی است به این باور رسیده است که نمی تواند با حساب کردن روی یک هم پیمان منطقه ای بر منطقه سلطه داشته باشد و آن را کنترل کند.
وی با بیان اینکه آمریکا نمی خواهد در منطقه فقط به عربستان سعودی وابسته باشد، ادامه داد: بسیاری از مشاوران آمریکایی نظام عربستان را قابل اطمینان نمی دانند. همچنین اینگونه افراد همچنان از مسئله افغانستان، عراق و جنگ های طولانی آمریکا و مسئله حوادث یازده سپتامبر رنج می برند .. و آنها تردید دارند که بتوان روی عربستان به عنوان تنها هم پیمان منطقه ای حساب باز کنند.
مضاوی الرشید تأکید کرد: با وجود مبالغ هنگفتی که عربستان برای پروژه های خارجی خود در مصر، بحرین، یمن و سوریه هزینه کرده است، اما این توان اقتصادی ثابت کرده است که برای سردمداری عربستان در میان کشورهای عربی کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: جهان عربی امروزه  پیچیده تر از آن است که پول های نفت عربستان بتواند مشکلات آن را حل کند به ویژه اینکه منافع مشترک جهانی به خصوص آمریکا و روسیه ثابت کرده که مهم تر از خواسته ها و منافع ملی عربستان است.
مضاوی الرشید گفت: نگرانی آمریکا از عربستان هر چند که به طور واضح و صریح آشکار نشده است اما به نظر می رسد خطوط سیاست محتاطانه آمریکا را در قبال نظام عربستان به جریان انداخته است.
وی ادامه داد: آمریکا به طور ضمنی همچنان معتقد است که محیط عربستان و سیاست نظام این کشور همچنان قادر به گسترش تروریسم است و آمریکا از دغدغه این تروریسم رهایی نیافته است. از این رو آمریکا همواره به دنبال شیوه ها و راه‌هایی است تا بتواند از این طریق از خود در برابر این خطر محافظت کند.
مضاوی الرشید تأکید کرد: سوالی که در این شرایط مطرح می شود به موضع عربستان در قبال این نزدیکی روابط مربوط می شود، که رهبری عربستان با احتیاط زیاد آن را زیر نظر دارد.
مضاوی الرشید در بخش دیگری از این مطلب اظهار داشت: عربستان باید در سیاست های خود که مبتنی بر سلطه کامل بر عرصه عربی و منطقه ای است، تجدید نظر کند؛ چرا که قدرتی جز دلارهای نفتی ندارد و به نظر می رسد نمی تواند بدون توسل به ثروت، خود را بر این عرصه تحمیل کند؛ و این همان چیزی است که باعث شده است گام هایی بزرگتر از توان نظامی خود بردارد.
الرشید خاطرنشان کرد: عربستان نمی پذیرد یکی از همسایگانش با این کشور رقابت کند و این کشور نیز به نوبه خود از وزنه اقتصادی استفاده می کند اما تا کنون نتوانسته است با دیپلماسی کنونی ایران رقابت کند.
مضاوی الرشید تأکید کرد: عربستان باید با ایران به تفاهم دست می یافت و این کشور در منطقه جدای از دیگر قدرتهای منطقه ای یا جهانی دور، در فاصله ای نزدیک قرار دارد؛ و همانطور که در بررسی بحران کنونی سوریه اتفاق افتاد، (ایران) اجازه نمی دهد از سوی آمریکا و روسیه به طور کامل نادیده گرفته شود.
مضاوی الرشید ادامه داد: با وجود سفرهای متعدد بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به مسکو، تفاهم روسیه و آمریکا که نزدیک شدن آمریکا و ایران را به دنبال داشت، ثابت کرد که عربستان نمی تواند به دیپلماسی بین المللی نفوذ کند.
وی تأکید کرد: عربستان در گذشته فرصت طلایی را از دست داده است و این کشور اکنون در نقش یک کشور ناظر و نگران از تحولات و حوادث در منطقه، تنها به نظر می رسد و قادر نیست که نتایج این تحولات را به نفع خود رقم بزند.
مضاوی الرشید به مسئولان عربستانی توصیه کرد: تا زمانی که عربستان در حال اعمال دیپلماسی پنهان است نمی تواند وجود خود را در سطح منطقه به ویژه در مرحله جدید ثابت کند، و باید از این گره رهایی یابد و با ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای تعامل کند، همانطور که هم پیمانش آمریکا از این گره رهایی یافت.

پربیننده ترین خبرها