قطر از اخوان المسلمین روی‌گردان می‌شود؟

قطر از اخوان المسلمین روی‌گردان می‌شود؟
دوشنبه 15 مهر 1392 - 17:24

به نوشته یک روزنامه انگلیسی، قطر با بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای خود، در چارچوب اهداف کلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و هماهنگ با این کشورها ایفای نقش خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سیمون کر" تحلیلگر روزنامه فایننشال تایمز نوشت: قطر که با حمایت از محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و حمایت از گروه های مسلح در سوریه همسایگان خود را آزرده بود، در دوره تمیم بن حمد آل ثانی امیر جدید، سیاست خارجی خود را هماهنگ با سایر کشورهای عرب همسایه اش پیش خواهد برد.

وی در بخشی از مقاله خود آورده است: قطر در تلاش برای دستیابی به نفوذ بین المللی در دو سال گذشته بیش از 3 میلیارد دلار به مخالفان مسلح سوری کمک کرد، اما حمایت این کشور از گروه هایی چون اخوان المسلمین مصر، این کشور را با همسایگان عرب خود در تعارض قرار داد.

در این تحلیل آمده است: قطر پس از کناره گیری حمد بن خلیفه به نفع پسرش تمیم و در پی شوکی که به دنبال "کودتای نظامی در مصر" دریافت کرد، به بازنگری در نقش خود در منطقه روی آورده است.

تحلیلگر فایننشال تایمز افزود: بسیاری از کشورها از جمله امارات و عربستان که از "کودتای نظامی در مصر" حمایت کردند، همچنان درباره اهداف قطر و علل حمایت آن از اخوان المسلمین تردید دارند. آن ها در این باره به اعطای تابعیت به شیخ یوسف القرضاوی روحانی مصری تبار حامی اخوان المسلمین و حمایت مالی دوحه از شبکه الجزیره که حامی اخوان شمرده می شود، استناد می کنند.

با این حال "سیمون کر" می نویسد: تحلیلگران بر این باورند که قطر منزوی نخواهد شد و از نقش آفرینی در سیاست های منطقه فاصله نخواهد گرفت؛ به اعتقاد آن ها دوحه در چارچوب اهداف کلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و هماهنگ با این کشورها ایفای نقش خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها